سرویس سینمایی هنرآنلاین: مجموعه تلویزیونی "پدرپسری" به کارگردانی محمدرضا حاجی‌غلامی و تهیه‌کنندگی رضا جودی در شب‌های ماه مبارک رمضان از شبکه پنج سیما به روی آنتن می‌رود.

این سریال اقتباسی از کتاب "آخرین نشان مردی" به قلم مهرداد صدقی است که به‌صورت طنزگونه و اپیزودیک نوشته شده و هر قسمت آن قصه‌ای مجزا دارد، عزت‌الله مهرآوران، مریم سرمدی، افشین سنگ چاپ، محمدجواد جعفرپور، کتایون بختیاری، یدالله شادمانی و مهران رجبی بازیگران این سریال طنز هستند. نقش اصلی این سریال برعهده محمدجواد جعفرپور است. او نقش یک پسر جوان دانشجو را بازی می‌کند که درگیر ارائه پایان‌نامه است و با با معضلاتی در خانواده رو‌به‌رو می‌شود.

به بهانه پخش "پدرپسری" به سراغ محمدرضا حاجی غلامی و عزت‌الله مهرآوران و مریم سرمدی دو بازیگر این سریال رفتیم و گپ‌وگفت کوتاهی داشتیم که در زیر می‌خوانید:

سریال پدرپسری

تمایل مخاطب به سریال‌های جدی دنباله‌دار

حاجی غلامی کارگردان این اثر درباره ضبط سریال "پدرپسری" گفت: ضبط مجموعه از دوازده بهمن‌ماه شروع شد و تاکنون بیست و یک قسمت از آن تصویربرداری شده و همچنان گروه در حال ضبط هستند. قرار است بخش اصلی این مجموعه 40 قسمتی اپیزودیک در ماه مبارک رمضان از شبکه پنج سیما پخش شود.

او در ادامه درباره چگونگی و چرایی ساخت این مجموعه که اثری است اقتباسی نیز توضیح داد: اعتقاد من این است که فیلمنامه سریال‌ها باید بیشتر اقتباسی باشند و از یک پشتوانه قوی متنی برخوردار باشند، که معمولاً ما در تولید این‌گونه کارها ضعیف عمل می‌کنیم. البته در این کار ما اقتباس کامل از کتاب "آخرین نشان مردی" نداریم و گروه نویسنده بیشتر از ایده‌ها و اصل قصه استفاده کرده‌اند. اما به‌طور کل خاطره‌های پراکنده خود کتاب بسیار جذاب است.

 این کارگردان درباره این سبک و اپیزودیک بودن کار و همچنین انتخاب یک طنز موقعیت پس از سال‌ها در تلویزیون اظهار کرد: این یک مجموعه طنز موقعیت (سیتکام) است. تلویزیون پیش از این مجموعه‌های طنز موقعیت خانوادگی تولید می‌کرد و اکثراً هم موفق بوده‌اند، اما برای مدتی تولید این‌گونه آثار اپیزودیک کم شده بود که دوباره شبکه پنج بعد از مدت‌ها دوری از ساخت سریال، این مجموعه را تولید کرد. که باید ببینیم بعد از مدت‌ها ذائقه مخاطب در این نوع کار چگونه است. چون احساس می‌کنم در این سال‌ها مخاطبان به سریال‌های دنباله‌دار جدی تمایل بیشتری دارند.

حاجی غلامی همچنین درباره کار در وضعیت کرونایی امروز و تأثیر آن در روند ضبط کار گفت: موضوع کرونا یک اتفاق خاص برای ما بود که درست هم‌زمان شد با تصویربرداری کار مجموعه، بالاخره این یک شوک به گروه بود و هم‌زمان با کار ما، کم‌کم بسیاری از کارها تعطیل شد، با توجه به تغییر کنداکتور شبکه‌ها و قرار گرفتن کار ما برای ماه مبارک رمضان، گروه ما یک دل تصمیم برای به سرانجام رسیدن زحمتی که کشیده شده بود گرفت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضبط کار را ادامه داد. واقعیت این تصمیم برای همه ما و خانواده عوامل، انتخاب سختی بود و استرس بالایی وجود داشت، اما ما احساس می‌کردیم با توجه به روحیه جامعه، رسیدن یک سریال طنز به ماه رمضان می‌تواند اوقات خوشی را برای مخاطبانی که بیشتر وقتشان را در خانه می‌گذرانند باشد و خدا را شاکریم که این اتفاق تا همین لحظه افتاده است.

او در ادامه با اشاره به این که این کار اولین تجربه سریال و حتی طنز او بود که به‌طور ناگهانی اتفاق افتاد، درباره انتخاب این شیوه کار بیان کرد: شاید اگر به انتخاب خودم بود با طنز آن‌هم، طنز موقعیت شروع نمی‌کردم. حالا که تکلیف شده است و با وجود این که سبک من از این مدل دور است، اما تمام تلاشم را کردم تا یک کار خوب ارائه دهم. البته اگر وقت بیشتری برای پیش‌تولید داشتیم بهتر بود و می‌توانستیم وقت بیشتری را برای فیلمنامه‌ها لحاظ کنیم.

 این کارگردان جوان درباره همکاری با شبکه پنج سیما نیز گفت: شبکه پنج بعد از مدت‌ها دوباره تولید سریال را شروع کرده و نیازمند وقت بیشتری است تا نتیجه آن مشخص شود. مدیر گروه فیلم و سریال شبکه آقای رضوانی مدیری جوان و توانمند است و کارها را بسیار خوب مدیریت می‌کند که قطعاً در آینده‌ای نزدیک دوباره سریال‌های اثرگذاری از این شبکه پخش خواهد شد.

حاجی غلامی در خاتمه درباره جای خالی طنز‌های خانوادگی در شبکه‌های سیما بیان کرد: این شروع خوبی است که این نوع کارها دوباره به آنتن شبکه‌ها بازگردند، البته باید استمرار داشته باشد تا کم‌کم مخاطبان خودش را پیدا کند. طنزهای موقعیت زمان می‌خواهند و اگر مخاطب با کاراکترها ارتباط برقرار کند، مسیر خودش را پیدا می‌کند. امروزه مخاطبان کارهای خانوادگی را می‌پسندند، بنابراین یک مقدار باید در حوزه تولید فیلمنامه تلاش بیشتری داشته باشیم، زیرا اثرگذاری این‌گونه کارها بر مخاطب بالا است.

سریال پدرپسری

کمدی بهترین گونه نمایشی برای این سریال است

عزت‌الله مهرآوران بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در این سریال یکی از نقش‌های اصلی و کلیدی را بر عهده دارد. او درباره نقش خود در این سریال گفت: مهم‌ترین بخشی که در هر سریال باید به آن توجه شود، مقام پدری است. در این سریال هم پدر جایگاه ویژه‌ای دارد و حوادث به گونه‌های مختلف این شخصیت را به نمایش می‌گذارد. این پدر سعی می‌کند در کنار کار کمدی، نصیحت‌های پدری را هم گوشزد کند. اما خیلی وقت‌ها در ارتباط گرفتن و درک مقابل پسرش دچار مشکل می‌شود‌ و نمی‌داند که این رابطه و عاطفه پدر و پسری را چطور کنترل کند. در هر صورت من احساس می‌کنم کمدی، بهترین گونه نمایشی در ارتباط با این قصه بود.

او درباره تصویری که از خانواده در این سریال ساخته شده و نزدیک بودن این تصویر به مفهوم خانواده‌های معمول ایرانی توضیح داد: تعریف خانواده ایرانی یعنی سادگی، قبول آیین‌ها و سنت‌ها، دوری از تجملات و از همه مهم‌تر فرهنگ هم‌جواری و همزیستی. در گذشته سبک زندگی خانواده‌های ایرانی به صورتی بود که مراودات بین دوستان و آشنایان زیاد بود و بچه‌ها در همین فضا روابط عمومی، مهمان‌نوازی، آداب و رسوم و اصول ارزشمند دیگری را یاد می‌گرفتند. ما هم تلاش کردیم در این سریال و شکل‌گیری روابط خانواده‌هایی که در دو طبقه آپارتمان زندگی می‌کنند، نمونه بارز یک خانواده ایرانی باشیم.

سریال پدرپسری

بازی در نقش یک زن ساده با یک راز ساده

اما مریم سرمدی بازیگر نقش مادر در "پدرپسری" نیز درباره حضورش در این سریال گفت: من نقش مادر خانواده را بازى می‌کنم که نمونه بسیارى از مادران جامعه است. نقش زنى را که زندگی، خانواده، همسر و فرزندش را از صمیم قلب دوست دارد. ما همیشه زن‌ها را در سریال‌های طنز یا خیلی خنده‌دار نشان می‌‌دهیم و یا خیلی خشن و فمینیست، اما اینجا یک زن ساده را خواهیم داشت همراه با یک راز، که راز این زن ‌هم مثل خودش ساده است. این زن قرار نیست به‌زور از مخاطب خنده بگیرد. شخصیت مادر در داستان "آخرین نشان مردی" خیلی پررنگ نیست، اما ما با تعاملی که با نویسنده سریال داشتیم، سعی کردیم برای این شخصیت هم یک قصه در نظر بگیریم. جایگاه نقش زن در "پدر پسری" با رشد کاراکتر همراه است، و این جذاب‌ترین بخش برای من در این سریال است.

سرمدی درباره سختی کار همراه با شیوع ویروس کرونا نیز توضیح داد: برای ماهم مانند همه شهروندان روزهای اول شیوع این بیماری بسیار اذیت‌کننده بود. اما تمام مراحل خطر کردن را پذیرفتیم و ادامه دادیم. من به این فکر می‌کنم که کرونا حالا حالاها وجود دارد و ما باید با این زیستِ مدلِ کرونایی سازگار شویم، و با همین مدل، کار کنیم و به زندگی عادی برگردیم. فقط شرایط با گذشته فرق دارد و باید بیشتر دقت کنیم هرچند که از همه ما انرژی بیشتری می‌گیرد و ما شب‌ها به نسبت شب‌های قبل بسیار خسته‌تر هستیم، اما شعار من همیشه در زندگی این است که "همینی که هست" باید با شرایط کنار بیاییم. در این شرایط و در روزهای ابتدایی حتی خودم من بارها به این فکر کردم که با تهیه‌کننده صحبت کنیم و کار را تعطیل کنیم، اما این اصرار تهیه‌کننده برای ادامه بود که به نظرم بسیار درست و منصفانه بود. وقتی قرار است این شرایط حالا حالا ادامه داشته باشد تعطیلی یک ماه کار بی‌فایده است و من امروز خوشحالم که رفتیم و کار را به ثمر نشاندیم.