سرویس سینمایی هنرآنلاین: سید محمدرضا خردمندان با فیلم "بیست‌ و یک روز بعد" در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و هر چند فیلم او خیلی مورد توجه هیئت‌ داوران قرار نگرفت، اما توانست نظر خیلی از منتقدان و مخاطبان را به سمت خود جلب کند.

با این حال "بیست‌ و یک روز بعد" در سی‌امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان توانست جوایز زیادی از جمله جایزه منتخب یونیسف، پروانه زرین بهترین فیلم نوجوان، پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان (مهدی قربانی)، پروانه زرین بهترین فیلمنامه و پروانه زرین بهترین کارگردانی را از آن خود کند. خردمندان علاوه بر این با دو فیلم کوتاه "دوئل " و "گزارشگر " نیز در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان خوش درخشید.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ساخت فیلم کوتاه و تأثیر آن بر ساخت فیلم بلند سینمایی بیان کرد: ساخت فیلم کوتاه و به‌نوعی ایجاز گویی، در ساخت این فیلم که اولین تجربه فیلم بلند من است بسیار کمک‌کننده بود. من از تجربیات ساخت فیلم کوتاه استفاده کردم و هر سکانس " بیست و یک روز بعد" را یک فیلم کوتاه می‌دیدم.

بیست ویک روز بعد

وی در ادامه به ظرفیت‌های فیلم کوتاه اشاره کرد و افزود: این روزها نه‌تنها بچه‌ها بلکه بزرگسالان هم فراری شده‌اند و کلا سخت است که بخواهی یک نفر را برای ساعت‌ها بنشانی و بگویی بنشین و فیلم ببین، مگر اینکه فیلم بسیار جذابی ساخته باشید، اما فیلم کوتاه این قابلیت جدی را دارد که در یک‌زمان کوتاه بتواند یک تم انسانی، فرهنگی، آموزشی را به بچه‌ها منتقل کند و به نظرم یک ظرفیت جدی است که اگر رشد کند می‌تواند موفق باشد.

خردمندان ادامه داد: متأسفانه در کشور ما تولید فیلم کوتاه برای کودکان و نوجوانان بسیار کم است، چرا که جشنواره‌های تخصصی در این زمینه وجود ندارد و تنها جشنواره‌ای که از فیلم‌های تولیدشده برای کودکان و نوجوانان حمایت می‌کند همین جشنواره فیلم کودک و نوجوان است. اگر تعداد این جشنواره‌ها و همچنین سیاست‌گذاری‌های فرهنگی در این زمینه جدی‌تر شود به‌شدت می‌تواند به جذب مخاطب و سینمای کودک و نوجوان کمک کند.

این کارگردان گفت: این روزها ظرفیت شبکه‌های مجازی بسیار زیاد شده و دیده می‌شود که بسیاری از افراد مشغول ساخت انیمیشن‌های یک‌دقیقه‌ای هستند که اتفاقاً بسیار خوب هم دیده می‌شود، اما جای بسته فرهنگی کودک و نوجوان در این بسته بسیار خالی است و اغلب آنچه تولید می‌شود مختص به بزرگسالان است.

بیست ویک روز بعد

کارگردان فیلم کوتاه "مسافر" در ادامه درباره سوژه فیلم "بیست و یک روز بعد " اظهار کرد: کار هنرمند آشنایی‌زدایی از اتفاقاتی است که هرروز رخ می‌دهد و به‌صورت روزمره با آن مواجه است. هنرمند یک سوژه را انتخاب می‌کند و به آن می‌پردازد این حائز اهمیت است که آن سوژه چطور پرداخت می‌شود و با چه نگاهی به تصویر کشیده می‌شود. "بیست و یک روز بعد " زنده کردن شخصیت‌ها و فیلم‌هایی است که در ذهن ما از آثار مختلف باقی‌مانده است و حال از بین رفته و ما می‌خواستیم آن حس نوستالژیک را برای نسل امروز زنده کنیم.

وی افزود: اساساً سراغ سوژه‌ای می‌روم که خودم آن را خوب می‌شناسم و در این فیلم هم کاملاً نسبت به سوژه شناخت داشتم و موضوع آشنایی بود که تلاش کردم به بهترین شکل که می‌توانم آن را روایت کنم.

خردمندان درباره زنده نگه‌داشتن قوه تخیل کودک در آثار سینمایی عنوان کرد: به نظر من ما مخاطب باهوشی داریم. وقتی فیلم می‌سازم حتماً به شعور او احترام می‌گذارم و به این فکر می‌کنم که این محصول در کنار سرگرمی که برای او ایجاد می‌کند چه رشدی درنهایت برای او ایجاد خواهد کرد. من بسیار به این موضوع اعتقاددارم و به نظرم می‌رسد ما انیمیشن یا فیلم بلند و کوتاه می‌سازیم برای اینکه، بتوانیم برای کودک و نوجوان رشد ایجاد کنیم. درواقع یک تجربه زیستی برای او ایجاد کنیم چراکه اگر خود او می‌خواست در دنیای واقعی چنین تجربه‌ای را کسب کند باید هزینه جدی‌تری می‌پرداخت ولی از این طریق ما می‌توانیم به رشد او کمک کنیم.

کارگردان "هنوز" افزود: یکی از مشکلات جدی این حوزه سهل‌انگاری در نگارش فیلمنامه است و احترام زیادی به این طیف سنی گذاشته نمی‌شود. ساده‌ترین متن‌ها و پراشکال‌ترین فیلمنامه‌ها سهم سینمای کودک و نوجوان می‌شود و اغلب فیلمنامه‌نویسانی که به درد کار در این حوزه نمی‌خورند در این فضا فعالیت می‌کنند.

خردمندان در پاسخ به این سؤال که آیا ساخت فیلم در سینمای کودک و نوجوان را ادامه می‌دهد یا خیر، گفت: اگر شرایط برای تولید و اکران این فیلم‌ها در کشور فراهم شود و به نحوی باشد که بتوانیم اعتماد کنیم، چراکه نه! می‌شود خیلی جدی به آن فکر کرد. یکی از دل‌مشغولی‌های من همواره ساخت فیلم در حوزه کودک و نوجوان بوده، هست و خواهد بود.

وی درباره زمان اکران فیلم در داخل کشور و حضور در جشنواره‌های بین‌المللی نیز اظهار کرد: "بیست و یک روز بعد" در مردادماه اکران می‌شود، نسخه بین‌الملل فیلم هم چند روزی است که آماده‌شده و به‌زودی کار پرزنت کردن فیلم در فضای بین‌المللی و جشنواره‌های مختلف را آغاز خواهیم کرد.

بیست ویک روز بعد

این کارگردان در پاسخ به این سؤال که برخی فیلم کودک را صرفاً جهت حضور در جشنواره‌های بین‌المللی و دریافت جایزه می‌سازند، بیان کرد: من نیت خوانی نمی‌کنم که کدام فیلمسازان این کار را می‌کنند یا نه. معتقدم زمانی می‌شود این نظر را داشت که دید استقبال به چه شکل است. اگر کودک و نوجوان از فیلم استقبال کرد و فیلم را دوست داشت باید فهمید که فیلم برای مخاطب ساخته‌شده است، اما فیلمی که به دنبال جایزه و اهداف دیگر باشد باید به دنبال مشکل گشت که چرا اساساً فیلمی ساخته‌شده، بودجه‌ای صرف شده ولی مخاطبی ندارد.

وی در خاتمه اظهار کرد: به نظر می‌رسد مسئولان هنوز اهمیت تولید کالای فرهنگی برای کودکان را درک نکرده‌اند. در حالی‌ که در اکثر کشورهای دنیا یک فیلمساز در اوج بلوغ فیلمسازی‌اش برای کودک و نوجوان هم فیلم می‌سازد. اتفاقی که اهمیت وجود کودک و نوجوان را نمایان می‌کند. این کشورها می‌دانند اثرپذیر‌ترین نوع مخاطب امروز نسل کودک و نوجوان هستند، مخاطبی که از انعطاف بالایی برخوردار است و می‌توان آن‌ها را آگاهانه به سمت‌وسوی مناسب جهت داد. اعمال این تفکر به سیاست‌گذاری و مدیریت فرهنگی نیاز دارد و به‌نوعی از بالا به پایین است.

خردمندان خاطرنشان کرد: من از برگزارکنندگان جشنواره فیلم کودک و نوجوان این تقاضا را دارم که جدی‌تر به خود کودک و نوجوان اهمیت دهند، حداقل در این جشنواره باید کودک و نوجوان از جایگاه بااهمیتی برخوردار باشد. این جشنواره برای آن‌ها فراهم‌شده و امیدوارم که سال آینده حضور پررنگ‌تری از بازیگران کودک و نوجوان در جشنواره ببینیم.