سرویس سینمایی هنرآنلاین: سام مندس برای درام جنگی "1917" جایزه انجمن کارگردانان آمریکا (DGA) در بخش فیلم بلند سینمایی را به خود اختصاص داد.

مندس برای دریافت جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی، رقبای قدرتمندی چون بونگ جون هو برای "انگل"، مارتین اسکورسیزی برای "ایرلندی" و کوئنتین تارانتینو برای "روزی روزگاری در هالیوود" را پیش روی خود داشت. تایکا وایتیتی برای "جوجو خرگوش" دیگر نامزد این بخش بود.

به گزارش هالیوود ریپورتر، مندس در سخنرانی پس از دریافت جایزه از چهار کارگردان دیگر تشکر کرد.

کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده 54 ساله بریتانیایی گفت: بجای این که درباره کارگردان‌های قدیمی صحبت کنم، فقط می‌خواهم از این چهار نفر بگویم. از کوئنتین تشکر می‌کنم برای ساختن فیلم‌هایی که این‌چنین مملو از عشق هستند – عشق به این شخصیت‌ها، عشق به تاریخ، عشق به سینما، و عشق به شهر. می‌خواهم از تایکا وایتیتی تشکر کنم که ثابت کرد می‌توان تاریخ را با شوخ‌طبعی و شیطنت و شادمانی روایت کرد.

مندس ادامه داد: می‌خواهم از بونگ جون هو تشکر کنم برای ساختن بهترین فیلم درباره فقیر بودن که تاکنون دیده‌ام. و البته می‌خواهم از مارتین اسکورسیزی تشکر کنم که در "ایرلندی" هر چه هست روی میز گذاشت؛ برای یک عمر کار که به صحنه آخر فیلمش ختم می‌شود، جایی که رابرت دنیرو ما را در آن مکان محزون، در انتظار و امید برای رستگاری تنها می‌گذارد. او یک استاد است.

او در بخش دیگری از سخنان خود فاش کرد که دختر کوچکش الهام‌بخش یک صحنه احساسی در "1917" بود و درنهایت جایزه خود را به او و آنچه در آینده ممکن است شود، تقدیم کرد.

انجمن کارگردانان آمریکا بیش از 17 هزار عضو دارد که بیشتر آن‌ها عضو شاخه کارگردانان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی هستند. جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی DGA یک شاخص خوب برای پیش‌بینی برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی است. از سال 1948 تاکنون تنها هفت برنده جایزه انجمن کارگردانان آمریکا، جایزه اسکار بهترین کارگردانی را نگرفته‌اند. این اتفاق آخرین بار سال 2013 روی داد. در آن سال بن افلک برای "آرگو" جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را گرفت، اما حتی نامزد اسکار بهترین کارگردانی نشد. پیش از آن 9 سال پیاپی، برندگان جایزه انجمن کارگردانان آمریکا، اسکار کارگردانی را هم بردند. در شش سال گذشته نیز برندگان هر دو جایزه یکی بودند: آلخاندرو گونزالس ایناریتو برای "بردمن" و "بازگشته"، دامین شازل برای "لا لا لند"، گی‌یرمو دل تورو برای "شکل آب" و سال گذشته آلفونسو کوارون برای "رُما".

مندس امسال در جوایز آکادمی در بخش اسکار بهترین کارگردانی با اسکورسیزی، تارانتینو، جون هو و تاد فیلیپس برای "جوکر" رقابت می‌کند.

در همین حال، آلما هارل برای "Honey Boy" جایزه دستاورد چشمگیر اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی را از آن خود کرد. ماتی دیوپ برای "آتلانتیک"، ملینا ماتسوکاس برای "کوئین و اسلیم"، جو تالبوت برای "آخرین مرد سیاه‌پوست در سان فرانسیسکو" و تایلر نیلسن و مایکل شوارتز برای "The Peanut Butter Falcon"، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

از سوی دیگر، استیون بوگنار و جولیا ریشرت برای "کارخانه آمریکایی" برنده جایزه بهترین مستند شدند. فراس فیاض برای "غار"، الکس هولمز برای "میدن"، تامارا کوتفسکا و لوبومیر استفانوف برای "سرزمین عسل" و نانفو وانگ و جیالینگ ژانگ برای "ملت تک فرزند" رقبای آن‌ها در این بخش بودند.

انجمن کارگردانان آمریکا همچنین در مراسم هفتاد و دومین دوره جوایز سالانه خود که صبح یکشنبه به وقت ایران در هتل ریتز-کارلتن در لس آنجلس برگزار شد، برندگان بخش‌های تلویزیون و تبلیغاتی را نیز معرفی کرد.