سرویس سینمایی هنرآنلاین: چهارمین روز جشنواره ملی فیلم فجر با اکران سه فیلم "امیر" ساخته نیما اقلیما، "خجالت نکش" ساخته رضا مقصودی و "به وقت شام" ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا برای اصحاب رسانه همراه بود.

نخستین ساخته نیما اقلیما فیلمی شخصیت‌محور با بازی میلاد کی‌مرام و سحر دولتشاهی است که هر دو بازیگر به همراه عوامل دیگر فیلم در پردیس حضور یافتند و پاسخگوی اهالی رسانه شدند. یکی از نکات قابل توجه این نشست ظاهر متفاوت کی‌مرام بود که به دلیل بازی در فیلم جدیدش مجبور به حضور با گریم جدید خود شد.

اقلیما با اشاره به اینکه کی‌مرام در این پروژه زحمت زیادی کشیده است، گفت: من این شانس را داشتم که سال پیش در پشت صحنه یک فیلم با او آشنا شدم. ما یک سال سخت را کنار هم گذراندیم و با هم دنبال اسپانسر گشتیم و او در این یک سال هیچ پروژه‌ای را قبول نکرد.

او ادامه داد: ما در هر سکانس هم روابط طولی و هم عرضی داشتیم و تلاش شد که به‌صورت موسیقایی به فیلم نگاه کنیم. این فیلم شخصیت‌محور است و قاب فیلم بیانگر شخصیت تنهای امیر است.

سحر دولتشاهی بازیگر این فیلم هم بیان کرد: اولین مواجهه من با فیلمنامه برایم بسیار هیجان‌انگیز بود و بازی کردن در نقش کسی که تعادل روحی ندارد برایم بسیار جالب بود. البته ترجیح می‌دادم در نقش بزرگ‌تر و اصلی‌تری بازی کنم ولی این سناریو را دوست داشتم. من قانونی برای انتخاب تعداد فیلم‌هایی که بازی می‌کنم ندارم ولی ترجیح می‌دهم سالی حداقل یک بار تئاتر بازی کنم. من برای این فیلم با چندین بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی صحبت کردم تا به ویژگی‌های این افراد پی ببرم.

میلاد کی‌مرام بازیگر اصلی این فیلم سینمایی نیز درباره نقشش گفت: خیلی وقت بود که به فکر تغییر بودم و هدفم این بود که تا ۳۰ سالگی مانند یک موزیسین تمامی نقش‌ها را امتحان کنم و بعد آنچه را دوست داشته‌ام انتخاب کنم. من وقتی یک شخصیت را دوست داشته باشم از خودِ واقعی‌ام فاصله می‌گیرم. همچنین برای دیده شدن و حتی گرفتن جایزه در جشنواره حضور پیدا نکردم بلکه جایزه من بازی در این فیلم سینمایی بود که یکی از سخت‌تری نقش‌هایی بود که تا به حال انجام داده‌ام.

اما فیلم بعدی که به روی پرده رفت و با استقبال مواجه شد"خجالت نکش" ساخته رضا مقصودی است که پیش از این او را به خاطر فیلمنامه‌هایش در سینما می‌شناختیم. او صاحب فیلمنامه‌های چون"شیدا"، "من سالوادور نیستم" و بسیاری از آثار دیگر سینماست. مقصودی نیز در نخستین گام برای تجربه کارگردانی به سراغ یک اثر کمدی رفت، اثری که به گفته خودش یک کمدی با شخصیت است. در این فیلم احمد مهرانفر و شبنم مقدمی نقش زوجی میانسال را بازی می‌کنند که صاحب فرزند می‌شوند و در پی آن اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد که مخاطب آن را تا انتها دنبال می‌کند و البته می‌خندد. به نظر می‌رسد مقصودی به‌خوبی رگ خنده مخاطب را پیدا کرده است و جدا از اینکه اثر سخیفی تولید نکرده می‌توان آن را دید و برای ساعتی لذت برد.

مقصودی گفت: زمانی که این فیلمنامه را نوشتم، آن را در اختیار قانون گذاشتیم. مسئولان پروانه ساخت آن را بررسی کردند و مجوز کار دادند. من در این فیلم مصلحت‌اندیشی نکرده‌ام؛ مگر مصلحت زیبایی‌شناسانه و محتوایی. درباره خطوط قرمز نیز مسئولان مربوطه سازوکاری دارند. فیلم‌ ما بر اساس مجوز ساخت تولید شده است. ما تابع قوانین و ضوابط هستیم.

او همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دستمزدهای نجومی به عوامل این فیلم داده شده است؟ گفت: ما دستمزد نجومی نمی‌دهیم. دستمزدهای ما از دفاتر دیگر کمتر است.

همچنین شبنم مقدمی در پاسخ به سؤالی درباره پذیرش نقش شخصیتی که مُسن است و سختی‌های ایفای نقش در آن، گفت: می‌دانم بازی کردن در این نقش‌ها کار سختی است اما در عین حال آن را برای خودم یک شانس و بخت می‌دانم که ببینم از پسش برمی‌آیم یا نه.

احمد مهرانفر نیز در توضیحی گفت: ابتدا باید از محسن دارسنج، طراح گریم این فیلم تشکر کنم؛ کسی که حتماً باید سال گذشته برای فیلم "ماجرای نیمروز" سیمرغ می‌گرفت. گریم او در این فیلم خیلی به شخصیت و فیلم کمک کرد، امیدوارم امسال او نتیجه تلاش‌هایش را بگیرد.

اما آخرین سئانس از چهارمین روز جشنواره به فیلم "به وقت شام" ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اختصاص داشت که یکی از شلوغ‌ترین سئانس‌ها را در پردیس ملت رقم زدند، فیلمی با حضور دو بازیگر ایرانی هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان که درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه و جنگ با داعش است.

حاتمی‌کیا در ابتدای نشست خبری این فیلم که سالن کنفرانس را بسیار شلوغ‌تر از همیشه کرده بود، گفت: فکر می‌کنم سال ۶۵ بود که اولین فیلمم را ساختم که مصادف با کربلای ۵ بود و بچه‌ها به منطقه رفته بودند ولی من باید در کنار فیلم می‌ماندم و این برایم سخت بود ولی بعد از کارم به منطقه رفتم. این را می‌گویم برای اینکه بدانید "به وقت شام" فیلمی است که آن را یک سرباز ساخته است. من خودم را سرباز این کشور و نظام می‌دانم و همچنان دلم برای مدافعان می‌تپد. من را یک سرباز بدانید که دوست داشتم با آن افراد می‌رفتم و دلم همچنان برای احوال آن دوران می‌تپد.

حاتمی کیا در پاسخ به سؤالی درباره استفاده زیاد از جلوه‌های ویژه و درنیامدن کار اظهار کرد: استطاعت سینمای ما است و افتخار می‌کنم بچه‌های ایران این فیلم را ساخته‌اند و حتی یک دلار خرج آن نکرده‌ایم. ما می‌خواستیم با بچه‌های متخصص ایرانی کار کنیم حتی به قیمت طعنه‌هایی که شما می‌زنید.

وی درباره باورپذیر نبودن چهره داعشی‌ها بیان کرد: یک روزی کل گروه را جمع کردم و گفتم همگی بنشینید و فیلم‌هایی که داعشی‌ها ساختند نگاه کنید و به‌خصوص صحنه‌های بریدن سر و خفه کردن زیرآب را ببینند. واقعیت این است ترکیب داعش به‌شدت اغراق‌شده است. اگر آن فیلم‌ها را ببینید متوجه می‌شوید همین‌هایی است که ما نشان دادیم. واقعیت این است که داعش همین‌قدر اغراق‌شده است. من اصرار داشتم فیلمم داستان داشته باشد و در دل آن حرف‌هایش را بزند.

این کارگردان بیان کرد: در مظلومیت شهدای مدافع حرم همین بس که هنوز هم چیزی نمی‌توان درباره آن‌ها گفت. من بین آن‌ها نفس کشیده‌ام و دوست دارم درباره آن‌ها حرف بزنم ولی به دلایلی مصلحت دیدم به این‌گونه مسائل را به تصویر بکشم.

هادی حجازی‌فر درباره ایفای نقش در این فیلم گفت: من به‌شدت از ایفای این نقش می‌ترسیدم، برای اینکه نکند به فیلم آقای حاتمی‌کیا آسیب بزنم، اما این تیتر به غلط در یکی از رسانه‌ها منتشر شد که من خودم را در این فیلم دوست نداشتم. من در این فیلم یاد گرفتم و عجیب خودم را در آن دوست دارم.

نشست طولانی فیلم "به وقت شام" با سؤالی درباره ساخت مستندی درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به پایان رسید که حاتمی کیا دراین‌باره گفت: سوژه‌ای بود و باید از چند نفر تحقیق می‌کردم، اما آن‌ها فوت کردند. من همچنان حاتمی‌کیا هستم و شرمم می‌شود که "گزارش یک جشن" اکران نشد.