سرویس سینمایی هنرآنلاین: سیاوش حقیقی تهیه کننده این روزها چندان حضور فعالی در عرصه تهیه و تولید آثار سینمایی ندارد. او سال گذشته فیلم "مادری" به کارگردانی رقیه توکلی را در جشنواره فیلم فجر داشت که هنوز موفق به اکران این فیلم نشده است.

حقیقی در گفت وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران فیلم "مادری " بیان کرد: سینما این روزها اوضاع خیلی خوبی ندارد. همه به سراغ ساخت و اکران فیلم‌های طنز و کمدی رفتند که طبق تعریف هم نیستند، ولی باز هم پول در می‌آورند، اما اکران مداوم این دست فیلم‌ها مخاطب را به سمتی می‌برد که از سینما اشباع می‌شود تا مانند چند سال گذشته شود که همه فیلم‌ها کمدی بودند و مخاطب هم پس از مدتی از آن دلزده شد و دیگر به دیدن فیلم‌ها نرفتند.

او درباره فعالیت‌های جدید خود گفت: یک کار خارج از ایران قرار است کار کنیم به کارگردانی رامین رسولی که پیش از این با او فیلم "لینا " را تجربه کرده بودم. این روزها در حال مذاکره هستیم ضمن این که فیلمنامه هنوز کامل نشده است. از سوی دیگر منتظر اکران فیلم "مادری" هستم که قرار بود خیلی پیش از این روی پرده سینماها برود، اما تاکنون به تعویق افتاده است.

حقیقی همچنین درباره روند تعویق اکران فیلم‌ها اظهار کرد: به هر حال فیلم‌هایی که روی پرده هستند در حال فروشند و خوب دیده می‌شوند. در حال حاضر فیلمی مثل "قهرمانان کوچک " هم خوب می‌فروشد. این فیلم در سرگروهی آزادی روی پرده می‌رود که سرگروه فیلم ما هم هست و فکر می‌کنم با این شرایط فیلم ما بعد از فیلم "کمدی انسانی " به روی پرده برود.

وی در ادامه افزود: امروز باید همه نوع فیلمی روی پرده داشته باشیم، حتی فیلمی مانند "خالتور " تا مخاطب حق انتخاب داشته باشد. مطمئن باشید اگر فیلمی بد باشد در همان هفته اول مشخص می‌شود و به هفته‌های بعدی نمی‌رسد. ما به یک چرخه در سینما نیازمندیم و الان اکران همه فیلم‌ها به سمت فیلم‌های کمدی است که حتی عنوان کمدی هم نمی‌توان بر روی آن گذاشت، چرا که به لحاظ مفهومی کاملا با سینمای کمدی تفاوت دارد و این بد است. به نظر من همه نوع فیلم باید در چرخه قرار گیرد تا مخاطب حق انتخاب داشته باشد. سینمای بدون مخاطب سینمای مرده است و اصلا سینما صنعت است نه صرفا هنر. اگر امروز نبض سینمای دنیا در دست امریکاست به این دلیل است که هالیوود، بالیوود و حتی سینمای چین به صنعت فکر می‌کنند و در کنار آن هنر هم برایشان مهم است ولی صرفا سینمای هنری برایشان ملاک نیست. زمانی اکران بیش از اندازه فیلم‌های هنری به بدنه سینما ضربه زد و حالا هم فیلم‌های کمدی و متاسفانه هر دو روش اشتباه است. با این شرایط، شاید غم نان من و خیلی‌های دیگر را هم مجبور کند به سراغ ساخت این دست فیلم‌ها برویم.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: درست است که فیلمی از جنس کمدی را عده‌ای دوست دارند و مخاطب دارد، ولی نیازی نیست همه فیلم‌ها به این سبک ساخته و اکران شوند. فیلم‌های کمدی و طنز ما اگر امروز می‌فروشد بخاطر حال بد جامعه است، چرا که امروز امیدی درمیان مردم وجود ندارد. به همین دلیل امیدوارم مسئولین اجازه دهند ما هم نقد کنیم و بگوییم که حال مردم را با این سختگیری‌ها و مشکلات و ممیزی‌هایی که بوجود آورده‌اند در سطح اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... بد کرده‌اند. گرایش مردم به این سمت و دیدن فیلم‌های اینچنینی به این دلیل است که می‌خواهند دو ساعت از این فضا دور بمانند.