سرویس سینمایی  هنرآنلاین:  اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن"آخرین داستان" که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین، درخصوص وضعیت شرایط اکران این روزهای سینما کودک، گفت: مصوبه جدید شورای عالی اکران که برابر با آن هر سرگروه سینمایی، در هر سال، موظف به اکران حداقل یک فیلم کودک خواهد بود، خیلی خوب است. طرح "مدرسه - سینما" هم در صورت اجرایی شدن برای اکران گسترده‌تر فیلم‌های کودک کمک کننده است.

وی در ادامه با اشاره به جنبه کیفی آثار سینمای کودک بیان کرد: باید حواسمان به کیفیت فیلم‌های کودکی که اکران می‌شود هم باشد، نباید با کیفیت و استاندارد پایین این آثار را ارائه کنیم و باید جوری فیلم بسازیم که مخاطبان ما از شش تا شصت سال باشند و همه اعضای خانواده از تماشای فیلم، لذت ببرند در واقع، باید در این حوزه با دغدغه بیشتری کار کنیم.

رهگذر درباره جشنواره فیلم کودک و نوجوان اظهار داشت: جشنواره کودک امکان دیده شدن فیلم‌های کودک را فراهم می‌آورد و در حال حاضر که حوزه فیلم کودک خیلی سود‌آور نیست، وجود این جشنواره باعث می‌شود که فیلم‌های کودک برای تعداد زیادی از بچه‌ها به نمایش در بیاید و این خیلی خوب است و امیدوارم که همچنان پرقدرت به کار خود ادامه دهد.

این کارگردان همچنین درخصوص بخش بین‌الملل جشنواره، بیان کرد: این بخش فرصت خوبی برای تعامل است و این امکان را هم برای بچه‌ها فراهم می‌کند که در سینما به تماشاى فیلم‌های کودک خارجی بنشینند و لذت ببرند.

این فیلمساز، درباره اثر تربیتی فیلم‌های کودک و میزان تاثیرگذاری این فیلم‌ها، گفت: فیلم‌های کودک اثر تربیتی زیادی بر کودکان دارند به این دلیل که بچه‌ها قدرت تأثیرپذیری زیادی دارند و همه چیز را جذب می‌کنند و به خاطر می‌سپارند.

وی ادامه داد: یکی از عناصری که کودک به آن توجه زیادی می‌کند، عنصر سرگرمی است که یکی از کانال‌های آن فیلم و انیمیشن کودک است. وقتی کودک به این بخش توجه می‌کند با تأثیرپذیری زیادی که دارد، به تمامی نکات فیلم توجه می‌کند و تأثیر می‌گیرد.

این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: ابتدا باید خودمان از مسائل فرهنگی و تربیتی شناخت پیدا کنیم و در مرحله بعدی، هنگام ساخت فیلم، از این مفاهیم به صورت غیرمستقیم استفاده کنیم تا مفاهیم بسیار ظریف منتقل شود، این نکته مهمی است که حواسمان به ظرافت انتقال باشد و با استفاده از زیرمتن‌ها این کار را انجام دهیم، چراکه کودک باهوش است و با قدرت گیرایی بالایی که دارد، ممکن است دست فیلمساز را بخواند و فیلم را مورد تمسخر قرار دهد و این اتفاق کار کارگردانان بعدی را هم سخت می‌کند.

کارگردان انیمیشن "آخرین داستان" تاکید کرد: هدف اولیه باید سرگرم کردن بچه‌ها باشد و کودکان باید با سرگرمی جذب فیلم شوند، چرا که بچه‌ها در سینما دنبال یادگیری نیستند و می‌خواهند فیلمی ببینند که سرگرم کننده و جالب باشد.

وی در خصوص این که چطور فیلمساز می‌تواند به زبان کودکان نزدیک شود، گفت: هر کس خودش، سخت‌ترین قاضی برای خودش است، هر فیلمساز باید از خود بپرسد که آیا من برای این فیلم، حاضر می‌شوم پول بلیت سینما و بعدش هم‌ پول شام در رستوران را بدهم یا خیر، این‌گونه می‌تواند از کار خود ارزیابی داشته باشد و در مرحله بعد باید از اهالی با تجربه این عرصه کمک گرفت و در آخر هم می‌توان برای فیلم، اکران‌های محدود در نظر گرفت و از بازخوردهای فیلم، مطلع شد.