سرویس سینمایی هنرآنلاین: زینب تقوایی تهیه کننده جوان که تا پیش از این عمده فعالیتش در تلویزیون بوده است، حالا در نخستین گام ورود به سینما با محمدرضا هنرمند همراه شده و حاصل این همراهی ساخت فیلم "سمفونی نهم" است که روز جمعه 12 بهمن ماه در پردیس ملت به نمایش در می‌آید.

حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، هدی زین العابدین،  علیرضا کمالی، مارین ون هولک و محمدرضا فروتن در این فیلم بازی می‌کنند. در خلاصه داستان این فیلم آمده: "شاید عاشق شدن آخرین فرصت هرکسی برای آدم بودن است. شما هم موافقید؟"

تقوایی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند تولید این فیلم و چگونگی همکاری با محمدرضا هنرمند گفت: من و آقای هنرمند درباره ساخت یک سریال تلویزیونی که در حال نگارش بود صحبتی با هم داشتیم. با آقای هنرمند و روحیات و کارهایش از قبل آشنا بودم و آثارش را دوست داشتم، چرا که به خط فکری من نزدیک بود و جزو کارگردان‌های مورد علاقه من بوده و هستند. در زمان نگارش سریال آقای هنرمند این فیلمنامه را مطرح کردند و طرح را به من دادند که از آن خوشم آمد و استقبال کردم، طرح تبدیل به فیلمنامه‌ای شد که چند ویژگی داشت، یکی بخش ملی و ملی گرایی آن بود و دیگر این که طرح یک خطی آن را وقتی بخوانید متوجه می‌شوید که بسیار کار پرریسکی است اما از آنجایی که فیلمنامه خیلی قوی و خوب نوشته شده بود می‌دانستم که با حضور خود آقای هنرمند برای فیلم اتفاق خوبی می‌افتد و به لطف خدا نیز این اتفاق افتاده و از ماحصل کار راضی هستم.

سمفونی نهم

وی در ادامه درباره روند شکل گیری فیلمنامه و اجرای کار بیان کرد: نگارش فیلمنامه خیلی طولانی نشد و از قبل چون زمینه آن وجود داشت و آقای هنرمند سال‌ها قبل در ذهن خود فیلمنامه را داشتند، نگارش فیلمنامه خیلی سریع آماده شد. برای تولید چهار ماه پیش تولید داشتیم و سه ماه نیز فیلمبرداری داشتیم که 77 جلسه کل تصویربرداری طول کشید.

همچنین تهیه کننده سریال "دودکش" در پاسخ به این سوال که آیا "سمفونی نهم" یک اثر پرهزینه است، اظهار کرد: نسبت به یکسری فیلم‌ها پرهزینه است و نسبت به یک سری فیلم‌ها بسیار کم هزینه است. خیلی‌ها فکر می‌کردند که این فیلم با هزینه بسیار زیاد ساخته شده است، اما ما تلاش کردیم که با هزینه بهینه این فیلم را بسازیم که این اتفاق نیز افتاد.

تقوایی درباره سخت‌گیری کارگردان گفت: من دو سال است که آقای هنرمند را می‌شناسم. او اصلا سخت گیر نیست و واقعا هنرمند است. روز اول او گفت من سختگیر هستم و من گفتم اگر در راستای کیفیت کار باشد من با کمال میل آرزو دارم که با کسی کار کنم که اینگونه باشد.

وی همچنین درباره مواجه مخاطبان با این اثر نیز بیان کرد: نگاه من این است که یک فیلم چه در تلویزیون و چه در سینما در حین این که بحث فروش در سینما و بحث مخاطب در تلویزیون مطرح است باید وجه هنری فیلم نیز در تمام بخش‌ها کاملا رعایت شود. اینکه صرفا فروش داشته باشد نمی‌پسندم؛ اما من هم به عنوان تهیه کننده به دنبال گیشه هستم و فکر می‌کنم این فیلم هم می‌تواند پرمخاطب باشد و مخاطب خودش را نیز دارد. از 80 میلیون جمعیت ایران دو میلیون نفر سینما می‌آیند و باقی نمی‌روند. متاسفانه بخشی از فرهیختگان ما اصلا سینما نمی‌روند چرا که معتقد هستند فیلم خوبی در سینما وجود ندارد. من نمی‌گویم که فیلم خیلی خوبی ساختیم اما امیدوارم که مخاطب را درگیر کند و یک چیزی به اندوخته‌هایش اضافه کند. فکر می‌کنم استقبال خوبی صورت می‌گیرد. برعکس اینکه بسیاری از مخاطبان ژانرهای تکراری، کمدی‌ها و درام‌های شبیه بهم را دوست دارند و انکارشان هم نمی‌کنم، اما بخشی از مخاطبان هستند که اصلا کسی برای آنها فیلم نمی‌سازد. در حالی که برای پیشبرد سینما لازم است که فیلم ساخته شود. ساخته شدن فیلمی که درست باشد و پشت آن تفکری باشد می‌تواند سینما را به نحوی پیش ببرد که مخاطب حس کند برای او نیز فیلم ساخته می‌شود. ضمن این که ما قشر فرهیخته و تحصیلکرده در کشور کم نداریم و باید برای آنها نیز فیلم داشته باشیم. برای سینما نیاز است که همه نوع مخاطبی را همراه خود کند.

سمفونی نهم

تقوایی با اشاره به بازیگران فیلم درباره این روند نیز توضیح داد: خود آقای هنرمند تاکنون هر فیلمی کار کرده پرفروش بوده است و برخی نیز رکورد سینمای ایران را جابه جا کرده و ماندگار هستند. خود ایشان بهتر از هرکسی خیلی هوشمندانه مخاطب را می‌شناسد و ما دراین بخش بسیار با هم همراه بودیم. وقتی صحبت می‌شد که مثلا فلان بازیگر هم بعد هنری و هم بعد جذب مخاطب را دارد بسیار استقبال می‌کرد. بعضی از بازیگران انتخاب اول ما بودند، اما نباید از این نکته غافل شد که ما در سینما خیلی بازیگر نداریم که دستمان برای انتخاب‌های متعدد باز باشد یا حتی بازیگران ستاره ما در سینما چند نفر بیشتر نیستند و همین چند نفر هم یا سر کار هستند یا برنامه دیگری دارند و در نهایت گزینه‌ها بسیار محدود است، اما خوشبختانه تقریبا بازیگرانی که انتخاب کردیم، جزو گزینه‌های اول ما بودند چون وقتی با آنها جلسه می‌گذاشتیم می‌دیدیم همانی است که برای نقش مناسب است.

این تهیه کننده درباره دورخوانی‌ها وتمرین‌های پیش از تصویربرداری تاکید کرد: ما دورخوانی داشتیم اما خیلی زیاد نبود. آنچه من دیدم و ناظر بودم آقای هنرمند خیلی سریع نقاط قوت و ضعف بازیگر را متوجه می‌شود و در چند جلسه به نقاط مشترک می‌رسیدند. این اتفاق نیز بخشی به خاطر خود کارگردان بود و بخش دیگر بازیگران حرفه‌ای کار بودند که خیلی سر این موضوع چالش نداشتیم.

تقوایی درباره نخستین تجربه سینمایی خود و ورودش به این مدیوم گفت: سینما برای من بسیار جذاب بود و حتی جذاب‌تر هم شده است. چون فضای بازتری دارد به لحاظ کاری و می‌توان به موضوعات تخصصی‌تر پرداخت چرا که مخاطب خاص‌تری دارد. مدیوم آن متفاوت است و در 100 دقیقه باید حرف زده شود، در حالی که در سریال اینگونه نیست و فضا کاملا متفاوت است. در تلویزیون نوع نگاه کاملا با سینما متفاوت است هرچند این دو در مقابل هم نیستند اما مدیوم‌های متفاوتی دارند. امیدوارم در بخش اقتصادی نیز به گونه‌ای پیش برود که بتوانم این فضا را ادامه دهم. اگر افقی بخواهم ببینم چون کمال گرا هستم دوست دارم در سینما نیز به نوعی کار کنم که بتوانم رقابت داشته باشم و در خارج از کشور نیز این رقابت وجود داشته باشد. دوست دارم با آثارم در دنیا فرهنگ ایرانی را به نمایش بگذاریم. هرچند اول برای مردمم فیلم می‌سازم و دوست دارم فیلم خوب ببینند اما بعد دوست دارم این امکان وجود داشته باشد که حرفی برای گفتن داشته باشم. در دنیای امروز، جنگ فرهنگ و رقابت فرهنگی شکل گرفته است و تنها با فیلم می‌توان در این جنگ پیروز شد، نوک پیکان به سمت فیلمسازی است. سینما می‌تواند برای مردم ایران نقطه قوت باشد و حتی می‌تواند به اقتصاد کشور نیز بسیار کمک کند و در توسعه پایدار کشور موثر باشد.

سمفونی نهم

این تهیه کننده جوان در ادامه به حضور در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و افزود: خیلی خوشحالم که جشنواره پویاست و فیلم‌های خوب در جشنواره امسال بسیار است. فکر می‌کنم رقابت خوب و جذابی وجود دارد و برایم جالب است. خوشحالم که این اتفاق افتاده است چون اگر رقیب نداشته باشی هر اتفاقی که بیفتد لذت بخش نیست. همه در این جشنواره با این نیت می‌آییم که دور هم باشیم. من کار همکارانم را دوست دارم چرا که امروز اگر رقیب هستیم، فردا با هم همکاری داریم. هر سال در این ایام به بهانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دور هم هستیم و برگزاری این جشنواره انگیزه‌ای برای آینده می‌سازد. وقتی شما می‌دانید که محلی وجود دارد که شما را تشویق می‌کند وآثارتان را درست رصد می‌کند بسیار اهمیت دارد. بخصوص جشنواره برای جوان‌ها محلی است برای ترغیب شدن تا خودشان را هر روز بهتر کنند یا در یک سطح نگه دارند.

تقوایی در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌اش از نظر هیئت داوران درباره "سمفونی نهم" به چه شکل است، گفت: صد در صد نظر هیئت داوران را جلب می‌کند. من خودم فیلم را بسیار دوست دارم و اولین کسی هستم که کارهایم را نقد می‌کنم؛ اما این فیلم را چندین بار کامل دیده‌ام و هربار با فیلم و یکی از شخصیت‌هایش ارتباط برقرار می‌کنم و برایم تازگی دارد. به عنوان مخاطب وقتی چنین اتفاقی می‌افتد فیلم حتما درست کار شده است. امیدوارم که هیئت داوران نیز نظر مثبت داشته باشند البته که باید دید سایر دوستان چکار کرده‌اند. آرزو می‌کنم که آنها بهتر از ما باشند که معنایش پیشرفت سینمای ایران است اما بعید می‌دانم که بهتر از ما کار کرده باشند. بهر حال هر اتفاقی که بیفتد ما خوشحالیم.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره می‌تواند در اکران فیلم‌ها اثر مثبت یا منفی داشته باشد، نیز بیان کرد: جشنواره محلی است که فیلم آنجا خیلی تخصصی آنالیز می‌شود و از اکران عمومی خیلی بهتر دیده می‌شود. فیلم در اینجا ورز می‌آید و خود فیلمسازان نیز نقاط قوت و ضعف کارشان را تخصصی درک می‌کنند و این برای ما بسیار خوب است. از سوی دیگر مردم ما بسیار آگاه و هوشمند هستند و نظرات کاملا تخصصی دارند. اتفاقا جشنواره به دیده شدن فیلم کمک می‌کند ولی اینکه در اکران موفق باشد بحث دیگری است که به پخش کننده و اکران ربط دارد. جشنواره قطع به یقین به فیلم‌ها کمک می‌کند. همه نباید اول باشند ولی همین که حضور دارند بسیار در اکرانشان تاثیرگذار بوده است. ما سال گذشته داشتیم فیلم‌هایی که برایشان در جشنواره اتفاقی نیفتاد، اما اکران خوبی داشتند.

تقوایی همچنین درباره سرمایه گذاری فیلم نیز توضیح داد: سرمایه گذار فیلم خودم هستم و بخش اندکی از آن نیز توسط بنیاد فارابی تامین شده است.