سرویس سینمایی هنرآنلاین: جان جی. آویلدسن کارگردان "راکی" (1977) که برنده اسکار بهترین فیلم شد، اسکار بهترین کارگردان را برای او به همراه داشت و سیلوستر استالونه را به دنیا معرفی کرد در لس آنجلس درگذشت. او 81 ساله بود.

لس آنجلس تایمز به نقل از پسر بزرگ آویلدسن گزارش داد که او سرطان لوزالمعده داشت.

آویلدسن متولد دسامبر 1935 در اوک پارک در ایالت ایلینوی بود. او کار در دنیای سینما را به عنوان فیلمبردار شروع کرد و با فیلم‌هایی چون "جو" (1970) با بازی پیتر دوئل و "ببر را نجات بده" که در 1974 جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای جک لمون به همراه داشت، به کارگردانی روی آورد. آویلدسن سه سال بعد بر مبنای فیلمنامه‌ای نوشته استالونه "راکی" را ساخت که استالونه نیز به خاطر آن نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد. "راکی" آغازگر یکی از معروف‌ترین مجموعه‌های سینمایی دنیا بود. این زوج بعدها در فیلم "راکی 5" بار دیگر همکاری کردند.

John G. Avildsen

استالونه گفت: من تقریباً هر چه دارم از جان آویلدسن است. کارگردانی او، شور و شوق او، سرسختی او و قلب بزرگ او "راکی" را "راکی" کرد. او زندگی من را عوض کرد و من تا ابد مدیون او هستم. هیچ‌کس بهتر از دوستم جان آویلدسن نمی‌توانست این کار را انجام بدهد. دلم برایش تنگ می‌شود.

آویلدسن کارگردان یک مجموعه سینمایی موفق دیگر هم بود که از "کاراته کید" (1984) با بازی رالف ماکیو و پت موریتا شروع شد. او دو دنباله "کاراته کید" را هم ساخت. از دیگر فیلم‌های آویلدسن می‌توان به کمدی سیاه "همسایه‌ها" (1981) با بازی جان بلوشی و دان آکروید و "به من تکیه کن" (1989) با بازی مورگان فریمن در نقش یک ناظم سخت‌گیر مدرسه که قلبی از طلا دارد، اشاره کرد.

بهار امسال مستند "جان جی. آویلدسن: قهرمان بازنده‌ها" در جشنواره فیلم بورلی هیلز برنده جایزه شد. آویلدسن همچنین سه دوره عضو هیئت رئیسه انجمن کارگردانان آمریکا بود. او برای "راکی" برنده جایزه این انجمن شد.

گری باربر رئیس شرکت مترو گلدوین مه‌یر و پاریس بارکلی رئیس انجمن کارگردانان آمریکا در بیانیه‌هایی به آویلدسن ادای احترام کردند.