سرویس سینمایی هنرآنلاین: شهرام اسدزاده دبیر نخستین جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد بود که به‌تازگی برگزیدگان آن معرفی شدند و قرار است اکران آنلاین فیلم‌ها همچنان در پلتفرم‌ها ادامه داشته باشد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چرایی برگزاری این جشنواره به شکل آنلاین توضیح داد: پیش از این که کرونا همه‌گیر شود و فاصله‌گذاری‌ها شکل بگیرند، در دنیا به برگزاری جشنواره‌ها به شکل آنلاین به دلیل دوری مسافت و مسائل دیگر فکر می‌شد و این ایده بکری نیست که ما برای نخستین بار آن را انجام داده باشیم. ما پیش از شیوع کرونا درخواست برگزاری جشنواره آنلاین را داده بودیم و قصد داشتیم از ابتدا به شکل بین‌المللی آن را برگزار کنیم که به دلیل نخستین بار بودن ابتدا به ما مجوز برگزاری به شکل ملی را دادند و صدور مجوزهای لازم برای برگزاری نیز مدتی طول کشید. با توجه به کمک‌هایی که دوستان در وزارت ارشاد داشتند، پس از فراهم شدن شرایط، متأسفانه زمان برگزاری جشنواره با شیوع کرونا مصادف شد، درحالی‌که ما از ابتدا قصدمان برگزاری جشنواره به شکل آنلاین بود.

اسدزاده در ادامه به میزان استقبال از جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد اشاره کرد و افزود: فکر نمی‌کردیم تا این اندازه از جشنواره استقبال شود. ما حدود 512 اثر را به همراهی داوران بررسی کردیم و در نهایت به 40 اثر رسیدیم که برای پروانه نمایش آن‌ها به ارشاد درخواست دادیم و از این میان نیز تنها دو اثر موفق به دریافت مجوز نشدند و 38 اثر با هم به رقابت پرداختند. در میان این آثار نیز به جرات می‌توان گفت که 5 تا 10 اثر قابل رقابت با سینمای حرفه‌ای هستند و ما از این موضوع و حضور این میزان استعداد بسیار شگفت‌زده شدیم. یکی از محاسن برگزاری جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد، این بود که آثار به نمایش درآمده از طریق پلتفرم‌ها مجوز نمایش دریافت کردند و اکران شدند و این یک امتیاز برای فیلمسازان حاضر در جشنواره بود تا آثارشان دیده شود. اغلب فیلمسازان فیلم کوتاه اثر تولید می‌کنند، اما این آثار صرفاً در جشنواره‌ها به نمایش درمی‌آیند و در فضای دیگری امکان نمایش ندارند و دیده نمی‌شوند که خوشبختانه ما توانستیم با کمک و حمایت دوستان آثار را اکران کنیم و آن‌ها را در مسیر دیده شدن قرار دهیم.

او درباره چگونگی صیانت از آثار حضور یافته در جشنواره در بخش اکران آنلاین نیز توضیح داد: من سال‌ها در این عرصه حضور داشتم و می‌دانم که همواره دغدغه هنرمندان ما این بوده که آثارشان به شکل غیرقانونی دیده نشود، اما کسی از آن‌ها حمایت نکرده است. در بخش داخلی شاید بتوان جلوی این عمل غیرفرهنگی را گرفت، اما متأسفانه به‌محض ورود آثار به شبکه نمایش خانگی و یا پلتفرم‌ها در کمتر از یک ساعت آثار قاچاق شده و از شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای پخش می‌شوند که این در بخش فیلم‌های بلند که تجارت را به همراه دارند بسیار آسیب‌زاست. اما فیلم کوتاه به دلیل این که از دید تجاری به آن نگاه نمی‌شود کمتر با این مشکلات مواجه است و اغلب کپی نمی‌شود. ضمن این‌که ما نیز با پلتفرم‌ها برای بحث صیانت از آثار صحبت کردیم و سعی کردیم این اتفاق نیفتد، اما فضای مجازی دست ما نیست.

جشنواره فیلم کوتاه کشف استعداد

دبیر نخستین جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد با اشاره به این که جشنواره از نظر قانونی به کار خود خاتمه داده است، درباره ادامه اکران آثار بیان کرد: با توجه به صحبت‌هایی که با فیلمسازان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اکران آثار همچنان از پلتفرم‌ها ادامه پیدا کند. خارج از بحث جشنواره این یک امتیاز برای فیلمسازان محسوب می‌شود و استقبال خوبی نیز از نمایش آثار صورت گرفت. از سوی دیگر با توجه به این که اغلب مردم در خانه هستند بهترین شرایط برای ادامه اکران آثار بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای جشنواره دبیرخانه دائمی در نظر گرفته شده یا پرونده جشنواره سال‌به‌سال بررسی می‌شود گفت: قطعاً وقتی جشنواره‌ای با این حجم جلو می‌آید و با این وسعت ملی اجرا می‌شود، پرونده‌اش بسته نخواهد شد. دوستان در بخش ستادی جشنواره و هیئت داوران شرایط را ایجاد کردند و پلتفرم‌ها، صفحات مجازی، اهالی رسانه و سایت‌های خبری نیز در این بخش ما را همراهی کردند که جای قدردانی از همه این دوستان دارد. اما از آنجایی‌که تصمیم داریم سال آینده جشنواره را به شکل بین‌المللی برگزار کنیم، می‌طلبد که از حالا به فکر سال بعد باشیم و ضعف‌ها را پوشانده و برای سال آینده گسترده‌تر عمل کنیم. قطعاً برای سال آینده برنامه‌ریزی دقیق‌تری خواهیم داشت. این جشنواره سال آینده به مدت 15 شب برگزار خواهد شد که برای آن جلسات نقد و بررسی، نمایش فیلم و ... را مدنظر قرار داده‌ایم.

اسدزاده همچنین درباره برگزاری جشنواره‌ها به شکل آنلاین و فراهم شدن زیرساخت‌های برگزاری به این شکل نیز اظهار کرد: زمانی سی‌دی‌ها بودند و پس از ورود به دنیای دیجیتال و فضای مجازی این تغییرات شکل جدی به خود گرفت. در شرایط کنونی ناگزیر از شانه خالی کردن هستیم و این تغییرات جزو ملزومات زندگی ماست. ما هم مانند بقیه مردم روابط را به شکل مجازی پیش می‌بریم، حال این که مردم، مدیران و صاحبان مشاغل چه نظری داشته باشند مسئله دیگری است اما به نظرم کسانی که می‌خواهند جشنواره برگزار کنند باید به دانش روز دیجیتال و شرایط موجود اشراف کامل داشته باشند. در کل دنیا این تغییرات به وجود آمده است و هر روز نیز بیشتر می‌شود. تأسف‌بار است که فکر کنیم بعد از کرونا زندگی و شرایط به حال اول خود بازمی‌گردد. مدل زندگی بشر بعد از این کاملاً متفاوت خواهد بود و دورهمی‌ها نیز تغییر خواهند کرد. دراین‌باره جامعه شناسان و نظریه‌پردازان باید نظر بدهند و ما هم در کنارشان قطعاً حضور خواهیم داشت در غیر این صورت و با دیدگاه سنتی بازگشت به سال‌های گذشته، تلاش بیهوده است.

او در خاتمه گفت: جا دارد که از این فرصت استفاده کنم و از دوستانی چون دکتر روح الله حسینی مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل، آقای محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دوستان در بخش روابط عمومی سازمان سینمایی تشکر کنم که بسیار در این راه همراه ما بودند و از همکارانم در سایر جشنواره‌هایی که زحمت می‌کشند و از جوانان حمایت می‌کنند تا جشنواره‌ها به شکل آنلاین، حضوری یا حتی نیمه‌حضوری برگزار شوند تشکر می‌کنم چرا که هرکدام شرایطی را فراهم می‌کنند تا نسل جوان که نسبت به نسل گذشته بسیار متفاوت است و دیدگاه‌های متفاوتی دارد دیده شود. ما باید خود را به‌روز کنیم و هم مسیر با جوانان شویم.