به گزارش هنرآنلاین، مرتضی شعبانی تهیه‌کننده و رضا فرهمند کارگردان مستند "زنانی با گوشواره‌های باروتی" که در بخش سودای سیمرغ سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، طی نامه‌ای خطاب به ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، نسبت به عدم داوری فیلم‌های مستند حاضر در جشنواره فجر، اعتراض کردند.

متن نامه به این شرح است: "مستند سازان این کشور، سال‌هاست به کمبودها و بی‌مهری‌های سازمانی و ساختاری عادت داشته و دارند، تنها به ابن دلیل که در کشف حقیقت و بازنمایی آن لذتی را تجربه می‌کنند که هرگز با سرخوشی کوتاه جایزه‌ها و جشنواره‌ها قابل قیاس نیست. اما سوء استفاده از نجابت سینمای مستند هرگز قابل تحمل نبوده و از این روی این نامه در اعتراض به آنچه در سی و ششمین جشنوارۀ فیلم فجر به دبیری حضرتعالی رخ داد نوشته شده است.

جناب آقای داروغه‌زاده، لازم است یادآوری کنم که تصمیم ورود فیلم‌های مستند و رقابت آن‌ها در بخش سودای سیمرغ بسیاری از مستندسازان را امیدوار کرد که شاید زحمات آنان این‌گونه دیده شود و لابد جنابعالی به عنوان دبیرجشنواره از این تصمیم و دلایل آن مطلع بوده‎اید. اما آن‌چه در داوران محترم در برنامۀ "هفت" و روی آنتن زندۀ شبکۀ سوم سیما بیان کردند یکی از تلخ‌ترین لحظات سینمای مستند بود. آن‌جا که داوران به صراحت اعلام کردند دو فیلم مستند راه یافته به بخش سودای سیمرغ را اصلا داوری نکرده‌اند! جناب آقای دبیر آیا سینمای مستند این کشور آن‌قدر یتیم گردیده که حتی هیئت داوران، ورود به داوری آن نداشته و تأسف آورتر آن‌که در همان برنامه پیشنهاد می‌‌دهند که خوب است از دو فیلم مستند حاضر در جشنواره تقدیر به عمل آید! آیا این جزئی از سیاست جشنواره بوده است؟ اگر به جای این دو فیلم مستند داوران دربارۀ دو اثر سینمایی چنین تصمیمی گرفته بودند، جنابعالی و هنرمندان این گونه سکوت اختیار می‌کردید؟ اگر هیئت داوران به صلاح‌دید خود و بدون در نظر گرفتن آئین‌نامه جشنواره اقدام به این عمل نموده، از شما به عنوان دبیر جشنواره خواهان بیان شفاف دلیل این موضوع هستیم.

آقای دبیر ما به عنوان عضوی از جامعۀ سینمای مستند این سرزمین، نگاه هیئت داوران به نمایندگان این سینما را توهین‌آمیز و برخلاف آیین‌نامۀ جشنواره می‌دانیم. و از جنابعالی می‌خواهیم که با شفافیت و صراحت این موضوع را بررسی و نتایج آن را به جامعۀ سینمای مستند اعلام فرمایید."

همچنین گروه "هنر پویا" در پی عدم داوری انیمیشن سینمایی "فیلشاه" و نادیده گرفتن تنها انیمیشن حاضر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بیانیه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است: "نتایج داوری‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد و نکته عجیب ماجرا آنجاست که، دو تن از داوران محترم جشنواره، در برنامه تلویزیونی "هفت" اعلام کردند که داوران اصلا "فیلشاه" را داوری نکرده‌اند! این بی‌توجهی به تنها انیمیشن سینمایی حاضر در جشنواره در حالی صورت می‌گیرد که در اعلام رسمی دبیر جشنواره از "فیلشاه" به عنوان فیلمی که برای کسب همه سیمرغ‌ها مورد داوری قرار می‌گیرد، یاد شد و این یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ سی و شش ساله جشنواره فیلم فجر است که فیلمی به بخش مسابقه سودای سیمرغ راه می‌یابد ولی داوران فیلم را داوری نمی‌کنند!

برخورد دبیرخانه جشنواره هم روند جالبی دارد، ابتدا تماس و اصرار مسئولین دبیرخانه برای حضور "فیلشاه" به عنوان یک اثر با کیفیت در جشنواره، سپس بی‌مهری و حذف آن از برخی سینماهای مهم و درنهایت داوری نشدن فیلم و عدم توجه به درخواست داوران برای تجلیل از "فیلشاه"!

این رفتارهای ضد و نقیض مسئولان جشنواره در حالی است که بسیاری از منتقدان سینمایی، اهالی رسانه و مردم، از "فیلشاه" به عنوان اثری ارزشمند و پیشرو یاد می‌کنند و بدین سبب محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی در سخنرانی خود در اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، با اشاره‌ به "فیلشاه"  که دستاورد "هنرپویا" به عنوان یک کمپانی خصوصی است و هیچ وابستگی به دولت و نهادهای فرهنگی دیگر ندارد - تاکید می‌کند که توانسته‌ایم‎‌ بخش عظیمی از عقب‌ماندگی خود را از سینمای انیمیشن جهان جبران کنیم و به مرزهای استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

از سویی با توجه به آنکه "هنرپویا" متقاضی اکران نوروزی "فیلشاه" است، نگرانی اصلی ما به عنوان یک کمپانی مستقل که تجربه موفقی در "شاهزاده‌روم" داشته‌ایم، آن است که این بی‌مهری‌ها در مورد اکران نوروزی نیز تکرار شود. ما معتقدیم اکران "فیلشاه" می‌تواند مخاطبی را به سینما آورد که سایر فیلم‌ها توان آن را ندارند. "فیلشاه" با ارائه محتوای سالم برای کودکان و خانواده‌ها، طیف مخاطبان سینما را افزایش می‌دهد؛ مسئله‌ای که هم به نفع سینمادار است، هم به نفع پخش‌کننده و هم به نفع تولیدکننده و این یعنی نفع کل سینمای ایران.

در پایان از مردم، سینماگران و علی‌الخصوص جامعه انیمیشن که به تلاش‌های تیم "هنرپویا" احترامگذاشته و یا "فیلشاه" را دوست داشتند، تشکر می‌نمائیم."