سرویس سینمایی هنرآنلاین: مارال فرجاد بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که در پرونده کاری خود حضور در آثاری با مضمون دفاع مقدس را دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین تولید آثار هنری با موضوع دفاع مقدس نیاز جامعه خواند و گفت: دفاع مقدس یکی از موضوعات ضروری کشور است به طوری ‌که هشت سال در کشور شاهد وقوع آن بودیم و کلی شهید دادیم و مردمان زیادی بی‌خانمان شدند و عوارض بسیاری را در شهرهای جنوبی کشور به وجود آورد. حتی هنوز هم بعد از سال‌های طولانی که از آن اتفاق می‌گذرد، شاهد تعداد جانبازان شیمیایی، ویرانی‌های شهرهای جنوبی کشور، مادران چشم‌انتظار فرزند مفقودالاثر و .... هستیم.

وی ادامه داد: به نظرم در زمان فعلی نیازی نیست که حتماً مستقیم به خود جنگ بپردازیم و خمپاره و جنگ به معنای فیزیکی آن را به تصویر بکشیم، بلکه می‌توان اثرات و تبعاتی که این مسئله بر زندگی مردمان بسیاری وارد آورده است را در کارهای هنری نمایش دهیم.

این بازیگر تصریح کرد: مسئلۀ جنگ ایران و عراق، موضوع کم‌ارزشی نیست که بخواهد با گذر زمان فراموش شود. همان‌طور که می‌بینیم بعد از گذشت سال‌های طولانی از جنگ‌های جهانی اول و دوم هنوز برای آن فیلم می‌سازند و فراخوان‌های هنری منتشر می‌شود؛ پس ما هم نباید به همین راحتی از این موضوع به این مهمی که خانواده‌های بسیاری در طی این سال‌ها داغدار شدند و یا جوان‌های بسیاری با ایثار خود جانباز شدند و یا ویرانی‌های بسیاری که بر خانواده‌ها تحمیل شد را فراموش کنیم. می‌توان با تولید فیلم، انتشار فراخوان‌های هنری مثل همین کاری که راه‌آهن انجام داده است دوباره به این موضوع، بها بدهیم و بار دیگر از زاویه‌ای جدید به آن نگاه کنیم.

بازیگر فیلم " ماهور"، در پاسخ به این سؤال که آیا نوع ایثار رزمنده‌های دوران دفاع مقدس را می‌توان به حماسه مردم در بحران‌های طبیعی و یا مسئله کرونا در این ماه‌های اخیر پیوند داد، بیان کرد: ایثار در این مردمان بوده، هست و خواهد بود. انسان‌ها وقتی جانشان در خطر است سعی دارند تا به همدیگر کمک کنند. آن زمان مسئلۀ دفاع از خاک و جلوگیری از تهاجم دشمن مطرح بود، اما حالا این ایثار در قالب موضوعات مختلفی خودش را نشان می‌دهد؛ البته درست است که مسائل اقتصادی و تغییر سبک زندگی باعث شده تا کمک به هم نوعان کمتر شود، اما به نظرم مردمان بسیار همدلی داریم که حتی در شرایط سخت جامعه نیز دست از کمک به همدیگر برنمی‌دارند.

وی از حضور خود در کمپین‌های اجتماعی و حس همدلی با مردم در شرایط سخت گفت و ادامه داد: در همین بحران کرونایی شاید نتوانستم به‌صورت فردی کمک مادی کنم، اما با توجه به حضورم در اینستاگرام و روحیه همدلی که همواره با من بوده است، سعی کردم تا با تبلیغ انجمن‌های خیریه‌ای که در خدمت حمایت از محرومان، کمک جمع‌آوری می‌کنند، رابطی میان مردم خیر و این مؤسسات باشم.

فرجاد، که تجربه بازی در لوکیشن راه‌آهن را برای فیلم "جاودانگی" دارد، در آستانه برگزاری مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا وایثارگران، توضیح داد: من برای این فیلم جایزه جشنواره‌ای از آمریکا و تجربه حضور در جشنواره فیلم رم را به دست آوردم. کل این فیلم در درون قطار می‌گذشت و روایتگر یک فرد بود که از دوران جنینی تا روند بزرگ شدنش، ازدواج و ... را در داخل قطار روایت می‌کرد. کوپه‌ای بودن قطار و هم‌سفر بودن مردم در زمان طولانی، حریم و امنیتی که در این وسیله حمل و نقل عمومی وجود دارد و مسیرهای ریلی با نماهای متفاوت  باعث شده تا برای فیلمسازان جذاب شود و فیلمنامه‌هایشان یا بخشی از آن را به این لوکیشن اختصاص دهند.

هنرمندان  برای شرکت در مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا وایثارگران تا 20 مرداد 1399 فرصت دارند برای ارسال آثار خود و اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.rai.ir، بخش isargaran.rai.ir مراجعه و ثبت نام کنند. این مسابقه را شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌کند.