سرویس سینمایی هنرآنلاین: هشتمین روز هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز با اولین نمایش جهانی فیلم ایتالیایی "خواهران ماکالوزو" (Le sorelle Macaluso / The Macaluso Sisters) به کارگردانی اما دانته در بخش مسابقه بین‌الملل همراه بود.

این دومین تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی دانته است که به‌عنوان نمایشنامه‌نویس و کارگردان و بازیگر تئاتر و کارگردان اپرا شهرت دارد.

"خواهران ماکالوزو" درباره ماریا، پینوچا، لیا، کاتیا و آنتونلا، پنج خواهر است که تنها و بدون پدر و مادر خود در آپارتمانی در حومه پالرمو زندگی می‌کنند. در یک روز معمولی در ساحل، آنتونلا ناگهان می‌میرد و مرگ او ارتباط خواهران دیگر را تا پایان عمر زیر و رو می‌کند.

The Macaluso Sisters

"خواهران ماکالوزو"

دانته 53 ساله که خود متولد پالرمو است، درباره "خواهران ماکالوزو" گفته است: فیلم به سه بخش تقسیم می‌شود که هر کدام مطابق با یک سن مشخص پنج خواهر است: کودکی، بزرگسالی و پیری. نقش خواهران را دوازده بازیگر ایفاء کرده‌اند. این عشق خواهران به همدیگر و خانه محل زندگی‌شان است که کل وجود آن‌ها را حفظ می‌کند، انگار که همه یک موجود زنده هستند. "خواهران ماکالوزو" فیلمی درباره زمان است. درباره خاطره. درباره چیزهایی که یک روز به پایان می‌رسند. درباره آدم‌هایی که حتی بعد از مرگ هم می‌مانند. این فیلمی درباره سالخوردگی و خط پایان شگفت‌انگیز زندگی است.

"خواهران ماکالوزو" یکی از 18 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل و یکی از چهار فیلم ایتالیایی است که امسال بخت دریافت جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را دارند. (سه فیلم دیگر، "پدر ما" کلاودیو نوچه، "خانم مارکس" سوزانا نیکه‌رلی و "شب" جانفرانکو رزی هستند). این فیلم از امروز 10 سپتامبر در ایتالیا اکران می‌شود.

"یک خیابان در پالرمو" اولین فیلم بلند سینمایی دانته در 2013 در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز به نمایش درآمد.

روز چهارشنبه همچنین درام-رمانس تاریخی "همسر یک جاسوس" (Wife of a Spy) ساخته کیوشی کوروساوا کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد فیلم ژاپنی، به‌عنوان یکی دیگر از رقبای جایزه شیر طلایی در لیدو نمایش داده شد.

داستان این فیلم با بازی وای آئویی، ایسه تاکاهاشی و ماساهیرو هیگاشیده از سال 1940 در کوبه آغاز می‌شود. در شب قبل از آغاز جنگ جهانی دوم، یوساکو فوکوهارا، تاجر محلی حس می‌کند اوضاع در مسیری متلاطم قرار دارد. او همسرش ساتوکو را پشت سر می‌گذارد و به منچوری سفر می‌کند. فوکوهارا در آنجا به‌طور تصادفی شاهد اقدامی وحشیانه می‌شود و تصمیم می‌گیرد آن را فاش کند، برای همین وارد عمل می‌شود. در این بین، تایجی سوموری دوست دوران کودکی ساتوکو که یک پلیس نظامی است به او می‌گوید زنی که شوهرش از منچوری آورد، مرده است. ساتوکو از فرط حسادت جلوی یوساکو درمی‌آید، اما وقتی به نیت واقعی یوساکو پی می‌برد، برای حفظ امنیت او و خوشبختی خودشان دست به کاری غیرقابل‌باور می‌زند.

Wife of a Spy "همسر یک جاسوس"      

کوروساوا در فیلم جدید خود گفته است: داستان جایی در حومه شهر در دوران پراضطراب و هولناک جنگ اتفاق می‌افتد. "همسر یک جاسوس" تلاش یک زوج برای غلبه بر بدگمانی و ایمان داشتن به عشق هم را تصویر می‌کند. برای اولین بار فیلمی ساخته‌ام که داستانش در دوران قدیم روی می‌دهد. در حالی که خط زمانی تاریخی و اتفاقات جامعه از پیش معلوم بود، با علاقه زیاد به این فکر کردم که در آن زمان وقتی آدم‌ها به آینده خود فکر می‌کردند، چقدر دچار کشمکش می‌شدند. 

برای اولین بار است که فیلمی به کارگردانی کوروساوا 65 ساله در لیدو رقابت می‌کند. در عوض، او یکی از فیلمسازان محبوب جشنواره فیلم کن است. کوروساوا در 2008 برای "سونات توکیو" جایزه داوران بخش نوعی نگاه را برد و در 2015 با "سفر به ساحل" جایزه بهترین کارگردان این بخش را گرفت. سه فیلم دیگر او "جلسه احضار روح" (2000)، "نبض" (2001) و "پیش از آن که ناپدید شویم" (2017) نیز در بخش نوعی نگاه روی پرده رفتند و فیلم "آینده درخشان" (2002) در 2003 در بخش مسابقه اصلی حضور داشت، در حالی که "کاریزما" (1999) در بخش دو هفته کارگردانان نمایش داده شد. فیلم ترسناک "درمان" (1997) و فیلم علمی تخیلی "دلهره" (2017) از دیگر ساخته‌های این سینماگر پرکار است.

چهارشنبه همچنین "شهرداری" (City Hall) تازه‌ترین ساخته فردریک وایزمن مستندساز سرشناس آمریکایی در لیدو در بخش خارج از مسابقه – غیرداستانی روی پرده رفت. فیلم جدید وایزمن 90 ساله مکاشفه‌ای درباره عملکرد مقامات رسمی بوستون، ماساچوست، از منظر اقدامات در مورد برابری نژادی، مسکن و تغییرات آب و هوایی است.

وایزمن در 2014 جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت کرد. "اکس لیبریس: کتابخانه عمومی نیویورک" به کارگردانی او در 2017 در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره حضور داشت و دو فیلم "در برکلی" (2013) و "در جکسن هایتس" (2015) نیز در لیدو نمایش داده شد.

وایزمن که در کمبریج، ماساچوست زندگی می‌کند، یک مستندساز پرکار است. او کار در این حوزه را از 1967 با "Titicut Follies" شروع کرد که نگاهی به یک بیمارستان مخصوص جنایتکاران روانی داشت. استفاده از نماهای طولانی و بدون قطع بی‌آنکه هیچ نوع تفسیری بر فیلم سنگینی کند، از ویژگی‌های کار وایزمن است. او در 2017 جایزه اسکار افتخاری دریافت کرد.

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز 2 سپتامبر (12) شهریور آغاز شد و شنبه 12 سپتامبر (22 شهریور) با معرفی برندگان به کار خود پایان می‌دهد. کیت بلانشت بازیگر استرالیایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری