سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جوایز سالانه اسکرین آسیا پاسیفیک (APSA) چهارشنبه صبح اسامی نامزدهای سیزدهمین دوره این رویداد سینمایی را اعلام کردند.

مانند هر سال سینمای ایران حضوری پررنگ در بین نامزدها دارد. امسال در بخش بهترین بازیگر مرد، محسن تنابنده  برای فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" و نوید محمدزاده برای "متری شیش و نیم" نامزد دریافت جایزه هستند. "شکستن همزمان بیست استخوان" ساخته برادران محمودی همچنین نامزد دریافت جایزه تنوع فرهنگی، تحت حمایت یونسکو است.

از سوی دیگر، محسن قرایی و محمد داوودی برای "قصر شیرین" به کارگردانی رضا میرکریمی در بخش بهترین فیلمنامه شانس دریافت جایزه را دارند.

"کاغذ‌‌پاره‌ها" به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهزاد نعلبندی در بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن نامزد است و  مستند "خط باریک قرمز" به کارگردانی فرزاد خوش‌دست نیز بخت دریافت جایزه بهترین مستند بلند را دارد. ایران تا پیش از این در جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک در بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن نامزد نشده بود. موضوع این فیلم درباره‌ مرکزی است که از اسکان زنان کارتن‌خواب حمایت می‌کند.

به این ترتیب ایران در جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک با پنج فیلم شش نامزد کسب کرده است. روسیه با دو فیلم پنج نامزدی به دست آورده است. دو فیلم هندی هر کدام دو نامزدی به دست آورده‌اند و ژاپن و کره جنوبی هر کدام برای سه فیلم سه نامزدی کسب کرده‌اند.

از سوی دیگر، فیلم چینی "بدرود، پسرم" (So Long, My Son) به کارگردانی وانگ شیائوشوای با شش نامزدی از جمله در بخش بهترین فیلم بلند داستانی، پیشتاز است و در این بخش با فیلم‌های مطرحی چون فیلم کره‌ای "انگل" (Parasite) به کارگردانی بونگ جون هو که امسال در جشنواره کن جایزه نخل طلایی را برد و "قد دراز" (Beanpole) به کارگردانی کنتمیر بالاگوف از روسیه رقابت می‌کند.

پنج رقیب امسال جایزه اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی از جمله "انگل"، "قد دراز" و انیمیشن "با تو در معرض هوا" ("Weathering With You") به کارگردانی ماکوتو شینکای از ژاپن، جزو 37 فیلم از 22 کشور هستند که در 10 بخش جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک نامزد شده‌اند. "سرزندگی" (Buoyancy) به کارگردانی رود راتین از کانادا و "باید بهشت باشد" (It Must be Heaven) به کارگردانی الیا سلیمان از فلسطین دیگر رقبای جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی هستند که نامزد دریافت جایزه شده‌اند.

فیلم‌های چینی درمجموع با 13 نامزدی برای هفت فیلم پیشتاز هستند. در این بین "بدرود، پسرم" وانگ شیائوشوای، به‌جز نامزدی در بخش در بخش بهترین فیلم بلند داستانی در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد (وانگ جینگچان)، بهترین بازیگر زن (یونگ می) و بهترین فیلمبرداری (کیم هیون‌سئوک) نیز نامزد است.

این فیلم به پیامدهای انقلاب فرهنگی در چین و سیاست تنظیم خانواده در این کشور معروف به سیاست تک‌فرزندی می‌پردازد و درباره دو خانواده است که سرنوشت آن‌ها در مدت 30 سال تغییرات دراماتیک در کشورشان، در هم تنیده می‌شود. "بدرود، پسرم" سال گذشته در جشنواره فیلم برلین برنده دو جایزه خرس نقره‌ای شد. وانگ جینگچان جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد و یونگ می برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد.

فیلم چینی "بادکنک" (Balloon) به کارگردانی پما سدن و فیلم هندی "گوسفند انباشته از طلا و کوهستان مقدس" (The Gold-Laden Sheep & the Sacred Mountain) به کارگردانی ریدام جانوی به همراه "بدرود، پسرم"، "انگل"و "قد دراز"، فهرست نامزدهای بخش بهترین فیلم بلند داستانی را کامل می‌کنند.

سیزدهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک 21 نوامبر (30 آبان) در بریزبن در استرالیا برگزار می‌شود. اسامی داوران این جوایز به‌زودی اعلام خواهد شد.

جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک در 2007 راه‌اندازی شد و هر سال از بهترین‌های منطقه در حوزه سینما تقدیر می‌کند. آکادمی اسکرین آسیا پاسیفیک سال 2008 تأسیس شد و اکنون بیش از 500 نفر از چهره‌های شاخص فیلمسازی منطقه عضو آن هستند. این جوایز مورد حمایت فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) و یونسکو است.

سال گذشته در جایزه اسکرین آسیا پاسیفیک، فیلم‌های "بمب؛ یک عاشقانه"، "حکایت دریا" و "آوا" درمجموع چهار نامزدی کسب کردند، اما درنهایت سینمای ایران مراسم اختتامیه را دست خالی ترک کرد.

ایران از اولین دوره تأسیس این جوایز حضوری پررنگ داشته است. دو سال پیش نوید محمدزاده برای فیلم "بدون تاریخ، بدون امضا" در بخش بهترین بازیگر مرد تقدیر شد و جایزه ویژه دستاورد هنری به عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران برای "24 فریم" آخرین ساخته‌اش اهدا ‌شد.

سال گذشته "دله‌دزدها" به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا از ژاپن برنده جایزه بهترین فیلم بلند داستانی شد.