گروه سینمایی هنرآنلاین: مریم چرمچی، مدرس و انیمیشن‌ساز  با بیان اینکه انیمیشن در سینمای ایران هنوز به جایگاهی که لایق آن است نرسیده، در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: درواقع این ژانر سینمایی هنوز به یک صنعت تبدیل نشده است.  اگر چه انیمیشن‌های خوبی در این سال‌ها تولید شده‌اند، اما هنوز مخاطبان در  ایران کمتر برای دیدن انیمیشن به سینما می‌روند و تهیه‌کنندگان از سرمایه‌گذاری در این عرصه واهمه دارند. بعلاوه اگرچه به لحاظ تکنیک خیلی پیشرفت کرده‌ایم ولی فیلمنامه‌ها هنوز توانایی جذب مخاطب به سینما را ندارند.

این مستندساز درباره کیفیت تولید انیمیشن در ایران بیان کرد: کیفیت فنی انیمیشن‌ها واقعا چشمگیر و قابل ارائه در سطح جهانی هستند و توانسته‌اند مورد توجه قرار گیرند، اما تولید انیمیشن بخصوص انیمیشن‌های سینمایی در سال‌های اخیر به خاطر مشکلات اقتصادی کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه انیمیشن‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی جایگاه خوبی دارند اظهار کرد: همه کشورهای دنیا انیمیشن در سطح جهانی ندارند، درحالی که ایران با وجود همه سختی‌ها و محدودیت‌ها انیمیشن‌های خوبی را در جشنواره‌های جهانی ارائه کرده است. مخصوصا در کارهای کوتاه ما در جشنواره‌ها بسیار خوش درخشیده و جوایز بسیاری را کسب کرده‌ایم. خوشبختانه انیماتورهای خوبی در  ایران داریم که در صورت داشتن امکانات قادر به تولید آثار بسیار خوبی خواهند بود.

چرمچی افزود: مشکل کمبود بودجه و امکانات در انیمیشن‌سازی یک سوی قضیه است و سوی دیگر که مهم‌ترین مشکل هنرمندان انیمیشن‌سازی است، نبود تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذارانی است که اطمینان برای بازگشت سرمایه خود داشته باشند و روی تولید انیمیشن سرمایه‌گذاری کنند.

کارگردان فیلم «زمین گرد است» در پایان گفت: همانطور که جشنواره‌ها بستری برای درخشیدن استعدادهای تازه هستند، محملی برای پیدا کردن و حمایت از این استعدادها نیز هستند. با سرمایه‌گذاری و حمایت مالی از پروژه‌های این استعدادها، انیمیشن به سمت صنعتی شدن خواهد رفت، کارهای بهتری متولد می‌شوند و نیروهای بااستعداد نیروهای دیگری را آموزش می‌دهند و راهی دنیای انیمیشن می‌کنند.