سرویس سینمایی هنرآنلاین: بیستمین جشن حافظ که بنیانگذار آن علی معلم است، امسال به دلیل شرایط کرونایی قرار بود به صورت آنلاین برگزار شود، اما به دلایلی در دقیقه ۹۰ پخش اینترنتی آن لغو و اعلام شد مبلغ پرداخت شده بابت پیش‌خرید بلیت این جشن از سوی علاقمندان، به آن‌ها عودت داده خواهد شد.

آذر معماریان همسر زنده یاد علی معلم در ابتدای این مراسم گفت: خدمت خانم‌ها و آقایان عزیز و تمام هنرمندانی عزیزی که صدا و تصویر من را می‌شنوند می‌بینند، سلام می‌کنم. افتخار می‌کنم که بیستمین جشن حافظ را که علی معلم بیست و چهار سال پیش آن را پایه‌گذاری کرد. امشب در حال برگزاری است. در سالی که گذشت سینما دوران سختی را گذراند. کرونا تمام مشاغل را تحت تاثیر قرار داد. خانواده سینما و مجله "دنیای تصویر" اولین انگیزه‌ای که باعث شد نام جشنش را مزین به حضرت حافظ کند، این بود که بگوییم سینما حیات دارد و به حیات خود ادامه می‌دهد. نام این جشن به نام حضرت حافظ مزین شده است و امیدوارم در دوره بعدی شاهد این باشیم که ویروس کرونا از بین رفته و باردیگر بدون نگرانی دور هم جمع می‌شویم.

در ادامه تندیس بهترین چهره تلویزیونی به احسان علیخانی رسید که اجرای برنامه را نیز برعهده داشت.

پژمان بازغی "کودک‌شو"، محمد دلاوری "تهران ۲۰"، سروش صحت "کتاب باز"، علی ضیا "فرمول یک"، محمدرضا علیمردانی "چهل تیکه" و مهران مدیری "دورهمی" دیگر نامزدهای تندیس برترین چهره تلویزیونی بودند.

جشن حافظ

تندیس یک عمر فعالیت هنری؛ فرامرز قریبیان

علیخانی سپس به بهانه اهدای دومین تندیس "حافظ" جشن بیستم، گفت: کسی که می‌خواهم معرفی کنم بیش از نیم قرن در سینما فعالیت داشته که آثارش یکی از یکی جذاب‌تر است. هدیه و تندیس جشن "حافظ" به دلیل یک عمر فعالیت درخشان هنری به فرامرز قریبیان تقدیم می‌شود.

وی ادامه داد: برای فرامرز قریبیان آرزوی سلامتی می‌کنم و امیدوارم باز به صحنه برگردند. چند وقت پیش شاهد خداحافظی او از سینما و عرصه بازیگری بودیم ولی اگر دوستان خوب باردیگر از او دعوت کنند باز می‌توانیم شاهد حضور او در سینما باشیم.

فرامرز قریبیان در این مراسم حضور نداشت.

تندیس بهترین مستند؛ "چیزهایی که جایشان خالی است"

مستندهای "اسرار دریاچه" ساخته آرمین ایثاریان، "بهارستان خانه ملت" ساخته بابک بهداد، "زنانی با گوشواره‌های باروتی" به کارگردانی رضا فرهمند. "میدان جوانان سابق" ساخته مینا اکبری و "مهین" ساخته محمدحسین حیدری دیگر نامزدهای دریافت این تندیس بودند.

تندیس بهترین دستاورد فنی و هنری؛ انیمیشن "آخرین داستان"

نشان عباس کیارستمی؛ سیاوش افشار "کتاب آشپزی"

دیگر نامزدهای دریافت این نشان عبارت بودند از؛ "بچه‌ای با جوراب قرمز" ساخته خداداد جلالی، "جهان با من برقص" ساخته سروش صحت، "روسی" ساخته امیرحسین ثقفی، "زغال" به کارگردانی اسماعیل منصف و "مسخره‌باز" به کارگردانی همایون غنی‌زاده.

تندیس بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی؛ شبنم مقدمی "هیولا"

الناز حبیبی برای سریال "دوپینگ"، شیلا خداداد و گوهر خیراندیش برای سریال "هیولا" و ریما رامین‌فر و نسرین نصرتی برای "پایتخت ۶" دیگر کاندیداهای این بخش بودند.

جشن حافظ

بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی؛ محسن تنابنده "پایتخت ۶"

دیگر نامزدهای این بخش فرهاد اصلانی "هیولا"، بهرام افشاری "پایتخت ۶"، امیرحسین رستمی "فوق‌لیسانسه‌ها"، شکیب شجره "هیولا" و مهران مدیری "هیولا"

بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی؛ مریلا زارعی "مانکن"

دیگر کاندیداهای این بخش نازنین بیاتی برای سریال "مانکن"، سیما تیرانداز برای سریال "از یاد رفته‌ها"، لیلا حاتمی برای "نهنگ آبی"، پانته‌آ سیروس برای سریال "بانوی سردار" و نرگس محمدی برای "ستایش ۳".

تندیس بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی؛ مصطفی زمانی "نهنگ آبی"

دیگر نامزدهای بهترین بازیگر مرد درام امیرحسین آرمان برای سریال "مانکن"، داریوش ارجمند برای "ستایش ۳"، سعید راد برای "ترور خاموش"، ساعد سهیلی برای "نهنگ آبی" و محمدرضا فروتن برای "مانکن"

جشن حافظ

جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی؛ پیمان قاسم‌خانی "هیولا"

محسن تنابنده و آرش عباسی برای "پایتخت ۶"، سعید مطلبی برای "ستایش ۳"، سروش صحت و ایمان صفایی برای "فوق‌لیسانسه‌ها"، بابک کایدان برای "مانکن" و بهرام توکلی برای "نهنگ آبی" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

جایزه بهترین موسیقی متن؛ کریستف رضاعی "آخرین داستان"

پیام آزادی برای "بی‌وزنی"، فرزین قره‌گوزلو برای "درخونگاه"، رامین کوشا برای "سرخ‌پوست"، مسعود سخاوت‌دوست برای "شبی که ماه کامل شد" و حبیب خزائی‌فر برای "رد خون" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین کارگردان تلویزیونی؛ مهران مدیری "هیولا"

جواد افشار برای کارگردانی "گاندو"، بهرام بهرامیان برای کارگردانی "از یادها رفته"، فریدون جیرانی برای کارگردانی "نهنگ آبی"، حسین سهیلی‌زاده برای کارگردانی "مانکن"" و سیروس مقدم برای کارگردانی "پایتخت ۶" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین خواننده تیتراژ فیلم و سریال؛ رضا یزدانی "از یادها رفته"

شهرام ناظری برای "آخرین داستان"، سالار عقیلی برای "برادرجان"، علیرضا قربانی برای "سرکوب"، سیروان خسروی و کاوه یغمایی برای "نهنگ آبی" و فرزاد فرزین برای "مانکن" نامزدهای دیگر دریافت این تندیس بودند.

بهترین تدوین سینمایی؛ حمید نجفی‌راد "شبی که ماه کامل شد"

دیگر نامزدهای این بخش سرخپوست "عماد خدابخش"، طلا "پرویز شهبازی"،ماجرای نیمروز ۲: رد خون "محمد نجاریان"،مسخره‌باز "هایده صفی‌یاری"، قسم "خشایار موحدیان"

بهترین فیلمنامه سینمایی؛ مرتضی اصفهانی و نرگس آبیار "شبی که ماه کامل شد"

سروش رضایی و ایمان صفایی برای "جهان با من برقص"، نیما جاویدی برای "سرخ‌پوست"، پرویز شهبازی برای "طلا"، محسن قرایی و محمد داوودی برای "قصر شیرین" و ابراهیم امینی و حسین تراب‌نژاد برای "ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین فیلمبردار سینمایی؛ علی قاضی "مسخره‌باز"

هومن بهمنش برای "سرخ‌پوست"، سامان لطفیان برای "شبی که ماه کامل شد"، تورج اصلانی برای "قسم"، مرتضی هدایی برای "قصر شیرین" و هادی بهروز برای "ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین سریال؛ هیولا "مهران مدیری، مصطفی احمدی"

پایتخت ۶ "تهیه‌کننده الهام غفوری"، ستایش ۳ "تهیه‌کننده: آرمان زرین‌کوب"، گاندو "تهیه‌کننده: مجتبی امینی"، مانکن "تهیه‌کننده: ایرج محمدی" و نهنگ آبی "تهیه‌کننده: سعید ملکان" دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

بهترین بازیگر زن سینما؛ ژاله صامتی "درخونگاه" / ‌ الناز شاکردوست "شبی که ماه کامل شد"

مهناز افشار "قسم"، پریناز ایزدیار "سرخپوست"، پانته‌آ پناهی‌ها "در"، ندا جبرائیلی "کارت پرواز"، نگار جواهریان "طلا"، سحر دولتشاهی "امیر"، ژیلا شاهی "قصر شیرین"، فرشته صدرعرفایی "شبی که ماه کامل شد"، بهنوش طباطبایی "ماجرای نیمروز ۲: رد خون" و الهام کردا "به دنیا آمدن" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین بازیگر مرد سینما؛ نوید محمدزاده "سرخ‌پوست" / ‌ هوتن شکیبا "شبی که ماه کامل شد"

جشن حافظ

حامد بهداد "قصر شیرین"، پرویز پرستویی "مطرب"، هادی حجازی‌فر "ماجرای نیمروز ۲: رد خون"، بابک حمیدیان "مسخره‌باز"، امین حیایی "درخونگاه"، آرمین رحیمیان "شبی که ماه کامل شد"، جواد عزتی "ماجرای نیمروز ۲: رد خون"، فرامرز قریبیان "خروج"، میلاد کی‌مرام "امیر" و علی نصیریان "مسخره‌باز" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین کارگردان سینما؛ نیما جاویدی "سرخ‌پوست" / جایزه ویژه سیاوش اسعدی "درخونگاه"

نرگس آبیار "شبی که ماه کامل شد"، سیاوش اسعدی "درخونگاه"، محسن تنابنده "قسم"، پرویز شهبازی "طلا"، رضا میرکریمی "قصر شیرین" و محمدحسین مهدویان "ماجرای نیمروز ۲: رد خون" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در ادامه این بخش جایزه ویژه جشن حافظ به سیاوش اسعدی برای کارگردانی "درخونگاه" اهدا شد.

جشن حافظ

تندیس بهترین فیلم؛ سرخ‌پوست "مجید مطلبی"

درخونگاه "تهیه‌کننده: منصور سهراب‌پور"، شبی که ماه کامل شد "تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی"، طلا "تهیه‌کنندگان: رامبد جوان و محمد شایسته"، قسم "تهیه‌کنندگان: الهام غفوری و جلیل شعبانی"، قصر شیرین "تهیه‌کننده: رضا میرکریمی"، ماجرای نیمروز ۲: رد خون "تهیه‌کننده: سیدمحمود رضوی" و جهان با من برقص "تهیه‌کننده: محمدرضا تخت‌کشیان" دیگر کاندیداهای این بخش بودند.

عکس‌ها: نسیم یوسفی