سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی «مشمشه» (سینما خر) به کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه‌کنندگی علی یاور از روز چهارشنبه (١٣ اسفند) به صورت آنلاین در پلتفرم «آپرا»به نمایش درمی‌آید. پوریا شکیبایی، سحر صباغ‌سرشت، بابک نورى، محسن دلیخون، شهریار حیدرى، بهناز توسلى، نسیم فروغ، مهران آتش‌زاى، احمد یاورى‌شاد، احسان بابازاده، فرید شهریارى، همراه با هنرمندان نوجوان رعنا چشم‌آذر و امین‌على شهسوارى (با حضور) محمدرضا داودنژاد، فاطمه شکرى و حسن رضایى دیگر بازیگران این فیلم هستند. «مشمشه» مضمونی اجتماعی دارد و مشکلات پیش روی یک کارگردان سینما را در ساختن یک فیلم بلند به تصویر کشیده است. این فیلم تا پیش از اکران آنلاین در چند جشنواره مهم خارجی به نمایش درآمد و علاوه بر کسب جایزه، از سوی داوران تقدیر شد.

شاهد احمدلو کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم سینمایی و چرایی انتخاب این پلتفرم برای اکران آنلاین گفت: شرایط حاکم بر ساختار و تفکر پلتفرم‌های دیگر و سلیقه آن‌ها برای انتخاب فیلم‌ها اولین موردی بود که به ما تحمیل شد و به این فکر کردیم که به خاطر نوع نگاه فیلم، با سایر پلتفرم‌ها که همسو با نوع نگاه ما هستند وارد مذاکره شویم.

مشمشه

این کارگردان دلیل همراهی نکردن پلتفرم‌های شناخته‌شده اکران آنلاین را نداشتن چهره در فیلم عنوان کرد و توضیح داد: به این دلیل «مشمشه» در پلتفرم‌های شناخته‌شده استقبال نشد که بازیگر چهره نداشت؛ هر چند قصه فیلم را دوست داشتند اما نتیجه‌ای از مذاکرات به دست نیامد و در نهایت به «آپرا» رسیدیم که پلتفرمی تازه‌کار است. پس از بررسی‌های بسیار با توجه به رواج پلتفرم‌ها در این دوران که در حال گسترش هستند با «آپرا» به توافق رسیدیم؛ پلتفرمی که با فیلم «شب اول هجده سالگی» اکران آنلاین را  آغاز کرد و «مشمشه» دومین فیلمی است که از این پلتفرم به شکل آنلاین اکران می‌شود.

احمدلو ادامه داد: سیستم فکری من و علی یاور تهیه‌کننده فیلم اینگونه بود، چرا که فیلمی نساختیم که در شرایط روتین و کلیشه سینمای ایران اکران شود، یک فیلم هنر و تجربه با ساختار متفاوت و غیرکلیشه است و با توجه به انحصار پلتفرم‌های شناخته‌شده‌ می‌دانستیم باید مسیری تازه را طی کنیم. به هر حال این پلتفرم‌ها آینده درخشانی دارند و به زودی راه خود را طی می‌کنند. با توجه به جبری که کرونا در همه عرصه‌ها به ویژه فرهنگ و هنر ایجاد کرد، اکران آنلاین برای این دست فیلم‌ها شرایط بهتری دارد. ضمن اینکه در حال حاضر اکران سینماها آغاز شده اما شاهدیم فیلم‌های بزرگ با بازیگران چهره و شناخته‌شده در گیشه شکست خورده‌اند، چرا که درصد کمی از مخاطبان به سالن سینما می‌روند. بنابراین حاشیه امن اکران‌های آنلاین بیشتر است.

کارگردان «موش» در پاسخ به این سوال که هراسی از دیده نشدن فیلم در پلتفرم‌ جدید ندارند، بیان کرد: باید هر حرکت و پدیده‌ای از یک جایی شروع شود و نقطه آغاز می‌خواهد. همین که شرایطی پیش آمده که برای مردم فیلم نمایش داده شود، خوب است. ضمن این که «مشمشه» جزو آن دسته از آثاری است که راه خود را باز می‌کند. ما با انگیزه و امید شروع کردیم و با همین انگیزه و امید ادامه می‌دهیم. با توجه به سر و شکلی که فیلم دارد مورد اقبال قرار می‌گیرد و مردم دیر یا زود با پلتفرم‌های دیگر آشنا می‌شوند.

احمدلو همچنین درباره سایر فعالیت‌های خود گفت: من فیلم «مورچه‌خوار» را به تهیه‌کنندگی کیان بابائیان کارگردانی کردم که  منتظر بهتر شدن شرایط سالن‌های سینمایی هستیم تا فیلم را اکران کنیم. فیلم «سیاه‌باز» را هم به کارگردانی حمید همتی آماده نمایش دارم. همچنین درصدد ساختن سریالی برای شبکه نمایش خانگی یا یک سینمایی هستم که فیلمنامه آن را مهیار شاهرخی می‌نویسد و بسته به شرایط اگر همه چیز فراهم باشد در یکی از مدیوم‌ها آن را خواهم ساخت. 

او درباره نقش خود در فیلم «سیاه‌باز» نیز اظهار کرد: در این فیلم ما چند دوست هستیم که برای ایفای نقشه‌ای که در سر داریم، دست به دست هم داده‌ایم. من در این فیلم سهراب هستم؛ بازیگر تئاتر که نقشی را ایفا می‌کند که در زندگی خود در حال تجربه آن است. نقش دوست‌داشتنی است و وقتی به من پیشنهاد شد با روی باز آن را پذیرفتم. عوامل فیلم هم طوری بود که می‌شد با فراغ بال و اطمینان‌خاطر بازی در این کار را به دلیل حضورشان پذیرفت. فیلمنامه و نقش ظرفیت بالایی برای کار داشت و تمام شخصیت‌ها به دلیل نگاه واقعگرایانه فیلم آدم‌های واقعی از لایه‌های جامعه‌ای هستند که ما در آن زندگی می‌کنیم. در واقع شخصیت‌هایی هستند که به لطف فضای مجازی بسیار دیده شده‌اند.