سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "منطقه پرواز ممنوع" به نویسندگی و کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد بامروت‌نژاد در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درآمد و با استقبال روبرو شد.

هادی حجازی‌فر، محمد فیلی، متین ‌پاکزاد، متین کرمانی، علیرضا اکبری، علی ذکریایی، زین‌العابدین تقی‌پور و بهار نوحیان بازیگران این فیلم هستند. "منطقه پرواز ممنوع" روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده‌ شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیدا شدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگی‌شان، وارد مسائل و درگیری‌های مختلف و مهیجی می‌شوند. 

حامد بامروت‌نژاد تهیه‌کننده "منطقه پرواز ممنوع" در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران این پروژه گفت: فیلم از اواسط آبان ماه و در سرگروه استقلال اکران خواهد شد. امیدواریم با توجه به آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس بتوانیم از فرصت نمایش این فیلم برای دانش‌آموزان استفاده کنیم.

فیلم پرواز در منطقه ممنوع

وی در پاسخ به این سؤال که شورای حمایت از فیلم کودک و نوجوان تا چه اندازه در این زمینه همکاری می‌کنند اظهار کرد: خوشبختانه آموزش‌وپرورش نامه حمایتی‌ خود از فیلم را صادر کرده و طی روزهای آینده  نیز رایزنی با مدارس برای دیدن فیلم را آغاز خواهیم کرد.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره تغییرات احتمالی فیلم نسبت به نسخه نمایش داده‌شده در جشنواره بیان کرد:  با در نظر گرفتن بازخوردهایی که در جشنواره کودک و نوجوان از مخاطبین هدف فیلم یعنی نوجوانان دریافت کردیم، تغییراتی در فیلم ایجاد خواهیم کرد. پلان‌هایی از جلوه‌های ویژه کار بهسازی خواهد شد و در تلاشیم سرودی را برای میانه کار آماده کنیم.

وی ادامه داد: "منطقه پرواز ممنوع" در جشنواره با 14 سئانس فوق‌العاده مواجه شد و از این جهت بر این باوریم که بسیاری منتظر اکران این فیلم هستند. در واقع عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره توانست اعتماد مخاطبان و سینماداران را نسبت به فیلم بیشتر کرد و ما هم خیلی امیدوار به رضایت مخاطب هدف شدیم و امیدواریم که این رضایت در اکران نیز دیده شود.

بامروت نژاد همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر درباره ساخت فیلم کودک و نوجوان و شرایطی که در سینما وجود دارد توضیح داد: ساخت فیلم نوجوان هم فرصت است و هم تهدید. فرصت از این نظر که برای مخاطبی فیلم می‌سازید که مغفول واقع شده و از کمبود محصول رنج می‌برد، پس تولید محصول در این حوزه می‌تواند گاهی بدون رقیب باشد. از طرفی به دلیل فقدان محصول مرتبط با نوجوان، به‌تدریج سینمای داخلی از سبد مصرف فرهنگی نوجوان‌ها خارج شده است که همین امر اگر کمک و یاری نهادها و ابتکار توزیع‌کنندگان را به همراه نداشته باشد، خطری جدی برای این نوع از سینما است ولی در مجموع ساختن فیلم برای نوجوانان هم جذاب است و هم آینده‌ساز.

فیلم پرواز در منطقه ممنوع

وی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که با توجه به این که نسل نوجوان ما خیلی با شرایط جنگ آشنا نیست و از سوی دیگر در تیررس بمباران اطلاعاتی قرار دارد فکر می‌کنید فیلمسازان تا چه اندازه همسو با این نسل هستند، توضیح داد: از هر موضوع و برای هر مخاطبی ساختن، نیازمند شناخت فیلمساز از آن موضوع و مخاطب است. از طرفی نوجوان مخاطب، آینده‌ساز است. پس فیلمساز حتماً باید در فضای تنفسی نوجوان امروز نفس بکشد و مسائل و مشکلات او را درک کند و تلاش کند از زاویه دید او و با لحن او به دنیا نگاه کند و حرف بزند.

این تهیه‌کننده درباره سینمای قهرمان‌پروری که امروز وجود ندارد نیز تأکید کرد: دوران نوجوانی دوران بلندپروازی است. دوران چالش آرمان‌ها با واقعیت‌هاست، دوران جنگیدن و غلبه کردن بر مشکلات است. یکی از مواردی که به سینمای نوجوان ضربه زده این است که نوجوان و دنیای او را به رسمیت نشناخته‌ایم یا او را حواله به محصولات کودک  و یا بزرگسال می‌کنیم. بنابراین حتماً سینمای نوجوان سینمای قصه‌گویی است. نوجوان هنوز به بازی‌ها و پیچیدگی‌های روایت مدرن دست نیافته و بنا بر طبیعتش علاقه‌مند به شنیدن داستان و قصه است.از طرفی سینما محلی برای دیدن چالش‌ها و پیروزی بر آن‌ها برای نوجوان است و باید در این حوزه به تولید اثر بپردازیم.

بامروت‌نژاد در خاتمه عنوان کرد: این روزها شدیداً درگیر توزیع و پخش فیلم "منطقه پرواز ممنوع" هستم. همچنین یک کار سینمایی به نام" دختر ایران" را نیز در پس تولید داریم که امیدواریم آن را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کنیم.