سرویس سینمایی هنرآنلاین: تریلر سیاه‌وسفید "داستان شنبه" (Saturday Fiction) به کارگردانی لو یی کارگردان چینی روز چهارشنبه به‌عنوان یکی از 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل در جشنواره ونیز روی پرده رفت.

داستان فیلم در 1941 در دوران اشغال ژاپن روی می‌دهد، زمانی که چین به محل نبرد سرویس‌های اطلاعاتی نیروهای متفقین و قدرت‌های محور تبدیل شده بود. در این بین ژان یو یک بازیگر معروف (با بازی گونگ لی ستاره سینمای چین) به شانگهای برمی‌گردد که به‌ظاهر در نمایشی به نام "داستان شنبه" به کارگردانی عاشق سابق خود بازی کند، اما هدف واقعی او چیز دیگری است.    

"داستان شنبه" دومین لو یی است که در ونیز روی پرده می‌رود و اولین فیلم اوست که در بخش مسابقه بین‌الملل رقابت می‌کند. کارگردان 54 ساله که از او به‌عنوان یکی از کارگردانان نسل ششم فیلمسازان چینی یاد می‌شود در 2011 با فیلم "عشق و کبودی‌ها" در بخش جنبی روزهای ونیز حضور داشت. او پیش از این با فیلم‌های خود سه بار در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن و یک بار در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین شانس دریافت جایزه را داشته است.

Saturday Fiction

گونگ لی در "داستان شنبه"

ستاره فیلم او، گونگ لی 53 ساله در 1992 با فیلم "داستان چیو جو" برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره ونیز شد. از فیلم‌های انگلیسی‌زبان لی می‌توان به "خاطرات یک گیشا" راب مارشال، "شانگهای" میکائیل هافستروم، "پلیس مفاسد میامی" مایکل مان و "طغیان هانیبال" پیتر وبر اشاره کرد. "ذرت سرخ"، "فانوس سرخ را بلند کن"، "زندگی"، "امپراتور و آدمکش"، "2046" و "نفرین گل طلایی" از دیگر فیلم‌های اوست.

فیلم استرالیایی "دندان‌های شیری" (Babyteeth) به کارگردانی شانون مورفی دیگر فیلمی بود که روز چهارشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت. این فیلم کمدی درباره زوجی است که دختر نوجوانِ بسیار مریض آن‌ها به شکلی دیوانه‌وار عاشق یک قاچاقچی مواد مخدر شده است. بن مندلسن، اسی دیویس و الایزا اسکانلن در "دندان‌های شیری" بازی می‌کنند.

Babyteeth

صحنه‌ای از فیلم "دندان‌های شیری"

شانون مورفی در کنار هیفاء المنصور فیلمساز اهل عربستان سعودی یکی از تنها دو کارگردان زن است که امسال شانس دریافت جایزه شیر طلایی را دارد.

فیلم آمریکایی "موصل" (Mosul) اولین تجربه کارگردانی متیو مایکل کارناهان فیلمنامه‌نویس آمریکایی ("جنگ جهانی زد") روز چهارشنبه در بخش خارج از مسابقه ونیز به نمایش درآمد.

Mosul

صحنه‌ای از فیلم "موصل"

این فیلم آمریکایی بر مبنای گزارش‌های لوک موگلسن، خبرنگار نیویورکر از دورانی ساخته شده است که همراه یک یگان SWAT (سلاح‌ها و تاکتیک‌های ویژه) راهی جبهه‌های نبرد با داعش در شمال عراق شد.

Collective

صحنه ای از فیلم "گروهی"

"گروهی" (Collective) به کارگردانی الکساندر ناناو تولید مشترک رومانی و لوکزامبورگ دیگر فیلمی بود که چهارشنبه در بخش خارج از مسابقه لیدو روی پرده رفت. داستان فیلم در رومانی روی می‌دهد. بعد از یک آتش‌سوزی فاجعه‌بار در کلوپ موسیقی بیشتر قربانیان سوختگی در بیمارستان‌ها بر اثر زخم‌هایی می‌میرند که اساساً کشنده نیستند. گروهی خبرنگار برای پرده برداشتن از فساد گسترده در سیستم بهداشت و درمان و دیگر مؤسسات وارد می‌شوند و...

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود. لوکرسیا مارتل کارگردان آرژانتینی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری