سرویس سینمایی هنرآنلاین: آرش مشورت با فیلم کوتاه "آدمیزاد" در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. در این فیلم کوتاه حمیدرضا پگاه به‌عنوان بازیگر به ایفای نقش می‌پردازد.

مشورت در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم و نحوه شکل‌گیری ایده آن گفت: "آدمیزاد" ۹ دقیقه زمان دارد و اتفاقی که در فیلم رخ می‌دهد، نمادی از انسان‌ها و افراد قدرتمند است که مانند سکه دو رودارند و تلاش شده تا دو روی این افراد را نشان ‌دهد. ما هر روز امثال این افراد را اگر چشممان باز باشد، در دور و اطراف خودمان می‌بینیم. حس کردم لازم است که به این موضوع بپردازم. ایده اولیه فیلم از سوی کیوان نظری مطرح شد و بعد با همفکری هم تغییراتی در آن ایجاد کردیم و آنچه فکر می‌کردم برایش رقم خورد.

این کارگردان درباره تغییراتی که از ایده تا تصویر روی فیلمنامه شکل گرفته است اظهار کرد: شاید حدود ۴۰ درصد تصویر نسبت به ایده اولیه تغییر کرده است. ایده این فیلم بسیار آسان است و تلاش کردیم خود فیلم نیز آسان باشد. درواقع یک مانیفست است، برخلاف برخی از دوستان که معتقد هستند فیلم باید چند لایه داشته باشد، من اعتقاد داشتم که این فیلم باید یک خط مستقیم داشته باشد و به نحوی آن را کار کردم که هر کس از هر طیفی وقتی فیلم را دید آن را درک کند و متوجه منظور فیلم شود.

فیلم کوتاه آدمیزاد

مشورت در ادامه و در پاسخ به این سؤال که آیا جشنواره فیلم فجر برایش اهمیت بیشتری دارد یا جشنواره فیلم کوتاه تهران، بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه در عرصه جهانی است و جشنواره فیلم فجر بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی- هنری ایران است. هر کسی که دستی در هنر دارد از سینما، تئاتر و حتی موسیقی، دوست دارد که در این جشنواره حضور داشته باشد، چرا که اتفاق جذابی است و همان‌طور که گفتم بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است. من پیش‌ازاین به‌عنوان تدوینگر در جشنواره فیلم فجر حضور داشتم، اما این فیلم مستقل من است و مختص به خود من، بنابراین دوست دارم که در هر دو جشنواره حضور داشته باشد و دیده شود.

او با اشاره به این که امسال رقابت میان فیلمسازان جوان در جشنواره فیلم فجر بیشتر شده است، ادامه داد: ازآنجایی‌که امسال تمامی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران در جشنواره فیلم فجر حضور دارند و هیئت انتخاب از این میان حذف شده است، فکر می‌کنم رقابت بیشتر است و حال و هوای جشنواره نیز خوب است. متاسفانه کرونا و شرایط آنلاین برگزار شدن جشنواره و ... اتفاق خوشایندی برای فیلمسازان رقم نزده است، اما همین که آثار بدون هیئت انتخاب در جشنواره حضور دارند و رنگین‌کمان چند رنگی از همه افکار در این میان دیده می‌شود، حس رقابت را بیشتر کرده است و فیلمسازان مجبور هستند کارهای خوب تولید کنند که این اتفاق خوبی است.

فیلم کوتاه آدمیزاد

مشورت در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا کرونا روی فیلمسازی در عرصه فیلم کوتاه نیز اثر گذاشته است یا نه، توضیح داد: من فیلمم را پیش از شروع کرونا ساختم، اما این ویروس به شدت روی فضای کاری اثرگذاشته است و تولید اثر را کاهش داده از سوی دیگر دستمزدها افزایش یافته ‌است. این اتفاق صرفاً مختص به ایران نیست و یک مشکل جهانی است، اما خوشحالم که جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود، چون به ما یادآوری می‌کند که هنوز هستیم و نباید پشت کرونا بمانیم. شاید این ویروس چند سال همراه ما باشد، بنابراین نباید کارها متوقف شوند، بلکه باید به راه ادامه داد. متاسفانه با شیوع کرونا تئاترها تعطیل شدند و ازآنجایی‌که تئاتر نفس به نفس تماشاگر است نمی‌شود آن را به شکل آنلاین برگزار کرد، اما در قالب تصویر شرایط متفاوت است و می‌توان به کار در این عرصه ادامه داد.

این کارگردان در پاسخ به این سؤال که آیا به فیلم کوتاه به شکل مستقل نگاه می‌کند یا دروازه‌ای برای ورود به عرصه فیلم بلند، گفت: من دوست داشتم فیلم بسازم و تجربه کنم. بنابراین خیلی درگیر جشنواره‌ها نبودم شاید به همین خاطر در عرصه فیلم کوتاه نامم چندان شناخته‌شده نیست در حالی که از سال ۸۴ به شکل حرفه‌ای مشغول فیلمسازی و تولید اثر هستم، اما ازآنجایی‌که به حضور در جشنواره‌ها فکر نکردم نامم نیز شناخته نشد. من دوست دارم تجربه کنم و اگر فعالیت‌هایم در این عرصه پلی باشد برای ورود به عرصه فیلم بلند تجربه گران قیمتی است. تلاش می‌کنم اتفاقی که می‌خواهم به سرانجام برسد و این برایم جذاب است. نمی‌توان فیلم کوتاه را از سینمای بلند مستقل دانست چون فیلم کوتاه مخاطب عام ندارد و فیلم‌هایش کمتر در دسترس عموم قرار می‌گیرد من دوست دارم فیلم کوتاه قدمی برای ورود به عرصه فیلم بلند باشد و بتوانم فیلم بلند بسازم.

فیلم کوتاه آدمیزاد

وی افزود: سعی می‌کنم روبه‌جلو پیش بروم چرا که فیلم می‌سازم تا تجربه کنم، اما متاسفانه در حال حاضر حضور در جشنواره‌ها مترو معیار فیلم‌های کوتاه شده‌اند و با دریافت جوایز است که سرمایه‌گذاران به سراغ شما می‌آیند تا بتوانید وارد سینمای بلند شوید. در واقع صرفاً جایزه است که برایشان کافی است و تجربه شما برایشان اهمیتی ندارد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: این مشکل برای فیلم بلند نیز وجود دارد. بخشی از سینما سرگرمی است تا به مخاطب عرضه شود، اما اینکه صرفاً فیلم بسازید تا در جشنواره‌ها دیده شود شکل دیگری دارد و برای من که دوست دارم فیلم بسازم شرایط تولید را سخت می‌کند. در واقع امروز اولین سؤال سرمایه‌گذاران این است که آثار قبلی را کجاها فرستادید و چه جوایزی دریافت کردید.