سرویس سینمایی هنرآنلاین:  48 فیلم ایرانی، شامل 33 فیلم بلند سینمایی، شش فیلم کوتاه و 9 فیلم مستند برای نمایش در بازار فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزیده شده‌اند. تعدادی از این فیلم‌ها در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی جشنواره حضور دارند که اسامی آن‌ها هفته آینده اعلام می‌شود.

در این بین 20 فیلم بلند سینمایی برای نخستین بار روی پرده می‌روند. 13 فیلم دیگر یا سال گذشته در بخش ملی جشنواره فیلم فجر نمایش داده شدند یا در حال اکران هستند. در این گزارش نگاهی کوتاه به فیلم‌هایی داریم که قرار است نخستین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآیند.

"اولین امضا برای رعنا" فیلمی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی ژکان است. داستان فیلم درباره داستان‌نویسی به نام جهانگیر گلستانه است که چند سال قبل با همسرش رعنا ازدواج کرده، آن دو یک پسر به نام نیما دارند که ۶ ساله است. جهانگیر سه کتاب چاپ کرده‌است اما هیچ‌کدام از این کتاب‌ها نتوانسته‌اند برای او پولی به همراه بیاورند. خانواده در خانه‌ای اجاره‌ای که صاحبش از آشنایان قدیم جهانگیر است زندگی و اجاره مختصری می‌پردازند، اما طولی نمی‌کشد که آن دوست قدیمی تماس گرفته و می‌گوید قصد دارد در خانه‌اش ساکن شود. این خبر زندگی جهان را به هم می‌ریزد. علیرضا جلالى تبار، محمدرضا هدایتی، شهین تسلیمی، شهرزاد کمال‌زاده، فلور نظرى و... بازیگران این فیلم هستند.

"بی‌حسی موضعی" ساخته حسین مهکام است که حبیب رضایی به عنوان اولین کار تهیه کنندگی آن را برعهده دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است، قصه‌اش در یک شب تا صبح می‌گذرد. پارسا پیروزفر، سهیل مستجابیان، باران کوثری، حسن معجونی و حبیب رضایی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

"پری دریایی" ساخته امیر مسعود آقابابائیان است. این فیلم با موضوع حفظ محیط زیست خلیج فارس و تکریم شهدای غواص در لوکیشن خلیج فارس ساخته شده است. بازیگران فیلم سینمایی "پری دریایی" امیر آقایی، پانته‌آ مهدی‌نیا، شاهرخ فروتنیان، سیروس کهوری‌نژاد و اصغر همت هستند.

"زعفرانیه ۱۴ تیر" نخستین تجربه سیدعلی هاشمی در مقام کارگردان سینماست. در خلاصه داستان این فیلم آمده است، تو شروع کردی ... اما من تمومش می‌کنم... مهدی هاشمی، هنگامه قاضیانی، مسعود رایگان، نازنین بیاتی و لیندا کیانی بازیگران این فیلم هستند.

"پیرمردها نمی‌میرند" فیلمی به نویسندگی و کارگردانی رضا جمالی و تهیه‌کنندگی سلمان عباسی است که بر اساس فیلم کوتاهی با همان نام و به کارگردانی رضا جمالی ساخته شد. داستان فیلم درباره اهالی روستایی بکر و خوش آب و هواست که سال‌هاست در آن روستا کسی نمرده ‌است پیرمردی از خلال مرور خاطراتش به مرگ فکر می‌کندو در مقابل او دختری جوان با انگیزه و شاداب به زندگی امیدوار است. فلسفه این فیلم مرگ و زندگی است. کاظم هاشم زاده، غلامحسین آدابی، لیلا احدی، وحید بیتوته بازیگران این فیلم هستند.

"پیلوت" ساخته ابراهیم ابراهیمیان پس از فیلم "عادت نمی‌کنیم" است. بهدخت ولیان، سعید آقاخانی، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ و پریوش نظریه از جمله بازیگران این فیلم هستند که روایتگر قصه زندگی یک مرده کش است.

"سرکوب" نخستین تجربه کارگردانی رضا گوران در مقام کارگردان در سینماست. ‌در خلاصه داستان فیلم آمده است: یه کاری کرد وفاداری بشه عادت همه‌مون حالا همه‌مون وفاداریم اما اونی که بهش وفاداریم خیلی وقته که مرده... باران کوثری، سارا بهرامی، الهام کردا، پردیس احمدیه و رؤیا افشار از جمله بازیگران این فیلم هستند.

"سوم آذر شهر" به کارگردانی کامبیز صفاری بر اساس یک قصه واقعی با همکاری ایثار ابومحبوب به نگارش درآمده و در آن به موضوع بازگشت از مهاجرت و برخورد مهاجران با خرده‌فرهنگ‌های جدیدی که در غیاب آنان شکل گرفته و آسیب‌های اجتماعی تازه‌ای که متوجه آنان است اشاره می‌شود. آروشا بیگی، آتیلا پسیانی، بهناز جعفری، خسرو پسیانی، صدف عسگری، احسان امانی و حسام نورانی از جمله بازیگران درام اجتماعی "سوم آذرشهر" هستند.

"سیمین" را مرتضی آتش زمزم کارگردانی کرده است. فیلمی‌درباره علت خشک شدن زاینده رود و تاثیرات آن بر زندگی مردم بویژه کشاورزان که در فضایی استعاری روایت می‌شود و کاراکتر مادر در آن نمادی از آب و رودخانه است. محمدرضا هدایتی، لاله اسکندری، محمد فیلی، جمشید صدری، پری کربلایی، سپیده مظاهری، مریم نقیب الذاکرین و بازیگران کودک و نوجوان: امیرعباس رضایی و مریم عرب جعفری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

"طلاقم بده برای گربه‌ها" به کارگردانی محمدعلی سجادی براساس یک داستان واقعی نوشته شده و داستان درباره زوج جوانی است که می‌خواهند به خاطر گربه‌ها از هم طلاق بگیرند و فیلمنامه آن پس از یک دوره تحقیق و پژوهش در اواخر دهه 80 توسط محمد علی سجادی نوشته شد. رضا مولایی، مریم همتیان، جلال ترابی، شیرین ولی‌پور در این فیلم سینمایی بازی می‌کنند.

"لابیرنت" اولین ساخته امیرحسین ترابی است که به قلم طلا معتضدی نگاشته شده ‌است. داستان فیلم موضوعی عاشقانه و درام دارد و به مسائل اقتصادی و اوضاع مالی کشور مرتبط است. شهاب حسینی، ساره بیات، پژمان جمشیدی، غزاله نظر، فریبا جدی‌کار، علیرضا ثانی‌فر، مریم معصومی، شیرین یزدان بخش و مهسا باقری بازیگران این فیلم هستند.

"ما همه با هم هستیم" فیلمی پربازیگر به نویسندگی پدرام پورامیری، حسین امیری دوماری و محمد داودی است که کارگردانی آن را کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی فیلم را رضا میرکریمی برعهده دارد. داستان فیلم در بستری کمدی روایت می‌شود و ماجرای سقوط یک هواپیما همراه با مسافرانی است که رازهای مختلفی دارند؛ رازهایی که قرار نیست تا ابد پنهان بمانند. مهران مدیری، محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، جواد عزتی، سروش صحت، حسن معجونی، مهران غفوریان، نادر فلاح، سیروس گرجستانی، علی شادمان، رضا ناجی، سام نوری، فرزین محدث، بهادر مالکی، یداله شادمانی، محمدمهدی حسینی‌نیا، شیرین آقا کاشی، بهزاد قدیانلو، اشپیتیم آرفی، لیدا فتح‌اللهی، شیوا بلوچی و دانیال کاظمی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

"مدیترانه" به کارگردانی هادی حاجتمند و تهیه کنندگی ابوالفضل حاجتمند است. در خلاصه داستان فیلم آمده است، یعنی میشه یه بارم که شده از دل یه فاجعه یه نفر زنده بیرون بیاد و آخر قصه رو تعریف کنه؟... مهراوه شریفی نیا، پوریا پورسرخ، بهرنگ علوی، قاسم زارع، سبا سلیمانی، علیرضا اسحاقی، محمد الهی حصاری، سعید توکلی، علیرضا رواندل بازیگران این فیلم هستند.

"مصائب شیرین 2" ساخته علیرضا داودنژاد دنباله "مصائب شیرین" به کارگردانی خود اوست. این فیلم در دو بخش انگلیس و ایران فیلمبرداری شده که بخش انگلیس آن در لندن، منچستر و جاده‌های روستایی میان آن‌ها به اتمام رسید و بخش ایران نیز در لوکیشن‌های تهران و متل قو تصویربرداری شد. نیکی کریمی، رضا داوودنژاد، مونا داوودنژاد و ترلان پروانه از بازیگران "مصائب شیرین ۲" هستند.

"منطقه پرواز ممنوع" که در ژانر ماجراجویانه و برای مخاطب نوجوان ساخته شده، اولین فیلم سینمایی امیر داسارگر به عنوان نویسنده و کارگردان است. داسارگر پیش از این ساخت چند فیلم داستانی از جمله "هنگامه" و "سر به راه" را در کارنامه دارد. تاکنون نام هادی حجازی فر به عنوان تنها بازیگر شناخته شده این فیلم در رسانه‌ها منتشر شده است.

" موج اف ام، ردیف ۴" به کارگردانی کیارش اسدی زاده است. فیلمنامه "موج اف ام، ردیف ۴۸" به طور مشترک توسط کیارش اسدی‌زاده و طوفان مهردادیان به نگارش درآمده و در خلاصه داستان آن آمده است: روی موج اف ام، ردیف ۴۸ اتفاقاتی در حال وقوع است. مرتضی آقا حسینی، مجید آقا کریمی، شیوا ابراهیمی، ستاره اسکندری، رضا بهبودی، ستاره پسیانی، امیر جنانی، نیما رییسی، کاظم سیاحی، نوال شریفی، هوتن شکیبا، بانیپال شومون، آرزو عالی، علی فروتن، معصومه قاسمی‌پور، الهام کردا، طوفان مهردادیان، حسام نورانی، وحید بقراط پور، دیبا خاتمی، برهانه رجبی، میلاد شجره، کاوه عابدین، سجاد گودرزی بازیگران این فیلم هستند.

"نبات" ساخته پگاه ارضی درباره‌ زندگی پدری جوان همراه دخترش است که با ورود زنی دچار تغییراتی می‌شود. در این فیلم؛ شهاب حسینی، نازنین فراهانی و ستایش محمودی ایفای نقش می‌کنند.

"همچنان که می‌مردیم" به کارگردانی مصطفی سیاری و تهیه کنندگی عباس عموری ساخته شده است. راوی داستان خانواده‌ از هم گسسته‌ای است که برای عمل به نصیحت پدرشان به جنوب کشور سفر می‌کنند. این فیلم یک برداشت آزاد از داستانی به همین نام نوشته‌ ویلیام فاکنر است. بازیگرانی چون نادر فلاح، الهام کردا، مجید آقاکریمی، وحید راد و محمد ربانی در این فیلم حضور دارند.

"زغال" به کارگردانی اسماعیل منصف و "جهان، با من برقص" ساخته سروش صحت، دیگر فیلم‌هایی هستند که اولین بار در جشنواره فجر نمایش داده می‌شوند.

سی‌ و‌ هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 29 فروردین تا ششم اردیبهشت به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.