سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری عوامل و بازیگران تولید سریال "ساخت ایران 2" با شعار "تماشای غیر مجاز ممنوع " ظهر امروز با حضور اهالی رسانه برگزار شد. در این نشست امین حیایی، محسن کیایی، مهران احمدی، سارا بهرامی، امیرحسین رستمی بازیگران این سریال و برزو نیک‌نژاد کارگردان به همراه سیدامیر پروین حسینی و منصور سهراب‌پور تهیه‌کنندگان حضور یافتند.

یک میلیون و 400 هزار دانلود غیرقانونی

در ابتدای نشست منصور سهراب‌پور تهیه‌کننده این مجموعه شبکه نمایش خانگی که فصل اول آن را نیز برعهده داشت، با بیان اینکه باید از دانلودهای غیرقانونی جلوگیری شود، گفت: با توجه به گرانی‌های بازار شرایط تولید سریال نیز با نوسانات بازار ارز سخت شد، اما ما مجاب به گران کردن نبودیم که البته این موضوع اصلا دلخواه خودمان نیز نبود. به هر حال روند تولید سریال همانند چهار ماه پیش با وجود تفاوت‌هایی که در بازار اقتصادی ایجاد شده بود، ادامه پیدا کرد و هیچ حمایتی نیز از سوی وزارت ارشاد از ما صورت نگرفت.

وی ادامه داد: تمام تلاشمان این بود که کار شیرینی تحویل مخاطبان بدهیم اما متأسفانه به دلیل بی‌قانونی و عدم حمایت مدیران شعارگو و بی‌توجهی آن‌ها به بخش خصوصی ما زیر فشار تولید قرار گرفتیم. به جرأت می‌توان گفت نزدیک به ۵۰ هزار نفر، از فروشندگان و توزیع‌کنندگان گرفته تا عوامل تولید در پشت صحنه، در مسیر تولید سریال "ساخت ایران ۲" درگیر اشتغال‌زایی شده‌اند.

این تهیه‌کننده با اشاره به حجم بالای دانلودهای غیرقانونی سریال "ساخت ایران ۲" گفت: نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانلود غیرقانونی از این سریال صورت گرفته است. این در حالی است که تنها ۲۰۰ هزار فروش قانونی داشته است و اگر این فروش بخواهد به نقطه‌ای برسد که ما هیچ ضرر مالی نداشته باشیم باید ۱۵۰ هزار نسخه دیگر به فروش برسد. ما تلاش کردیم در سکوت به کارمان ادامه دهیم اما دیگر ادامه مسیر برایمان سخت شده است.

سید امیر پروین حسینی دیگر تهیه‌کننده این سریال نیز در سخنانی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در تولید سریال "ساخت ایران ۲" این بود که در این ۹ قسمت تولید شده وزارت ارشاد بارها سکانسی را مورد اصلاح قرار داد. علاوه بر این موضوع، ما با مشکلات اقتصادی نیز درگیر هستیم و حجم دانلودهای غیرقانونی بسیار بالاست.

وی با اشاره به حجم بالای دانلودهای غیرقانونی ادامه داد: متاسفانه یک ساعت پس از توزیع سریال، کانال‌های ماهواره‌ای اقدام به پخش چند باره سریال می‌کنند. وقتی از این موضوع به وزارت ارشاد شکایت بردیم یک هفته، بعد از سیستم‌های قضایی از من خواسته شد که توضیح دهم چرا سریال از ماهواره پخش شده است.

پروین حسینی با بیان اینکه سرمایه تولید سریال "ساخت ایران ۲" از بخش خصوصی تأمین می‌شود، تأکید کرد: این حجم از دانلودهای غیرقانونی درست همانند این است که مال ما را می‌دزدند. اگر این شرایط به همین صورت ادامه داشته باشد ما دیگر نمی‌توانیم در بخش خصوصی به فعالیت‌مان ادامه دهیم. اگر قانون کپی‌رایت وجود ندارد یا به آن عمل نمی‌شود قانون دزدی نکردن که وجود دارد. باید کمک کنیم تا در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

 نشست خبری عوامل و بازیگران سریال

کسی کاری نمی‌کند

در ادامه این نشست برزو نیک‌نژاد کارگردان سریال "ساخت ایران ۲" در سخنانی کوتاه توضیح داد: با ادامه این روند صنعت تولید سریال‌سازی در بخش خصوصی برچیده می‌شود. سریال "ساخت ایران ۲" کاری پرهزینه و پربازیگر است و با این شرایط ادامه‌ دادن آن بسیار سخت است. زمانی که تبلیغات فیلم سینمایی "زاپاس" در حد دو دقیقه از ماهواره پخش شد ما مجبور شدیم بارها در این باره توضیح بدهیم ولی الان کل سریال "ساخت ایران ۲" بارها از شبکه‌های ماهواره پخش می‌شود و کسی هم کاری نمی‌کند.

امین حیایی بازیگر این سریال نیز با بغض گفت: امیدوارم تا فرصت هست اشتباهتمان را جبران کنیم. امروز به اینجا آمدم تا حرف‌های دلم را بزنم. من در زندگی یک سوزن جابه‌جا کردم و جوابش را به چشم دیدم. شما هم تا فرصت دارید جبران کنید و سرمایه‌های مملکت را برگردانید.

امیرحسین رستمی از دیگر بازیگران سریال "ساخت ایران ۲" نیز عنوان کرد: راه افتادن شبکه نمایش خانگی برای جامعه هنری بسیار خوب بود. جامعه هنری که از بیرون قضاوت می‌شود، اوضاع مالی بسیار خوبی دارند در حالی که بسیاری از آن‌ها صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند. شبکه نمایش خانگی باعث شد تا افراد بیکار جامعه هنری کمتر شوند و خوشبختانه این رسانه به دلایلی همچون کمتر بودن محدودیت‌ها با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

وی با اشاره به مشکلات مالی برخی از هنرمندان و بازنشستگان و بیمه نبودن آنها گفت: هنوز هنرمندان ما با مشکل بازنشستگی و بیمه هنرمندان مواجه هستند. این موضوع خیلی تأسف بار است که برای حل مشکل بیماری یک هنرمند باید گلریزان شود. در چنین شرایطی برخی از هنرمندان همانند تهیه‌کنندگان سریال‌های نمایش خانگی سرمایه‌شان را با سود کمتر در شبکه نمایش خاگی متمرکز می‌کنند تا شاید از این طریق بتوانند به جامعه هنری که بخش زیادی از آن‌ها پشت دوربین هستند، کمک کنند. اگر می‌خواهیم این فضا همچنان ادامه داشته باشد و مردم از دیدن سریال‌های نمایش خانگی محروم نشوند باید از این صنعت حمایت شود.

رستمی همچنین افزود: امروز آن‌هایی که برای ایران زحمت کشیده‌اند بی‌ادعاتر هستند. چرا باید امروز وضع مردم خوزستان به اینجا برسد؟ چرا در سال‌های گذشته این مشکلات حل نشد؟ ما مردم باید خودمان را دوست داشته باشیم و مراقب هم باشیم. حرف‌های جناح‌های مختلف سیاسی نشان داد که در این ۴۰ ساله کار چندانی برای مردم نکرده‌اند. اگر می‌خواهیم شبکه نمایش خانگی نه تنها برای لذت بلکه برای حمایت از جامعه هنری ادامه داشته باشد باید کمک کنیم دانلودهای غیرقانونی صورت نگیرد.

 نشست خبری عوامل و بازیگران سریال

دانلود غیرقانونی دزدی است

اما در ادامه مهران احمدی بازیگر نقش توتونچی در این سریال با بیان این که از ماست که برماست اظهار کرد: می‌خواهم امروز از نظام اجتماعی پراشکالی حرف بزنم که خودم هم عضو آن هستم. معتقدم هر مشکلی که با آن مواجه هستیم به نوعی به خود ما بازمی‌گردد. مشکل اصلی این است که ما ملت‌ها را فرزندان دولت‌ها می‌دانیم در صورتی که کاملا برعکس است. بحث ما خوب یا بد بودن موضوع نیست. ما باعث شدیم کسانی که امروز کشور را اداره می‌کنند در این موقعیت قرار بگیرند. ما در نظام اقتصادی زندگی می‌کنیم که خیلی‌ها از اینکه ماشینشان گران شده است، خوشحالند. برای اینکه بسیاری از ما سواد اقتصادی نداریم و نمی‌دانیم چه چیزی در انتظارمان است.

احمدی افزود: دانلودهای غیرقانونی دزدی است. کسانی که دانلود غیرقانونی می‌کنند در حق کسانی ظلم می‌کنند که همه زندگی‌شان را برای این کار گذاشتند. ما باید خودمان به داد خودمان برسیم چرا که هیچ کسی به داد ما نخواهد رسید.

شایسته سالاری اتفاق نیفتاده است

محسن کیایی دیگر بازیگر این سریال نیز در ادامه صحبت همکارانش توضیح داد: جالب است که بدانید خیلی‌ها می‌دانند که دانلودهای غیرقانونی کار خوبی نیست ولی هم این کار را انجام می‌دهند و هم اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ این موضوع دردناک است. ما از برخی دولتمردانمان ناامید شده‌ایم چون می‌دانیم شایسته‌سالاری اتفاق نیفتاده است پس باید خودمان به هم کمک کنیم. همان طور که در زلزله کرمانشاه مردم به هم کمک کردند. در حال حاضر نیز در بخش هنری مشکلی وجود دارد که باید درباره آن حرف بزنیم تا جدی گرفته شود. متأسفانه ما شوخی شوخی دانلود می‌کنیم ولی جدی جدی یکسری آدم بیکاری می‌شوند و افرادی ضررهای سنگین می‌کنند. ما می‌توانیم در کنار هم مشکلات جامعه را حل کنیم.

سارا بهرامی، از دیگر بازیگران مجموعه "ساخت ایران ۲" اظهار کرد: ما به اینجا آمدیم تا بگوییم دانلودهای غیرقانونی دزدی است و نان حرام زندگی همه ما را تحت شعاع قرار می‌دهد. فرهنگ از ضروری‌ترین بخش‌های زندگی است و شاید اگر امروز به اینجا رسیده‌ایم به این خاطر است که سبد فرهنگی‌مان در این سال‌ها خالی بوده است. دزدی نکردن و امانت‌دار بودن وظیفه هر انسانی است.

در ادامه این صحبت‌ها تینا پاکروان بازیگر، تهیه کننده و کارگردان که مهمان این گروه بود، به عنوان حسن خطاب این جلسه طی سخنانی گفت: من به عنوان یک عضو از جامعه تهیه‌کنندگان در اینجا حضور دارم تا از تهیه‌کنندگانی که سرمایه‌شان را در این عرصه متمرکز می‌کنند حمایت کنم. اگر این دوستان در ایران فعالیت می‌کنند و سرمایه‌هایشان را به دلار و سکه تبدیل نمی‌کنند به خاطر سرگرم‌ کردن مخاطبان است و این موضوع بسیار قابل تقدیر است. ‌اینکه ما همیشه همه را نقد کنیم و هیچ وقت به خودمان نگاه نکنیم کار اشتباهی است. اگر یک دهم از حجم دانلودهای غیرقانونی برگردانده شود سرمایه تولیدکنندگان این مجموعه نیز بازگردانده می‌شود. الان تمام دنیا به سمت سریال‌سازی‌های ویدیویی و اینترنتی رفته‌اند و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در ایران رایگان سریال ویدیویی ببینیم. اگر سریال "شهرزاد" به فصل‌های دوم و سوم رسید به خاطر حمایت مخاطبان بود پس باید از صنعت سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی حمایت کنیم تا ادامه‌دار شود.