سرویس سینمایی هنرآنلاین: پس از شیوع ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی سینماها، سازمان فرهنگی اوج تصمیم گرفت تا آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا "خروج" را که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار به نمایش درآمد به صورت اینترنتی اکران کند تا عنوان نخستین فیلم  اکران شده اینترنتی را به خود اختصاص دهد.

این اقدام که برای اولین بار در ایران تجربه شد شرایط خاص و ویژه‌ای را رقم زد و بسیاری از این حرکت حاتمی کیا قدردانی کرده و به تبلیغ این فیلم در فضاهای مختلفی که در اختیار داشتند پرداختند.

در نهایت "خروج" از یکشنبه 24 فروردین در دو پلتفرم نماوا و فیلیمو در حالی در دسترس قرار گرفت که پیش‌تر اعلام شده بود با قیمت 12 هزارتومان طی 24 ساعت برای هر فرد قابلیت اکران دارد، اما به منظور جلوگیری از قاچاق فیلم این زمان به شش ساعت تغییر یافت  و ۳۳ هزار و ۹۹۵ بلیت در ۲۴ ساعت ابتدایی اکران آنلاین فیلم در این دو سامانه اینترنتی به فروش رفت که درآمدی بیش از  ۴۰۷ میلیون تومان را برای این اکران آنلاین به همراه داشته است.

هنوز چند ساعتی از اکران اینترنتی این فیلم نگذشته بود که خبر رسید با وجود تمام تدابیر امنیتی برای جلوگیری از قاچاق فیلم، نسخه‌های غیرقانونی فیلم در فضای مجازی در حال دست به دست شدن و دانلود است. به همین منظور پس از ارائه درخواست کتبی از سوی تهیه‌کننده، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر "ساترا" با هماهنگی دستگاه قضایی اقدام به شناسایی رسانه‌های متخلف کرد.

پس از بررسی، سه رسانه داخلی که به صورت غیرمجاز اقدام به انتشار غیرمجاز این فیلم کرده بودند شناسایی و هر سه فوری و خارج از روال اداری مسدود شدند.

طبق گفته روابط عمومی "ساترا" با ادامه روند ورود فیلم‌های سینمایی به صورت اختصاصی به رسانه‌های صوت و تصویر کشور، ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر این حوزه، اقدامات پایشی و قضایی خود را در راستای حفاظت از حقوق تولیدکنندگان و پخش‌کنندگان آثار هنری، به عنوان ارکان ضروری برای شکل دادن به بازار قانونی و شفاف در صنعت صوت و تصویر، ادامه خواهد داد.

حال نکته اینجاست که بسیاری از تهیه‌کنندگان به منظور جلوگیری از خواب سرمایه و در پی این تجربه جدید در سینمای ایران در تلاش هستند تا فیلم‌های خود را به این شیوه در معرض دید علاقمندان خود قرار دهند. باید دید اقدامات ساترا در جهت جلوگیری از قاچاق آثار تا چه اندازه می‌تواند در این زمینه موفقیت آمیز باشد و آیا می‌تواند انگیزه لازم را برای تولیدکنندگان ایجاد کند تا در این بستر و در این دوران که شرایط خاصی را رقم زده است آثار خود را به نمایش بگذارند یا خیر.