به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، نشست تقدیر از عوامل سریال «نون خ ۳» روز دوشنبه ۲۳ فروردین در سالن کنفرانس حوزه هنری برگزار شد و فرجی، تهیه‌کننده سریال با ابراز امیدواری برای فراهم شدن زمینه همکاری با حوزه هنری در تولید آثار هنری مشترک گفت: در گذشته باورها و شناخت‌ها درباره قوم کُرد متفاوت و تحریف‌شده بود اما با ساخت این اثر بازتاب‌های بسیار مثبتی هم از هموطنان کُرد هم دیگر قومیت‌ها به دست آوردیم.

تهیه‌کننده «نون خ» درباره بازخوردهای این سریال افزود: در مدت اخیر از شهرستان‌های مختلف با ما تماس می‌گرفتند تا سریال‌های بعدی را درباره آن اقوام بسازیم و این نشاندهنده آن است اگر به یک قوم درست پرداخته شود، استقبال مردم قابل توجه خواهد بود. از همان ابتدا که ایده ساخت سریال بیان شد، آقای آقاخانی مصمم بود برای ساختن این سریال حتماً باید سراغ قوم کُرد رفت و در نهایت با پیگیری‌های او، این ایده محقق شد.

فرجی با اشاره به توانمندی نویسنده بسیار خوب و درجه‌یک سریال در خلق بیش از ۲۰ شخصیت درباره تولید فصل چهارم «نون خ» گفت: در این سریال دغدغه‌های مهمی چون بورس، آموزش آنلاین، گرانی، تورم و... بیان و به مشکلات مردم پرداخته شد. در جلسه‌ای که به تازگی در معاونت سیما برگزار شده بود، پیشنهاد تداوم تولید «نون خ» مطرح شد و احتمال ساخت سری چهارم آن قوی است و امیدوارم با همراهی آقای آقاخانی این اتفاق رقم بخورد.

در ادامه نشست، آقاخانی کارگردان سریال «نون خ» گفت: طرح اولیه این سریال قصه‌ای در دل تهران بود اما من پیشنهاد دادم حتماً قصه را درون یک قوم خارج تهران ببریم. براساس ظرفیت‌ها و شناختم نسبت به قوم کُرد فیلمنامه را بر این اساس طراحی کردیم. هر چند روز اول که می‌خواستیم پروژه را آغاز کنیم، می‌دانستیم هزینه این تصمیم بالاست و عملاً برای ما آورده مالی نخواهد داشت اما آقای فرجی موافقت کرد و شروع به کار کردیم.

وی افزود: تصمیم ما استفاده از نیروی انسانی شهرستان و بازیگران بومی بود. نیروهای انسانی داخل شهرستان‌ها بسیار خوب و قوی هستند و فقط به سرمایه‌گذار متخصص و کاربلد احتیاج دارند تا به درستی هدایت و اعتماد شوند. واقعیت این است که در سینما و تلویزیون کار کردن با افراد حرفه‌ای گاهی ناامیدکننده است چرا که همواره بحث پول و حاشیه مطرح است اما تازه‌کارها از این حیث بسیار با پشتکار و خالص هستند.

آقاخانی با اشاره به لزوم اصلاح در بازنمایی از برخی قومیت‌ها گفت: من در دوران دانشجویی جرأت نمی‌کردم بگویم کُرد هستم، زیرا تصورها درباره مردم کردستان بسیار بد بود اما حقیقت ماجرا این است که مردمی بسیار خونگرم، مهمان‌نواز و هنرمند هستند. با پرداختن به قومیت‌های مختلف می‌توان کارهای جذابی ساخت اما باید این نکته را در نظر گرفت که کار کردن برای قومیت‌ها بسیار پرهزینه است و به شناخت و انگیزه بالا نیاز دارد. «نون خ» ساخته شد تا فرهنگ قوم کُرد را به نمایش بگذارد و نمایش این سریال در قاب تلویزیون باعث ایجاد همدلی و ایجاد حس وطن‌پرستی در مردم شد.

امیر وفایی، نویسنده «نون خ» هم در بخش دیگر نشست درباره سختی‌های نگارش سریال گفت: در این سریال اصولاً سکانس کم‌بازیگر نداشتیم و گرمی سریال هم به همین بود که در هر سکانس شخصیت‌های زیادی حاضر بودند و دیالوگ‌های مختلفی بین شخصیت‌ها رد و بدل و همین موجب می‌شد مردم با این شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را از جنس خود بدانند.

محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری و حمیدرضا جعفریان، معاون سینمایی حوزه هم پس از مهمانان خود درباره ویژگی‌های سریال نوروزی شبکه یک سخن گفتند و در پایان از عوامل اصلی سریال «نون خ ۳» برای تولید اثری خانواده‌محور، بومی و مخاطب‌پسند تقدیر شد.