سرویس سینمایی هنرآنلاین: روسیه روز پنجشنبه فیلم "بدون عشق" (Loveless) به کارگردانی آندری زویاگینتسف را به عنوان نماینده خود در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه امسال در بخش رسمی جشنواره کن روی پرده رفت و برنده جایزه هیئت داوران شد.

"بدون عشق" داستان زن و شوهری است که می‌خواهند از هم جدا شوند. وقتی پسر 12 ساله آن‌ها در یکی از مشاجره‌های این زوج ناپدید می‌شود، آن‌ها باید برای پیدا کردن او با هم همراه شوند.

زویاگینتسف 53 ساله در 2014 با فیلم "لویاتان" در جشنواره کن برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد و فیلمش بعدها به عنوان نماینده روسیه به اسکار معرفی شد و به فهرست نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان راه پیدا کرد. "تبعید" (2007) و "النا" (2011) از دیگر فیلم‌های اوست. فیلم دوم جایزه ویژه داوران بخش نوعی نگاه جشنواره کن را برد.

روسیه در 1994 با فیلم آفتاب‌سوخته" ساخته نیکیتا میخالکوف برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. این کشور تاکنون پنج بار دیگر نیز در این بخش نامزد شده است. روسیه آخرین بار "لویاتان" زویاگینتسف شانس دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را داشت. شوروی سابق سه بار برنده اسکار این بخش شد و شش بار دیگر هم نامزد بود.

سال گذشته "بهشت" به کارگردانی آندری کونچالوفسکی نماینده روسیه در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار بود و هرچند به فهرست کوتاه نامزدها راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد اسکار نشد.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی دوم اکتبر 2017 (10 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 23 ژانویه 2018 (3 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

نودمین دوره جوایز اسکار یکشنبه چهارم مارس 2018 (بامداد دوشنبه 14 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته 85 کشور نمایندگان خود را به اسکار فرستادند که یک رکورد بود و در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران رسید.