به گزارش هنر آنلاین  نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و آیین معارفه مدیران و مشاوران جشنواره، سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ با حضور فرهاد قائمیان مدیر این جشنواره در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این نشست علاوه بر رونمایی از چند اثر هنری مرتبط با فرهنگ رضوی، آیین معارفه مدیران و مشاوران جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) نیز برگزار شد. همچنین مشاوران مدیر جشنواره نیز معرفی شدند.

بر اساس احکام صادر شده محمدحسین لطیفی به عنوان مشاور عالی مدیر جشنواره و دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی، ایوب آقاخانی به عنوان مشاور مدیر جشنواره در امور فرهنگی و آموزشی، وحید لک به عنوان مشاور مدیر جشنواره در امور هنری، امیرحسین شفیعی به عنوان مشاور مدیر جشنواره در امور اجرایی و ابراهیم نیرومند به عنوان مشاور مدیر جشنواره در امور ارتباطات و برنامه‌ریزی معرفی شدند.

قائمیان در ابتدای نشست گفت: حضور در این جشنواره که به نام مبارک امام رضا (ع) متبرک شده اتفاق بزرگی است. من هم همیشه خودم را از اهل رسانه دیده‌ام و امیدوارم در کنار یکدیگر بتوانیم در خدمت امام رضا باشیم.

قائمیان با اشاره به دیگر جزییات این جشنواره بیان کرد: جشنواره‌های شعر رضوی شامل ۴ جشنواره است. بیست و نهمین جشنواره شعر فارسی به دبیری آقای شرافت، هجدهمین جشنواره شعر ترکی آذری به دبیری دکتر سلیمان‌پور، پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان به دبیری دکتر میرصالحی و چهاردهمین جشنواره شعر عربی که آقای محسنی دبیر آن است.

وی با اشاره به اینکه شعار این جشنواره‌ها «معین‌الضعفا» است بیان کرد: در این جشنواره‌ها، ۷ کارگاه آموزشی و محفل‌های شعر با حضور شعرای شاخص سراسر کشور برگزار می‌شود. این هفت کارگاه در هفت استان برگزار می‌شوند. چهار کارگاه آموزشی نیز در زمینه شعر کودک و نوجوان در ۴ استان کشور برگزار می‌شود. در عین حال ۶ کارگاه و محفل شعر ترکی آذری در ۶ استان کشور و ۶ کارگاه و محفل شعر عربی نیز در ۶ استان دیگر کشور برگزار می‌شوند. محفل بین‌المللی شعر فارسی نیز در کشور افغانستان برگزار می‌شود. محفل بین‌المللی شعر عربی در بصره و نجف و محفل بین‌المللی شعر ترکی نیز در عراق و استانبول برگزار می‌شود.

محمدحسین لطیفی دبیر جشنواره فیلم کوتاه رضوی شد

در این نشست محمدحسین لطیفی به عنوان دبیر جشنواره فیلم رضوی معرفی شد.

قائمیان درباره لطیفی گفت: محمدحسین لطیفی به عنوان یک پشتیبان، برای ادامه این وظیفه خطیر درکنار من خواهند بود. ایشان در همه زمینه‌های فرهنگی و هنری فعالیت دارند و به عنوان برادر بزرگم پشتوانه من هستند. با تمام دغدغه‌هایی که دارند دبیری جشنواره فیلم کوتاه را هم پذیرفتند. البته جا دارد از وحید لک نیز تشکر می‌کنم به عنوان مشاور هنری، از آقای شفیعی به عنوان معاون اجرایی، آقای نیرومند به عنوان مشاور ارتباطات و برنامه‌ریزی، آقای ایوب آقاخانی، و دیگران. امیدوارم با تجربیاتی که این بزرگواران داشته‌اند امسال هم در این جشنواره که مزین به نام امام رضا هست بتوانیم این جشنواره را پیش ببریم.

حجت‌الاسلام سیدحسین سیدی مدیر دفتر شعر رضوی بنیاد امام رضا (ع) نیز با ارائه گزارشی از افزایش شعرهای ارسالی به جشنواره خبر داد و گفت: در نوزدهمین دوره تعداد آثار شعر فارسی ۴۰۰ اثر بود. در دوره بیستم این تعداد به ۱۰۷۰ اثر رسید و در دوره کنونی تخمین می‌زنیم بیش از ۲ هزار اثر جمع‌آوری شود.

پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان در ایام دهه کرامت از ۲۵ فروردین آغاز می‌شود و تا میلاد حضرت امام رضا (ع) ادامه خواهد داشت. این جشنواره در خراسان رضوی، قم، فارس و همدان خواهد بود. هجدهمین جشنواره شعر ترکی آذری در ۶ استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، زنجان و قزوین خواهد بود. در چهاردهمین جشنواره شعر عربی رضوی نیز چند شهر برای برپایی محفل‌های شعر انتخاب شده است، اهواز، هویزه، خرمشهر، کوت عبدالله و سوسنگرد. همچنین در دشت عباس ایلام نیز محفلی تدارک دیده شده است.

بر اساس گفته‌های زمانی معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد امام رضا (ع)، در شکل‌گیری و ادامه فعالیت‌های جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، سازمان‌هایی مشارکت دارند؛ خانه کتاب و ادبیات ایران، موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، سازمان حوزه هنری انقلاب اسلامی، سازمان اوقاف، صدا و سیما و شهرستان ادب این مشارکت‌کنندگان هستند. در پایان این نشست از چهار پوستر جشنواره‌های شعر رضوی رونمایی شد. همچنین تابلویی از هنرمند خوزستانی آیت‌الله نیک‌نژاد نیز در این نشست رونمایی شد.