سرویس سینمایی هنرآنلاین: در ابتدای این نشست دکتر محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی،گفت: هفته پژوهش را به همه فعالان این عرصه تبریک می‌گویم و امیدوارم برگزاری این برنامه‌ها مؤثر باشند تا ما بهره و ارزیابی لازم از فعالیت پژوهشی پژوهشگران را بیش از پیش داشته باشیم.

اربابی افزود: پژوهش خیلی مبحث جدیدی نیست و پیش از این هم واحدی در سازمان سینمایی به نام اداره کل پژوهش وجود داشت و بسیاری از منابع اولیه ما در ارتباط با سینمای جهان از این مرکز منتشر شده است، اما در ادامه با توسعه این مرکز و تغییراتی که داشت به مرکز توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ارتقا یافت.

وی در ادامه گفت: پژوهش‌های صورت گرفته در این مرکز کمتر بیرونی بودند و آنطور که باید و شاید نبود، اما در این دوره تصمیم گرفتیم که فعالیت‌هایمان را گسترش داده و تقریباً تمام پژوهشگران را درگیر این موضوع کنیم. پژوهش‌هایی که انجام شده دسته‌بندی می‌شوند که از نظر سازمان سینمایی دو نوع مؤثر وجود دارد یک نوع پژوهش‌های کاربردی و نوع دیگر پژوهش‌های بنیادی است که کاربردی بیشتر جنبه بررسی مشکلات سازمان را دارد و بنیادی‌ها عمیق‌تر مسائل را مورد ارزیابی و تحقیق قرار می‌دهند. سازمان سینمایی امروز یک برنامه جامع طراحی کرده که مبتنی بر پژوهش‌های جدی است که شده یا باید بشود.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی اظهار کرد: احساس کردیم بین معاونت توسعه فناوری و سازمان سینمایی و پژوهشگران باید ارتباط پیوسته وجود داشته باشد و خود طراحی جایزه پژوهش سال نیز یک زمینه است برای این امر و از سوی دیگر هم باید این نکته را در نظر داشت که نقطه آغاز پژوهش از دانشگاه است ما نیز جایزه را به این شکل طراحی کردیم تا امسال این موضوع در 5 دانشگاه هنر، آزاد، سوره، صداوسیما و دانشگاه تهران با هدف بررسی پایان نامه‌هایی که در حوزه سینما نوشته می‌شوند مورد حمایت قرار گیرند. در واقع از آنجایی که همواره این حمایت‌ها نسیه بوده‌اند ما تغییر شکل دادیم و تمام فرایند را به دانشگاه سپردیم و تنها در بخش جوایز حضور خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در مورد داوری آثار نیز ما در شورای سیاست‌گذاری و داوری از حضور سینماگران، پژوهشگران و دانشگاهی‌ها به یک میزان بهره می‌بریم و در نظر داریم تا فضای مشترکی بین این حوزه‌ها ایجاد کنیم؛ اما از آنجایی که در بخش دانشجویی در دانشگاه نکاتی وجود دارد که پایان نامه‌ها باید توسط نظام دانشگاهی ارزیابی شوند، بنابراین ما نمی‌توانیم در آن داوری حضور داشته باشیم در واقع ما قصد نداریم با ورودمان این فضا را مخدوش کنیم و به نظام آکادمیک ورود داشته باشیم از این جهت داوری بخش دانشجویی را کاملاً در اختیار دانشگاه قرار دادیم.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی در ادامه بیان کرد: سیاست سازمان سینمایی توجه به مسائل سینمای ایران است چون در حال حاضر شاید غالب‌ترین شکل بیان هنری کشور در سینما خلاصه می‌شود و این به معنای نادیده گرفتن تلاش‌های دیگر رشته‌ها نیست اما سینما ویژگی‌هایی دارد که از این جهت مؤثر عمل می‌کند. به طور کل حداقل فایده جایزه گرفتن این است که جهان با کشوری که پتانسیل دارد روبرو می‌شود بنابراین باید این ظرفیت‌ها را گسترش دهیم. مرور یا ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی که در فضای علمی کشور انجام می‌شود آنقدر که لازم است در سینمای ایران مورد توجه قرار نمی‌گیرد که من این مساله را آسیب می دانم. در همین زمینه باید ببینیم که آیا ما می‌توانیم نوع دیگری از سینما را شناسایی کنیم یا خیر که به نظر می‌رسد نشانه‌های وجود دارد اما اگر مطالعاتی نشود در حد حرف باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: سازمان سینمایی وقتی پژوهشی را در مقابل چشمان خود می‌بیند در نظر دارد مسایلی را که گرفتار آن است، بررسی کند. برای مثال مطالعات درباره اکران و شرایط آن، می‌تواند به دست اندرکاران کمک کند تا مسیرها تصحیح شود. البته پژوهش‌های بنیادی هم در این زمینه کمک می‌کنند. برای مثال ما در حال حاضر پژوهشی داریم که می‌گوید آینده سینمای ایران چگونه است تا افق دورتری را برای فعالیت‌ها ارائه کند. نکته دیگر اینکه حساسیتی که ما داریم این است که ما نمی‌خواهیم متولی همه فعالیت‌ها باشیم اما اگر حس کنیم نگاهی به ما کمک می‌کند از آن استقبال می‌کنیم.

در ادامه اسماعیل بنی اردلان دبیر علمی نخستین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال بیان کرد: از حدود یک سال پیش در سازمان سینمایی تصمیم گرفته شد در حوزه پژوهش فعالیت‌های جدی شکل بگیرد، چرا که سینمای ایران امروز در جهان مطرح است و سینمای ایران را به خوبی می‌شناسند و اتفاق مثبتی در تاریخ سینمای ما افتاده است که اگر بخواهیم این رشد بیشتر باشد باید برای آن تلاش کنیم و زیرساخت‌های علمی را بیش از گذشته تقویت کنیم.

 وی ادامه داد: بر همین اساس جلسات متعددی با خود اهالی سینما و صنوف سینمایی داشتیم تا مشکلات سینما را برای رشد بیشتر بتوانیم برطرف کنیم. چرا که رشد سینما توقع ایجاد می‌کند و باید پرسش کنیم مسائلی که در رشد سینما کمک می‌کنند چه مسائلی هستند. پیرو این موضوعات رسیدیم به این مسئله که باید اساس کار را پژوهش قرار دهیم و ایده پردازی‌هایی که در موضوعات تازه و کاربردی مختلف سینما مطرح می‌شود را بررسی کنیم.

اردلان همچنین در ادامه افزود: سازمان سینمایی در راستای همین امر شاخه‌هایی را مطرح و برای هر شاخه نیز جزئیاتی را طرح کرد که برمبنای آن 8 محور نخستین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال مطرح شد که در حوزه پژوهش، مقالات و رساله‌های سینمای ایران مورد بررسی قرار گرفتند. آنچه در نظر قرار گرفت منظور این نیست که در طول سال آثاری داوری شوند و جایزه بگیرند. مهم این است که خود جامعه سینمایی، منتقدین و پژوهشگران را درگیر کنیم. بر همین اساس طی یک سال گذشته نشست‌هایی داشتیم که فعال شدند و اهمیت بسیاری هم داشتند چرا که جامعه پژوهشگران تنها محدود به جامعه سینمایی نیست و گروه‌های دیگر را هم دربر داشت و درگیر شدند.

وی بیان کرد: بر این اساس شورای سیاست‌گذاری تشکیل و جلسات متعددی برگزار شد و ماحصل آن محورهای جشن را شکل دادیم. در پژوهش‌ها حداقل اتفاقی که می‌افتد دسترسی به اطلاعات است. پژوهشگران خیلی کم در جامعه دیده می‌شوند و سازمان سینمایی به‌نوعی نشان داد که این افراد و فعالیتشان را می‌بیند و از آن‌ها تقدیر می‌کند. امیدوارم با همت همه این نیاز احساس شود و سال بعد کمی این مسیر هموارتر شود.

"جایزه پژوهش سینمایی سال" با همکاری معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و مدرسه ملی سینمای ایران در آذرماه ۱۳۹۶ همزمان با هفته پژوهش برگزار و اختتامیه این جایزه فردا ساعت 15 در موزه سینما برگزار و برگزیدگان معرفی خواهند شد.