سرویس سینمایی هنرآنلاین: صبح امروز دوشنبه 15 آبان با همکاری ستاد صیانت از محصولات و آثار فرهنگی و پلیس امنیت عمومی، تعداد زیادی لوح فشرده از فیلم‌های غیرمجاز امحا شد.

در حاشیه این مراسم سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ گفت: در عملیاتی که طی 48 ساعت گذشته در راستای امنیت تهران بزرگ انجام شد، بیش از 11 میلیون نسخه سی‌دی‌های مستهجن، غیرمجاز و مبتذل کشف شد که امروز بیش از پنج میلیون نسخه از آن امحاء می‌شود. این طرح با همکاری مقامات قضایی که همراهی بسیار خوبی با پلیس داشتند و نمایندگان وزارت ارشاد که ما را در این عملیات همراهی کردند انجام می‌شود.

وی افزود: نزدیک به 400 واحد توزیع‌کننده محصولات فرهنگی مورد کنترل و بازدید قرار گرفت که متأسفانه اکثر آن‌ها فاقد مجوزهای لازم بودند. البته واحدهای دارای مجوز هم هستند که تعدادشان بسیار اندک است و این‌ واحدها هم در عرضه فیلم‌های مستهجن و مبتذل و غیرمجاز عمل می‌کنند و هم در کپی غیرمجاز آثار سینماگران عزیز ایرانی فعالیت دارند که ده‌ها نفر شناسایی‌شده و در این میان بیش از 700 دستگاه تکثیر نیز کشف و در این عملیات به دست آمد و امیدواریم برخوردی قاطع با این افراد صورت گیرد تا هم فضای کشور از این محصولات غیرفرهنگی پاک شود و هم از سینماگران، تهیه‌کنندگان و کارگردانان و هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند حمایت شود که آثارشان به این شکل به سرقت رفته است.

سردار رحیمی خاطرنشان کرد: تعداد بسیاری بازی رایانه‌ای کشف کرده‌ایم که به‌صورت غیرمجاز وارد و عرضه‌شده‌اند و حاوی آموزه‌های ضد اخلاقی و شیطان‌پرستی است که سلامت اخلاقی و روانی نوجوانان و خانواده‌ها را هدف گرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که بیش از هر چیز نیازمند شناسایی مراکز اصلی قاچاق هستیم، دراین‌باره چه تدابیری در نظر گرفته‌شده است، گفت: در این زمینه چیزی به‌عنوان شبکه ساماندهی شده وجود ندارد و افراد در خانه و در مغازه‌های مختلف دست به انتشار غیرمجاز زده‌اند و هیچ گروه سازمان‌یافته‌ای در این زمینه وجود ندارد.

رحیمی در پاسخ به سؤالی دیگر درباره برخورد با سایت‌های عرضه‌کننده محصولات ضد فرهنگی در فضای مجازی نیست، تصریح کرد: فیلترینگ بر عهده کارگروه فیلترینگ است و آنان درزمینهٔ مسدودسازی این سایت‌ها تصمیم می‌گیرند. پلیس به دنبال برقراری انضباط در جامعه است و نمی‌شود که چون ممکن است مواردی در فضای مجازی عرضه شود دیگر با سی‌دی‌ها برخورد نکنند. در این زمینه نیز نظارت‌هایی وجود دارد و امیدواریم تمامی مسئولان در این حوزه به ما کمک کنند.

در ادامه این مراسم مهدی یزدانی دبیر کل ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری وزارت ارشاد در سخنان کوتاهی گفت:‌ ستاد صیانت همکاری خوبی با نیروی انتظامی دارد و نظارت بر فضای مجازی هم بر عهده ستاد صیانت است. چیزی که در فضای مجازی وجود دارد یا مجوز از وزارت ارشاد دارد و یا اینکه غیرمجاز است که در مؤسساتی هم پخش می‌شوند که بعضی از آن‌ها از وزارت ارشاد مجوز دارند و برخی ندارند.

وی تصریح کرد: اگر مصرف‌کنندگان کالای مجاز از مؤسسات مجاز فیلم را دانلود کنند برایشان بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود تا از طریق غیرمجاز و این به‌طور طبیعی بازدارنده است مثلاً سریال "شهرزاد" باقیمت ۶۰۰ تومان به‌صورت مجاز در دسترس است. درصورتی‌که اگر کسی بخواهد به‌صورت غیرمجاز آن را دانلود کند ۱۲۰۰ تومان برایش تمام می‌شود.

در این مراسم هنرمندانی و مسئولانی چون سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، علیرضا تابش، علیرضا شجاع نوری، سید جمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، بهرام رادان، پژمان بازغی، رضا داود نژاد، علی کاظمی، حسین فرح‌بخش برگزار شد.