سرویس سینمایی هنرآنلاین: جامعه فیلمبرداران آمریکا (ASC) یکشنبه صبح به وقت ایران در مراسمی اسامی برندگان سی‌ و دومین دوره جوایز سالانه خود را در ری دالبی بالروم در هالیوود اند هایلند اعلام کرد.

در بخش سینما، راجر دیکنز برای کار خود در فیلم علمی تخیلی "بلید رانر 2049" به کارگردانی دنی ویلنو برنده جایزه شد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، دیکنز در این بخش با برونو دلبونل برای "سیاه‌ترین ساعت"، هویته فان هویتما برای "دانکرک"، دان لاستسن برای "شکل آب" و ریچل موریسن برای "Mudbound" رقابت داشت. هر پنج نامزد این بخش نامزد اسکار بهترین فیلمبرداری نیز هستند.

در 10 سال گذشته شش برنده ASC جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری را نیز از آن خود کرده‌اند. در مجموع، در تاریخ 32 ساله جامعه فیلمبرداران آمریکا 13 برنده جایزه اسکار هم گرفته‌اند. این جامعه سال گذشته گریگ فریزر را برای کار خود در فیلم "شیر" انتخاب کرد، اما اسکار بهترین فیلمبرداری به لینوس ساندگرن برای "لا لا لند" رسید.

دیکنز 68 ساله برای پانزدهمین بار نامزد جایزه جامعه فیلمبرداران آمریکا شد و جایزه‌ای که برای "بلید رانر 2049" دریافت کرد چهارمین جایزه او از ASC است. دیکنز پیش از این برای فیلم‌های "رهایی از شاوشنک"، "مردی که اینجا نبود" و "اسکای‌فال" نیز برنده شد و در 2011 جایزه یک عمر دستاورد این جامعه را دریافت کرد. دیکنز تا سال گذشته 13 بار نامزد اسکار بوده، اما هنوز پیروز نشده است.

از نظر تعداد پیروزی در بخش سینمایی جوایز جامعه فیلمبرداران آمریکا، امانوئل "چیوو" لوبزکی فیلمبردار مکزیکی با پنج جایزه رکورددار است. لوبزکی دو سال پیش برای کار خود در فیلم "بازگشته" برای سومین سال پیاپی برنده جایزه ASC شد. "چیوو" دو سال قبل از آن هم به ترتیب برای "جاذبه" و "بردمن" این جایزه را گرفته بود. هر سه فیلم برنده اسکار بهترین فیلمبرداری هم شدند که اولین سه پیروزی پی‌در‌پی یک فیلمبردار در این بخش بود. دیکنز و کنرال هال فقید هر یک با چهار پیروزی در جوایز ASC بعد از "چیوو" بیشترین جایزه را گرفته‌اند.

جان بیلی رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی جایزه اسپتلایت ASC را به مارت تانیل برای "نوامبر" اعطاء کرد. این جایزه در 2014 برای تقدیر از فیلم‌های مستقل که کمتر دیده شده‌اند و فیلم‌های مطرح در جشنواره‌های سینمایی، راه‌اندازی شد.

در بخش تلویزیون اپیزودهایی از "12 میمون"، "نابغه" و "تاج" پیروز شدند. راسل کارپنتر فیلمبردار که برای "تایتانیک" برنده اسکار شد، جایزه یک عمر دستاورد جامعه فیلمبرداران آمریکا را دریافت کرد و در بخش تلویزیون جایزه یک عمر دستاورد به آلن کاسو رسید. راسل بوید ("ارباب و فرمانده" و "سوی دور دنیا") نیز جایزه بین‌المللی را از آن خود کرد.