سرویس سینمایی هنرآنلاین: مثل هر سال بازار فروش جهانی فیلم‌ها برنده‌ها و بازنده‌های بسیاری داشت. برنده بزرگ سال 2017 فیلم موزیکال "دیو و دلبر" به کارگردانی بیل کاندون از شرکت دیزنی بود که بار دیگر ثابت کرد چرا این شرکت تا این حد روی آرشیو گسترده فیلم‌های انیمیشن موفق خود و تبدیل آن به فیلم‌های زنده تاکید دارد. روایت زنده از فیلم انیمیشن "دیو و دلبر" (1991) از 17 مارس روی پرده سینماها رفت و در اولین آخر هفته اکران در دنیا به فروش جادویی 350 میلیون دلار دست پیدا کرد.

"دیو و دلبر" در نهایت توانست با 1.263 میلیون دلار عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال 2017 را به خود اختصاص دهد و در همین حال با 504.1 میلیون دلار در رده نخست جدول فروش فیلم‌ها در بازار آمریکای شمالی قرار گیرد. "دیو و دلبر" اکنون دهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما در بازار جهانی است. فیلم همچنین یک پیروزی بزرگ را برای اما واتسن بازیگر نقش هرمیون گرنجر در سری فیلم‌های "هری پاتر" رقم زد و نام او را به عنوان یکی از ستاره‌های مطرح سینمای امروز دنیا مطرح کرد.

Beauty and the Beast

واتسن در "دیو و دلبر" نقش بل را بازی کرده‌ است. دن استیونز نقش دیو را ایفاء کرده است و یوان مگرگور، ایان مکلن، استنلی توچی، اودرا مکدانلد و اما تامپسن صداپیشه‌های فیلم هستند. داستان درباره زنی جوان به نام بل است که یک دیو پدر او را در قصر خود زندانی کرده است. بل با تمام ترس‌هایش با اسباب و اثاثیه قصر دوست می‌شود و یاد می‌گیرد به دیو فراتر از ظاهرش نگاه کند.

دیزنی روایت زنده "علاء‌الدین" را نیز در دست تولید دارد که 24 مه 2019 روی پرده سینماها می‌رود. روایت زنده "شیرشاه" هم 19 ژوئیه 2019 اکران می‌شود. در مجموع سال 2017 برای دیزنی سالی موفق بود و بجز "دیو و دلبر" چهار فیلم دیگر این شرکت نیز در فهرست 10 فیلم پرفروش دنیا در این سال قرار گرفتند.

از سوی دیگر، "سرنوشت خشمگین" هشتمین فیلم مجموعه سینمایی "سریع و خشمگین" از شرکت یونیورسال با 1.235 میلیارد دلار در رده دوم جدول پرفروش‌های دنیا قرار گرفت. البته فروش فیلم در خود آمریکا چندان قابل توجه نبود و با 225.7 میلیون دلار در رده دهم این بازار قرار گرفت. "سرنوشت خشمگین" اکنون یازدهمین پرفروش تاریخ سینما در بازار جهانی است. این در حالی است که "خشمگین 7" فیلم قبلی مجموعه در نهایت در دنیا 1.5 میلیارد دلار فروخت و اکنون ششمین فیلم پرفروش تاریخ سینماست.

Fate of the Furious

وین دیزل، دواین جانسن، لوداکریس، تایریس گیبسن، جیسن استیتم و شارلیز ترون در "سرنوشت خشمگین" به کارگردانی اف. گری گری بازی می‌کنند. این بار دومینیک تورتو مسابقه‌دهنده خیابانی (با بازی دیزل) به خانواده‌اش پشت می‌کند و به گروه زنی اسرارآمیز (با بازی ترون) می‌پیوندد. هزینه تولید فیلم حدود 250 میلیون دلار بوده است.

"من نفرت‌انگیز 3" از یونیورسال و ایلومینیشن اینترتینمنت تنها فیلم انیمیشن است که به فهرست 10 فیلم پرفروش سال راه پیدا کرده است. این فیلم 1.033 میلیارد دلار فروخت تا بعد از "دیو و دلبر" و "سرنوشت خشمگین" سومین فیلمی باشد که در سال 2017 مجموع فروش آن از مرز یک میلیارد دلار گذشت. سومین فیلم "من نفرت‌انگیز" در آمریکای شمالی با 264.6 میلیون دلار هشتمین فیلم پرفروش سال شد.

Despicable Me 31

در "من نفرت‌انگیز 3"، گرو (با صدای استیو کارل) برادر دوقلوی خود درو (باز هم با صدای کارل) را می‌بیند که سال‌ها او را گم کرده بود. گرو و درو با یک دزد الماس (تری پارکر) رودررو می‌شوند. کریستن ویگ، میراندا کاسگرو، استیو کوگان و جولی اندروز از دیگر صدایپیشه‌های فیلم هستند.

"جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای" از شرکت‌های دیزنی و لوکاس‌فیلم که کمتر از دو هفته از آغاز اکران آن می‌گذرد، در این مدت کوتاه در دنیا حدود 892.1 میلیون دلار فروخته است تا رده چهارم جدول را به خود اختصاص دهد و این در حالی است که هنوز در چین به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای دنیا اکران نشده است. فیلم همین حالا نیز در آمریکای شمالی با 445.2 میلیون دلار بعد از "دیو و دلبر"، دومین فیلم پرفروش سال است و به زودی عنوان پرفروش‌ترین فیلم اکران 2017 در این بازار را از آن خود می‌کند.

Star Wars The Last Jedi

مارک همیل، آدام درایور، دیزی ریدلی، جان بویگا، اسکار آیزاک، لوپیتا نیونگو، دونال گلیسن، آنتونی دانیلز، گوئندولین کریستی و اندی سرکیس در "آخرین جدای" بازی می‌کنند. بنیسیو دل تورو، لورا درن و کلی ماری‌تران بازیگران جدید مجموعه هستند. کری فیشر هم - که سال گذشته درگذشت - در فیلم بازی می‌کند. فیشر پیش از مرگ بازی در صحنه‌های خود در "آخرین جدای" را تمام کرد.

داستان هشتمین فیلم مجموعه سینمایی "جنگ‌های ستاره‌ای" از جایی آغاز می‌شود که "نیرو بیدار می‌شود" به پایان رسید. ری (ریدلی) به دنبال لوک (همیل) است تا به نیروی مقاومت (به رهبری لیا با بازی فیشر) و مبارزه با کایلو رن اهریمنی (درایور) کمک کند. راین جانسن فیلمنامه فیلم جدید را نوشته و کارگردانی کرده است.

موفقیت بزرگ "آخرین جدای" در شرایطی حاصل شد که به تازگی اعلام شد شرکت دیزنی با پرداخت 52.4 میلیارد دلار، دارایی‌های شرکت فاکس قرن بیستم را از آن خود می‌کند. با این اقدام، دیزنی در سال‌های آتی به رهبر بلامنازع بازار فروش تبدیل می‌شود.

"اسپایدرمن: بازگشت به خانه" از شرکت سونی پیکچرز با 880.2 میلیون دلار پنجمین فیلم پرفروش دنیا در سال 2017 است. این فیلم در آمریکای شمالی نیز به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کرد و با 334.2 میلیون دلار پنجمین فیلم پرفروش سال شد.

Spider-Man Homecoming

ریبوت جدید "اسپایدرمن" را جان واتس کارگردانی کرده است و در آن تام هالند به نقش پیتر پارکر/اسپایدرمن ظاهر شده است. مایکل کیتن، جان فاورو، دونالد گلاور، ماریسا تومی و رابرت داونی جونیر دیگر بازیگران این فیلم هستند. در فیلم جدید پیتر پارکر به کمک معلم خود تونی استارک می‌کوشد در زندگی خود به عنوان یک بچه مدرسه‌ایِ عادی در نیویورک توازن برقرار کند و در عین حال در قالب اسپایدرمن، شخصیت دیگر خود، با تبهکاران وارد مبارزه شود.

برخلاف انتظار، یک فیلم چینی به فهرست 10 فیلم پرفروش سال راه پیدا کرده است: فیلم اکشن "جنگجوی گرگ 2" به کارگردانی وو جینگ با 870.3 میلیون دلار در رده ششم جدول قرار دارد. فیلم داستان یک سرباز چینی به نام لنگ فنگ را روایت می‌کند که در سراسر دنیا به ماموریت‌های ویژه می‌رود. او این بار از کشوری در آفریقا سر در می‌آورد و از امدادگران در برابر شورشیان و قاچاقچیان اسلحه محافظت می‌کند.

Wolf Warriors II

"جنگجوی گرگ 2" تنها در خود چین بیش از 600 میلیون دلار فروخت و رکوردهای بسیاری را جابجا کرد. این فیلم نماینده چین در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان بود، اما به فهرست کوتاه راه پیدا نکرد.

"نگهبانان کهکشان جلد 2" از دیزنی با 863.5 میلیون دلار هفتمین فیلم پرفروش سال لقب گرفت. این فیلم در آمریکای شمالی نیز با 389.8 میلیون دلار چهارمین فیلم پرفروش سال شد. کریس پرات در دنباله "نگهبانان کهکشان" به کارگردانی جیمز گان بار دیگر در نقش استار-لرد/پیتر کوئیل، خلبانِ از‌خودراضی اهل زمین ظاهر شده است. او در همان حال که می‌خواهد به راز اصل و نسب خود پی ببرد، بار دیگر تیم خود را برای مبارزه با نیروهای اهریمنی به کار می‌گیرد.

Guardians of the Galaxy Vol. 2

زو سالدانا، دیو باتیستا و کارن گیلن هم در فیلم بازی می‌کنند. وین دیزل صداپیشه شخصیت گروت است و بردلی کوپر بجای شخصیت راکت حرف می‌زند. الیزابت دبیکی، کرت راسل و سیلوستر استالونه به گروه بازیگران فیلم جدید اضافه شده‌اند.

فیلم ابرقهرمانی "ثور: راگناروک" از دیزنی با 846.7 میلیون دلار در رده هشتم جدول قرار گرفت. "راگناروک" با حضور مجدد کریس همس‌ورث بازیگر استرالیایی به نقش ‌خدای اسکاندیناویایی، سومین فیلم مجموعه سینمایی "ثور" بعد از دو فیلم "ثور" (2011) و "ثور: دنیای تاریک" است.

Thor Ragnarok

فیلم جدید را تایکا وایتیتی کارگردان نیوزیلندی ساخته است و تام هیدلستن، کیت بلانشت، ایدریس البا، جف گلدبلوم، کارل اربن، مارک روفالو و آنتونی هاپکینز از دیگر بازیگران آن هستند. این بار ثور، جنگجوی توانا که زندانی است، خود را در یک رقابت گلادیاتوری مرگبار با هالک، متحد سابق خود می‌بیند. او باید برای بقاء مبارزه کند و با کمک برادرش لوکی و هالک مانع آن شود که هلا خدای مرگ، خانه‌‌اش و تمدن آسگارد را نابود کند. "راگناروک" در آمریکای شمالی با 310 میلیون دلار هفتمین فیلم پرفروش سال شد.

فیلم ابرقهرمانی "واندر وومن" از برادران وارنر با 821.8 میلیون دلار رده نهم جدول را به خود اختصاص داد. تقریباً نیمی از فروش جهانی فیلم در آمریکای شمالی حاصل شد تا با 412.5 میلیون دلار در رده سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال در این بازار قرار بگیرد.

گال گادوت در "واندر وومن" به کارگردانی پتی جنکینز در نقش دایانا/واندر وومن (زن شگفت‌انگیز) ظاهر شده است. فیلم از دوم ژوئن در آمریکای شمالی روی پرده رفت و در اولین آخر هفته اکران با 100.5 میلیون دلار ضمن این که پرفروش‌ترین فیلم شد، رکورد بهترین فروش افتتاحیه برای یک کارگردان زن را جابجا کرد.

Wonder Woman

این پروژه 150 میلیون دلاری اولین فیلم یک مجموعه سینمایی با حضور یک ابرقهرمان زن است. پیش از این در اواسط دهه 2000 دو فیلم "کت وومن" ("زن گربه‌ای") و "الکترا" قرار بود چنین کاری را انجام بدهند، اما هر دو ناموفق بودند.

فیلم جنکینز در حالی آغاز می‌شود که استیو تره‌ور (کریس پاین)، خلبان جنگ جهانی دوم و هواپیمای او در جزیره دمیسکیرا در آمازونز سقوط می‌کند، جایی که پرنسس دایانا (گادوت) توسط خاله خود، انتایوپی، جنگجوی بزرگ آموزش می‌بیند. به زودی دایانا جزیره را ترک می‌کند و می‌کوشد مانع جنگ شود و این شروع روند تبدیل او به واندر وومن است. گادوت اولین بار سال گذشته در "بتمن در برابر سوپرمن: ظهور عدالت" نقش دایانا پرنس/واندر وومن را بازی کرد. او در فیلم "لیگ عدالت" نیز در این نقش ظاهر شده است.

"دزدان دریایی کارائیب: مردان مرده قصه‌ نمی‌گویند" دیگر فیلم دیزنی با 794.8 میلیون دلار دهمین فیلم پرفروش سال است. پنجمین فیلم مجموعه "دزدان دریایی کارائیب" با بازی جانی دپ در نقش کاپیتان جک اسپارو در خود آمریکا چندان موفق نبود و تنها 172.5 میلیون دلار فروخت. "دزدان دریایی کارائیب: مردان مرده قصه‌ نمی‌گویند" 26 مه در ایالات متحده و کانادا اکران شد و در اولین آخر هفته اکران تنها 62.2 میلیون دلار فروخت. این یک شروع ناامیدکننده برای فیلمی بود که با بودجه‌ای حدود 230 میلیون دلار ساخته شده است.

Pirates of the Caribbean Dead Men Tell No Tales

اسپارو در فیلم جدید باید با کاپیتان سالازار اهریمنی، دشمن قدیمی خود روبرو شود. سالازار رهبر یک گروه از دزدان دریایی مرده است که روح آن‌ها از "مثلث شیطان" گریخته و هدفشان کشتن تمام دزدان دریایی از جمله اسپارو است. نقش سالازار در فیلم را خاویر باردم بازی کرده است. کایا اسکودلاریو، کوین آر. مکنالی، دیوید ونهام، پل مکارتنی، جفری راش و گلشیفته فراهانی از دیگر بازیگران "مردان مرده قصه‌ نمی‌گویند" هستند. پنجمین فیلم "دزدان دریایی کارائیب" را اسپن ساندبرگ و یواخیم رونینگ کارگردانی کرده‌اند.

10 فیلم پرفروش سال 2017 در بازار جهانی (مجموع فروش بازار آمریکای شمالی و بازار بین‌المللی)

رده

نام فیلم

پخش‌کننده

فروش جهانی

1

"دیو و دلبر"

 (Beauty and the Beast)

دیزنی

1.263.521.126

2

"سرنوشت خشمگین"

 (The Fate of the Furious)

یونیورسال

1.235.761.498

3

"من نفرت‌انگیز 3"

 (Despicable Me 3)

یونیورسال

1.033.508.147

4

"جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای"

 (Star Wars: The Last Jedi)

دیزنی

892.107.899

5

"اسپایدرمن: بازگشت به خانه"

 (Spider-Man: Homecoming)

سونی پیکچرز

880.201.980

6

"جنگجوی گرگ 2"

 (Wolf Warrior 2)

یونایتد اینترتینمنت

870.325.439

7

"نگهبانان کهکشان جلد 2"

 (Guardians of the Galaxy Vol. 2)

دیزنی

863.565.527

8

"ثور: راگناروک"

 (Thor: Ragnarok)

دیزنی

846.717.705

9

"واندر وومن"

 (Wonder Woman)

برادران وارنر

821.847.012

10

"دزدان دریایی کارائیب: مردان مرده قصه‌ نمی‌گویند"

 (Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales)‌

دیزنی

794.861.794