سرویس سینمایی هنرآنلاین: مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در ابتدای نشست خبری مجازی حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی که یکشنبه 19 مرداد برگزار شد، گفت: در شرایطی که این روزها کشور در آن قرار دارد و ماه‌هاست که درگیر آن هستیم ما را به اینجا رساند تا تجربه جدیدی داشته باشیم و به بهانه روز خبرنگار به شکل مجازی در خدمت آقای انتظامی باشیم.

در ادامه انتظامی، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و روز خبرنگار گفت: از همه خبرنگارانی که در رسانه‌ها در جهت روشنگری تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. معمول این جلسات این است که با صحبت‌هایی شروع شود، ولی من ترجیح می‌دهم از همین ابتدا با پرسش و پاسخ شروع شود.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اولین سوال درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی در طول سال ۹۹ با توجه به استمرار شیوع کرونا توضیح داد: ما با پنج دبیر جشنواره‌های سینمایی جلساتی داشته‌ایم و سناریوهای مختلفی را برای برگزاری جشنواره‌ها بررسی کرده‌ایم. یکی از این بخش‌ها هم برگزاری آنلاین است. بخش اصلی جشنواره‌ها جنبه رقابت، بازار، آموزش و… است؛ بنابراین دوستان ما در دبیرخانه‌ها روی مدل‌های مختلف بررسی می‌کنند که با توجه به وضعیت کرونا ببینیم چقدر از جشنواره را به صورت معمول و چقدر را به صورت مکمل و آنلاین برگزار کنیم.

وی افزود: حتی در بخش بازار دوستان ما در فارابی تجربیاتی با حضور در جشنواره کن به دست آوردند که در حال بررسی هستیم. برای جشنواره‌هایی مانند فیلم کوتاه و مستند که فیلمسازان تلاش می‌کنند کارهای‌شان دیده شود، شاید بشود مسیری برای دیدن شدن‌شان اندیشید ولی برای جشنواره‌های تجاری که امکان دزدیده شدن آثار وجود دارد، شاید باید به‌دنبال راهکارهای دیگری باشیم.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره واگذاری صدور مجوز محتوای فضای مجازی از ارشاد به صداوسیما توضیح داد: ما در فناوری‌های نوپدید از جمله وی‌او‌دی‌ها نیازمند تعریف جدیدی در حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی هستیم که برداشت‌های متفاوت دستگاه‌ها اصلاح شود. مراجع قانونگذاری در این زمینه تصمیم‌گیر هستند و جمع‌بندی توسط آن‌ها مبنای عمل همه دستگاه‌ها خواهد بود.

انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره واگذاری امتیاز مجوز وی‌اودی‌ها به سازمان صداوسیما و سکوت سازمان سینمایی در این زمینه بیان کرد: باز هم تأکید می‌کنیم. ما منتظر تعیین تکلیف مراجع بالادستی هستیم تا تکلیف دستگاه‌ها از جمله وزارت ارشاد را روشن کنند.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی دیگر درباره زمزمه‌های انحلال شورای پروانه ساخت نیز گفت: وضعیت این است که شورای پروانه ساخت به کار خود ادامه می‌دهد نوع سیاستگذاری در این چهارچوب به سیاستگذاری‌های وقت برمی‌گردد.

انتظامی درباره حواشی رخ داده برای انتخابات شورای صنفی نمایش توضیح داد: اتفاقاً این شورا همان‌طور که از نامش معلوم است شورایی صنفی است که همه ذی‌نفعان در امر اکران در آن حضور دارند. پخش‌کنندگان، سینماداران، تهیه‌کنندگان و حوزه ارزشیابی. مطابق تبصره نظام‌نامه اکران در صورتی که یکی از صنوف که به صورت سنتی عضو شورا هستند جامعیت لازم را نداشته باشند و یا نتوانند و نخواهند نماینده‌ای را معرفی کنند، به دلیل متوقف نماندن کار اکران معاونت نظارت فردی را معرفی می‌کند و این مسیر طی شد. یکی از پیشنهاداتی که به ما شد این بود که تا زمان رفع شرایط فوق‌العاده ناشی از کرونا، ستاد کرونا که در سازمان سینمایی تشکیل شده است، عهده‌دار تصمیم‌گیری در زمینه اکران باشد، کمااینکه در حال حاضر هم همین روند طی می‌شود.

انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره تأثیر شرایط تولید این روزهای سینمای ایران بر امکان برگزاری جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: درباره جشنواره فیلم فجر فعلاً بنای ما بر برگزاری است یکی از پیش‌فرض‌های برگزاری هر جشنواره، حضور تعداد لازم و کافی فیلم برای برگزاری است. طبق اطلاعاتی که از تولید داریم تولید در جریان است. پیش‌بینی ما این است که فیلم به اندازه کافی برای برگزاری جشنواره داریم. اما یکی از مواردی که به جشنواره شکوه می‌دهد حضور مردم است و باید این موضوع را بررسی کنیم ولی اگر تولید به اندازه کافی نداشته باشیم باید در این مورد بررسی کنیم.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی انتقادی درباره ساخت فیلم‌های سخیف هم اظهار کرد: سیاست‌ها خودشان را در برنامه‌ها و اقدامات هر دستگاه که مدعی آن است، نشان می‌دهند. اگر سازمان سینمایی ادعا می‌کند توجه من به فیلم‌های فرهنگی است، باید ببینیم این سیاست‌ها در زمینه حمایت‌ها چگونه خود را نشان می‌دهند. سال گذشته در مرکز گسترش بحث تولید فیلم‌های کم بودجه مطرح شد و امسال هم این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود باید به سینماگران جوان کمک شود تا تولید داشته باشند. سیصد میلیون به ده فیلم داده می‌شود و به تدریج نام آن‌ها اعلام می‌شود یا سیاست همین مرکز در اکران فیلم‌های هنر و تجربه از دیگر مواردی است تا این فیلم‌ها دیده شود و… با توجه به اینکه شورای پروانه ساخت دو ماه اول سال تعطیل بود کلاً ده جلسه داشتیم و زمینه ورود تهیه‌کنندگان اول که عمدتاً جوان هستند فراهم شده است. در انجمن سینمای جوان در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ رشد هفت برابری داشته‌ایم. ما این سیاست را داشتیم که ایران، تهران نیست. امسال شش هفتم این اعتبار برای فیلمسازان جوان غیرتهرانی به منظور استعدادیابی می‌شود. نظامات اکران را صرفاً این سیاست‌ها تعیین نمی‌کنند، می‌شود سیاست‌های محدودکننده برای فیلم‌هایی که جنبه فرهنگی در آن‌ها کمتر است در شوراها دیده شود.

او درباره حضور استعدادهای تازه در عرصه‌های مختلف فیلمسازی و حواشی مرتبط با صدور پروانه کارگردانی برای یک چهره اینستاگرامی اظهار کرد: اصرار داریم نوبت‌ها هم منتشر شود چون انضباط بیشتر می‌شود و همه از کارها مطلع می‌شوند و این موضوع کمک می‌کند چهره‌های وزین‌تری داشته باشیم. ضمن اینکه کمک می‌کنند در شرایط مساوی حق افراد دوباره بررسی شود. من مطلع شدم برخی سوابق دستیار کارگردانی داشته‌اند اما رد شده‌اند از همین جا اعلام می‌کنم دوباره تقاضا بدهند. ما باید سیاست‌های‌مان را بر همین اساس تنظیم کنیم و به جوانان بها بدهیم.

رئیس سازمان سینمایی درباره امکان برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: بخشی از برگزاری جشنواره‌ها به تعداد تولیدات برمی‌گردد، اما در حوزه نمایشی برای فیلم‌های تجاری اگر بخواهیم نمایش آنلاین داشته باشیم امکان حضور این آثار نیست، چون به سرقت می‌روند. از همکارانم در ستاد صیانت خواهش کرده‌ام راهکارهایی برای این ماجرا پیدا کنند. برگزاری آنلاین شاید برای جشنواره فیلم کودک قابل توجیه باشد، چون جنبه تجاری کمتری دارد. اگر نتوانیم پلتفرم‌هایی داشته باشیم، امکان امنیت آنها نباشد امکان برگزاری آنلاین جشنواره‌ها را نداریم.

انتظامی درباره حمایت‌ها از سینماهای آسیب دیده موسسه بهمن سبز از کرونا نیز گفت: تعداد قابل توجهی از سینماها در مالکیت حوزه هنری است و در ناوگان سینمایی، قدر قابل توجهی دارند و البته تصمیماتی برای سینماها و مالکان فیلم‌ها در نظر گرفته شده که اعلام هم شد. ما فرقی بین دولتی‌ها و غیردولتی‌ها نگذاشته‌ایم. تجهیز سینماها از دیگر سیاست‌های ما بوده است.

وی درباره صدور گواهی مالکیت فیلم‌ها و انتشار فهرست مالکان آثار و حضور آن‌ها در بورس نیز اظهار کرد: نفس اینکه محصولات فرهنگی و حتی برندها وارد بورس شوند باید مورد استقبال همه قرار بگیرد، چون ظرفیت بیشتر و رقابت‌های مثبت ایجاد می‌کند. درباره لیست گواهی هم باید بگویم این گواهی مربوط به فیلم‌هایی است که درخواست گواهی داده‌اند و این مجوز برای آنها صادر شده نه همه فیلم‌ها. تدبیر خوب همکاران ما این بود که اعلام کردند گواهی مالکیت از این به بعد دائمی است. بعضی وقت‌ها مالکیت اثر مربوط به کسانی است اما ممکن است رایت آن‌ها را واگذار کرده باشند که در گواهی‌ها ثبت می‌شود همه آن‌ها بارکد دارند که اعتبار آن‌ها به راحتی قابل راستی‌آزمایی است. بنابراین کسانی که در این لیست نیستند چنانچه تهیه‌کننده یا یکی از مالکان درخواست کنند، سهم هر کدام مشخص می‌شود و وقتی مجموع سهام درست تنظیم شد، گواهی صادر می‌شود. اگر کسی ادعایی دارد می‌تواند مراجعه کند و همکاران ما رسیدگی می‌کنند. اگر کسی بیاید و مدعی شود به طور خودکار گواهی مالکیت باطل می‌شود.

انتظامی همچنین درباره فهرست گواهی مالکیت فیلم‌ها و غیبت برخی نام‌ها و آثار در این فهرست گفت: یکی از اهداف انتشار این لیست صرفاً مربوط به فیلم‌هایی است که درخواست گواهی کرده‌اند اگر نام فیلمی نیست یا درخواست نداده یا فعلاً راستی آزمایی نشده است.

رئیس سازمان سینمایی درباره ایده راه‌اندازی شورای صنفی نمایش آنلاین نیز بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از ظرفیت‌های اصلی نمایش اکران آنلاین است چیزی شبیه شورای صنفی برای حوزه آنلاین هم می‌توانیم داشته باشیم. باید نمایندگان پلتفرم‌ها حضور داشته باشند و ترافیک را کنترل کنند و ضوابط را تعریف کنند. یکی از گلایه‌های تهیه‌کنندگان این است که آمار قابل راستی آزمایی نیست ولی با "سمفا" می‌شود فروش و بلیت‌ها را به درستی دید و در حوزه آنلاین هم می‌شود چنین موضوعی را راه اندازی کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تأخیر در معرفی دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر هم توضیح داد: درباره دبیران هم هرکدام از جشنواره‌ها وقتی به زمان برگزاری نزدیک شویم، دبیر آن اعلام می‌شود.

انتظامی در ادامه درباره بودجه سازمان سینمایی و جشنواره‌های برگزار نشده اظهار کرد: مطابق روال دیوانی برای ردیف‌های مختلف، قانونا حق ندارند اعتباری را که برای تولید وجود دارد، برای اکران خرج کنند. این یک قاعده است و جابجا کردن این ردیف‌ها تخلف محسوب می‌شود. گاهی در این میان اتفاقاتی افتاده است که این سوءاستفاده مالی نیست، بلکه مدیر به تشخیص خود اعتبارات را جا به جا کرده است. حتی اگر فرض بر این باشد که جشنواره‌هایی برگزار نشود، نمی‌توانیم بودجه آن را جای دیگر خرج کنیم. مگر اینکه توافقی با دیوان محاسبات صورت بگیرد. مطابق اسناد جشنواره‌های سال گذشته بخش قابل توجهی از بودجه جشنواره‌ها از حامیان مالی جذب می‌شود و این روال رو به افزایش است و سهم سازمان سینمایی قابل توجه نیست؛ اما امید داریم جشنواره‌ها را برگزار کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرایی نشدن مهمترین دستورکار سمفا در زمینه تقسیم درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها میان سینمادار و صاحبان فیلم توضیح داد: مطابق مصوبه‌ای که ما در ستاد کرونا در سازمان سینمایی داشتیم تمام درآمد حاصل از فیلم به سینمادار می‌رسد. اصولاً آن امکان و فرمول در سمفا دیده شده که انحصار از بین برود.

رییس سازمان سینمایی درباره سامانه سمفا و شائبه شکل‌گیری انحصاری تازه در این سامانه بیان کرد: سمفا دو کار ویژه اصلی دارد، یکی از آن‌ها هماهنگ‌کنندگی فروشنده‌های بلیت آنلاین است زیرا قبلاً انتقاداتی بود که یک شرکت فقط این امکان را دارد، معتقدیم هر چقدر تعداد زیاد شود امکان رقابت زیاد می‌شود و این به نفع مخاطب است. با وجود اینکه الان دوره رونق نیست ولی بین این سامانه‌ها رقابتی است که این موضوع هدف ماست. در دوره‌های گذشته مواردی در شورای صنفی نمایش مطرح می‌شد که به‌راحتی می‌شد فرموله و اجرا شود.

انتظامی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه تولید فیلم‌های سینمایی هم افزود: ستاد کرونا در سینما اوایل امسال پروتکل تولید فیلم را منتشر کرد از یک طرف تاکید داریم جریان تولید به کار خود ادامه بدهد، اگر تولید متوقف شود اکران متوقف می‌شود و… و خیل قابل توجه سینماگران با مشکلات رو‌به‌رو می‌شوند. از سوی دیگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به دلیل مهم بودن جان انسان‌ها مورد تاکید است، این پروتکل‌ها اعلام شده و از تهیه‌کنندگان خواهش کرده‌ایم به این امر توجه کنند و چنانچه تخلفی از سوی گروه سازنده صورت ‌گیرد می‌توانند به ما اعلام کنند تا رسیدگی صورت بگیرد.

رییس سازمان سینمایی درباره تشدید سانسور فیلم‌ها در اکران آنلاین هم اظهار کرد: ما چند ماه است در جهت مقررات‌زدایی کسانی که پروانه نمایش برای اکران می‌گیرند، دیگر برای نمایش خانگی آثار آنها پروانه جدیدی صادر نمی‌کنیم و اگر ادعایی در زمینه تشدید ممیزی فیلم‌ها برای اکران آنلاین وجود دارد بهتر است به‌صورت مصداقی مطرح شود.

او همچنین درباره مدیریت اکران در ماه‌های آینده و جلوگیری از تراکم فیلم‌ها در صف اکران پس از عبور از بحران کرونا عنوان کرد: باید متوجه آثار درازمدت اکران باشیم. چون وقتی اکران وجود ندارد و ظرفیت جایگزینی نداریم، خیل تولیدات متعدد ترافیک ایجاد می‌کنند و این موضوع مورد توجه ما بوده است. خوشبختانه ظرفیت نمایش مکمل و بدیل وجود دارد که برای مثال بخشی از فیلم‌ها می‌توانند اکران آنلاین شوند.

وی درباره چرایی اصرار بر باز بودن سینماها گفت: اکران آنلاین یک ظرفیت جایگزین است. اصراری که دوستان ما در انجمن سینماداران دارند به خاطر این است که بخشی از نیروی انسانی در این زیرساخت‌ها کار می‌کنند و اگر اکران متوقف شوند در این بخش‌ها آسیب خواهیم داشت، ضمن اینکه مطابق مصوبه ستاد کرونا بازگشایی سینما کاملاً داوطلبانه است. ولی سیاست‌هایی باید داشته باشیم که از اکران آنلاین حمایت کنیم.

انتظامی همچنین درباره توجه به وضعیت معیشت سینماگرانی که به دلیل شرایط پیش رو با بحران‌ها مواجه شده‌اند، توضیح داد: ما دو سامانه برای اظهارنامه هنرمندان داشتیم و براساس اظهارنامه‌ها قرار شد اعتباری در دو مرحله واریز شود که یک نوبت واریز شد و یک نوبت طی این روزها واریز می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره احتمال نمایش برخی فیلم‌های توقیف شده در شرایط فعلی هم بیان کرد: این به شورای پروانه نمایش برمی‌گردد برخی ممکن است امکان نمایش پیدا کنند و برخی نه.

انتظامی درباره اختلافات در صنوف اظهار کرد: یکی از سیاست‌های عمومی دولت و ارشاد عقب‌نشینی به نفع صنوف است، یعنی جاهایی که می‌شود از ظرفیت صنوف استفاده کنیم مثلاً شورای صنفی نمایش نوعی مقررات‌گذاری می‌کند که امکان آن در صنوف تعبیه شده است هرچقدر به نفع صنوف عقب‌نشینی کنیم همراهی و مشارکت بالاتری خواهند داشت و به دوام کار کمک می‌کند. دستگاه‌ها موظف هستند در قبال این عقب‌نشینی ساز و کارهایی برای نظارت داشته باشند.