به گزارش هنرآنلاین، مراسم اختتامیه بخش "تجلی اراده ملی" سی و ششمین جشنواره فیلم فجر پنجشنبه شب با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در سالن سینما رو باز آبادان برگزار شد.

شهیدی‌فر در ابتدا به ریشه‌های تمدنی و هویتی ایران‌زمین در آبادان اشاره کرد و محل برگزاری مراسم (سینما بریم) را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سینماهای ایران و آبادان به عنوان یکی از نمونه‌های اولین پیشرفت‌های کشور در این شهر برشمرد. او به حضور آبادانی‌ها در جمع فرزانگان و حضور فعال مردم این خطه در عرصه دفاع مقدس اشاره کرد و یاد شهدای آبادان در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و در عرصه دفاع از حرم را گرامی داشت.

سپس مهدی قربان‌پور مدیر بخش تجلی اراده ملی  در ادامه به فعالیت ستاد برگزاری این بخش از جشنواره اشاره کرد و ضمن خوشامدگویی و تشکر از همه برگزارکنندگان این مراسم در کنار رود اروند و پالایشگاه آبادان، از حاضران خواست بهروز نشان و همایون قنواتی را به واسطه زحمات‌شان در میزبانی از این بخش جنبی جشنواره سی و ششم تشویق کنند. او اظهار امیدواری کرد در آینده نیز بخش تجلی اراده ملی در منطقه آزاد اروند برگزار شود.

در ادامه اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به ایراد سخن پرداخت و جشنواره فیلم فجر را محل دیدار مردم با هنرمندان کشور دانست و از این بابت آن را حائز اهمیت دانست. او ضمن خیرمقدم به حضار برپایی بخش تجلی اراده ملی در منطقه آزاد اروند را یک افتخار قلمداد کرد.

او در ادامه به حماسه‌سازی ملت ایران و مردم خوزستان در دفاع مقدس، گفت: متاسفانه در دوران بازسازی نتوانستیم خرمشهر و آبادان را به حالت اصلی خود برگردانیم چون نتوانستیم بازسازی اقتصادی انجام دهیم چرا که شهرها با بازسازی و رونق اقتصادی در حوزه کسب و کار شکل می‌گیرند.بخش خصوصی و مردم کارآفرین و تولید کننده هستند که می‌توانند شهرها را بسازند و توسعه ایجاد کنند.

زمانی بیان کرد: بخش عمده‌ای از این قضیه به فرهنگ برمی‌گردد و هنرمندان می‌توانند نقش مهمی در ایجاد فرهنگ ایفاکنند. هنر می‌تواند اقتصادی هم باشد چرا که می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد و شغل‌آفرینی در هنر می‌تواند درآمدزا و اقتصادی باشد تا در مسیر توسعه قرار گیرد. بخش خصوصی ما می‌تواند در این زمینه بسترسازی کند. یکی از وظایف ما در منطقه آزاد اروند تسهیل ایجاد این زیرساخت‌هاست و ما آمادگی مشارکت با همه کسانی که ایده‌های جدید و کارآمد درحوزه فرهنگی داشته باشند را از طریق ایجاد یک صندوق داریم و  یاری‌گر ایده‌های نو خواهیم بود.

 در ادامه شهیدی‌فر از داوران بخش‌های مختلف دعوت کرد روی سن بیایند تا بیانیه و جوایز خود را اعلام کنند.

جایزه مرکز ملی فرش ایران به طراحان صحنه تعلق گرفت که آدین ظریف برای فیلم "دارکوب" این جایزه را دریافت کرد.

جایزه دوم به اصغر نژادایمانی برای فیلم "مصادره" اهدا شد.

جایزه سوم به کیوان مقدم برای فیلم "جاده قدیم" تعلق گرفت.

جایزه چهارم به محمدرضا شجاعی برای فیلم "شعله ور" رسید.

جوایز سازمان مدیریت منابع آب ایران:

این سازمان ضمن سپاس از عوامل فیلم "تنگه ابوقریب" و به پاس رشادت‌های گردان عمار و شهید غلامرضا صالحی، تندیس خود را به جواد عزتی برای "تنگه ابوقریب" اهدا کرد.

جایزه دوم به حمیدرضا آذرنگ برای "تنگه ابوقریب" تعلق گرفت.

جایزه سوم به ساعد سهیلی برای فیلم "ماهورا" رسید.

چهارمین جایزه به بهرام توکلی کارگردان "تنگه ابوقریب" رسید.

جوایز بیمه ایران:

جایزه ویژه این شرکت به خاطر پرداخت هنرمندانه به فاجعه پلاسکو به فیلم به مصطفی کیایی کارگردان "چهارراه استانبول" رسید.

جایزه دوم به خاطر نمایش رشادت های هشت سال دفاع مقدس به سعید ملکان تهیه کننده "تنگه ابوقریب" اهدا شد.

جایزه سوم به خاطر تجلیل از نقش همه مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس به محمدعلی باشه آهنگر کارگردان "سرو زیر آب" تعلق گرفت.

جایزه اخلاق پزشکی:

دیپلم افتخار این بخش به جواد عزتی برای ایفای نقش امدادگر در فیلم "تنگه ابوقریب" اهدا شد.

دیپلم افتخار دیگر به بهرام توکلی برای فیلم "تنگه ابوقریب" تعلق گرفت.

جایزه انجمن مدیران تولید:

جایزه بهترین مدیر تولید به محمدرضا منصوری برای "تنگه ابوقریب" اهدا شد.

جایزه شهید و امور ایثارگران:

جایزه اول به مستند "زنانی با گوشواره های باروتی" ساخته رضا فرهمند رسید.

جایزه دوم به فیلم "به وقت شام" ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا تعلق گرفت.

سومین جایزه به فیلم "ماهورا" ساخته حمید زرگرنژاد اهدا شد.

عوامل "ماهورا" این جایزه را به روح حمید آخوندی اهدا کردند که در حین ساخت فیلم درگذشت.

تندیس دبیرخانه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر نیز به حمیدرضا زرگرنژاد کارگردان فیلم "ماهورا" اهدا شد.

داریوش ارجمند بازیگر این فیلم هم بیان کرد: خوشحالم که بخشی از زحمات ساعد سهیلی در این بخش دیده شد و خوشحالم که بنیاد شهید بر خلاف بقیه این فیلم را دید.

در ادامه بیانیه و جوایز هیئت داوران منطقه آزاد اروند شامل همایون قنواتی، بهزاد وزیری،سید وحید طباطبائیان قرائت شد. در بیانیه هیئت داوران آمده است: اکنون پس از گذشت قریب به چهار دهه از تداوم رویداد ارزشمند جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و تأثیر به سزای آن در عرصه فرهنگ و هنر این مرز و بوم و سینمای ایران توانسته است در عرصه‌های جهانی دارای هویتی ویژه و مستقل شود.

برگزاری بخش تجلی اراده ملی جشنواره در این منطقه که نماد پایداری و همبستگی مردم ایران بوده است که نشان پر معنایی از همراهی و هم‌سوئی هنرمندان سینمای ایران با ارزش‌های بلند انسانی و ملی و اسلامی مردمان این سرزمین است.

هیئت داوران بخش تجلی اراده ملی در منطقه آزاد اروند، با احترام و سپاس از همه آثار شرکت‌کننده در جشنواره، و در راستای توجه هنرمندان به اولویت‌هایی مانند اخلاق، تحکیم نهاد خانواده و آسیب‌های فردی و اجتماعی، به همراه ارزش‌های هنری آثار و آراء خود را بدون ترتیب اولویت و به شرح زیر اعلام می‌دارد:

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ارزش صد میلیون ریال به کارگردان فیلم سینمایی "شعله ور"  به حمید نعمت‌الله تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ارزش صد میلیون ریال به نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی "سوءتفاهم" به احمدرضا معتمدی اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ارزش صد میلیون ریال به تهیه کننده فیلم سینمایی "اتاق تاریک" به روح‌الله حجازی تعلق گرفت و

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ارزش صد میلیون ریال به بازیگر فیلم سینمایی "ماهورا" داریوش ارجمند تقدیم شد.

همچنین دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ارزش صد میلیون ریال به تهیه کننده فیلم "جشن دلتنگی" علی قائم‌مقامی تعلق گرفت.

جایزه سازمان سینمایی:

تندیس و دیپلم افتخار این بخش به "بانو قدس ایران" ساخته مصطفی رزاق‌کریمی تقدیم شد.

تندیس و دیپلم افتخار به "فیلشاه"  ساخته هادی محمدیان و حامد جعفری تعلق گرفت و تندیس و دیپلم افتخار به "زنانی با گوشواره‌های باروتی" رضا فرهمند اهدا شد.

در پایان پویا حاتمی از هنرمندان آبادانی به اجرای یک قطعه موسیقی پرداخت.