سرویس سینمایی هنرآنلاین: این شب‌ها تیزری از تلویزیون در حال پخش است که به موضوع اهدای عضو می‌پردازد و در آن مهدی سلطانی ایفای نقش می‌کند. کارگردان این تیزر رضا توفیق‌جو است که پیش از این فیلم‌های کوتاه و مستندی چون "سیاه‌سرفه"،"گزارش ماناسلو" و"زار خاک" را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: وضعیت سینما امسال خیلی خوب نیست، اما به هر حال باید کار کنیم. من هم چند فیلمنامه دارم که به دنبال جذب سرمایه برای ساخت آن‌ها هستم. هرچند پروژه‌هایی که درباره آن‌ها صحبت شده بود، به دلیل شیوع کرونا متوقف شدند. یک قصه زمستانی دارم که اگر شرایط و سرمایه آن فراهم شود آن را خواهم ساخت. همچنین دو فیلمنامه کوتاه دارم که یکی از آن‌ها اقتباسی از یکی از داستان‌های همینگوی است. احتمالاً قبل از شروع به ساخت فیلم بلندم یکی از این دو فیلمنامه را بسازم، اما فعلاً با توجه به شرایط موجود نمی‌دانم که  چه اتفاقی رخ خواهد داد.

توفیق‌جو درباره پروژه سینمایی خود توضیح داد: فیلمنامه‌ای به نام "مه" دارم که درامی روان‌شناختی درباره سه برادر است که در شمال کشور زندگی می‌کنند. از آنجایی که قصه در فصل زمستان می‌گذرد، امیدوارم بتوانم آن را امسال بسازم.

این کارگردان همچنین درباره تیزری که برای انجمن اهدای عضو تولید کرده و این روزها از شبکه‌های مختلف تلویزیون در حال پخش است، نیز بیان کرد: این کار از سوی انجمن اهدای عضو به من پیشنهاد شد و تصمیم گرفتیم با یک تیم کاملاً سینمایی این کار را انجام دهیم. در ساخت این تیزر علیرضا برازنده تصویربرداری، محمد قمی گریم، بهروز معاونیان صداگذاری، نیما حسندوست در بخش تدوین من را همراهی کردند و مهدی سلطانی عزیز هم این را یک مسئولیت اجتماعی و دغدغه می‌دانست و با اشتیاق همراه ما شد تا این کار به سرانجام برسد. سعی کردم این تیزر به‌گونه‌ای ساخته شود که شبیه به یک سکانس از یک فیلم باشد و خیلی جنبه تبلیغاتی نداشته باشد. ما در ساخت این اثر بیشتر به قصه تکیه کردیم و خوشحالم از این کار و به نظرم کار خوبی شده است.

توفیق‌جو در ادامه به ساخت آثاری از این دست در دنیا اشاره کرد و افزود: بخشی از ساختار تبلیغات در دنیا، CSR یا  مسئولیت اجتماعی است و برندهای بزرگ دنیا بخشی از سرمایه خود را به ساخت آثاری از این دست اختصاص می‌دهند. در ایران به‌تازگی این اتفاق افتاده است، پیش از این کاملاً شعاری کار می‌شد، اما امروز برندهای برتر بودجه‌ای را برای تبلیغ مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص داده‌اند و فراتر از محصول به موضوعات از جنبه اجتماعی آن نگاه می‌کنند.

او همچنین در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه حرفه‌ای‌های سینما حاضر هستند در این عرصه فعالیت داشته باشند، اظهار کرد: افرادی که در این فضا فعالیت دارند اغلب حرفه‌ای هستند و کارکرده‌اند و امروز تبلیغات تبدیل به یک صنف بزرگی شده است، اما واقعیت این است که باید برای ساخت تیزر نیز وقت کافی صرف کرد و از تیم‌های حرفه‌ای دعوت کرد تا  این صنعت وضعیت و ثبات خودش را پیدا کند. الزاماً کارگردان خوب سینما نمی‌تواند تیزر خوب بسازد و همین‌طور برعکس کسی که تیزر خوب می‌سازد نمی‌تواند فیلم خوب بسازد. هرکدام از این فضاها جهان مخصوص به خود را دارند که باید آن را درک کرد، اندازه و ادبیات آن را دانست و نسبت به آن عمل کرد. من نیز سعی می‌کنم محصول محور کار نکنم و آثارم از قصه و حس و حال مخصوص به خود برخوردار باشند.

توفیق‌جو در ادامه درباره تفاوت ساخت تیزر با فیلم کوتاه نیز گفت: این دو دنیای متفاوتی از هم دارند، چرا که شما در ساخت تیزر زمان بسیار کمتری دارید و باید در یک زمان چند ثانیه‌ای اثرگذاری لازم را داشته باشید تا بتوانید احساسی در مخاطب ایجاد کنید. یکی از دلایلی که تیزرها کمتر دیده می‌شوند نیز این است که اغلب به این ساختار خوب توجه نکرده‌اند. تیزر سازی اصولاً برعکس تصور عام، کار سختی است.

او در خاتمه با بیان این که شرایط حال حاضر سینما مناسب نیست، پیش‌بینی‌اش از وضعیت حال حاضر سینما را این‌طور عنوان کرد: سینما نیز مانند همه عناصر اجتماعی فرهنگی متأثر از اتفاقات اطرافش است و بخشی از آن است. باید امیدوار باشیم تا کرونا به پایان برسد و شرایط به گذشته بازگردد. سینما نیز در کنار آن بتواند فعالیت‌های خود را آغاز کند. اما فعلاً شرایط مناسب نیست.