به گزارش هنرآنلاین، مصطفی شوقی مستندساز و مدیر خانه مستند که در هفدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» مدیر پنل غزه را برعهده دارد، درباره این برنامه گفت: در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» ۲ نشست را با عنوان «غزه» تدارک دیده‌ایم که یکی روز اول یعنی ۲۷ آذرماه و دیگری روز آخر جشنواره یعنی اول دی‌ماه ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن شماره چهار پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود. این نشست‌ها براساس ضرورت به وجود آمده درباره ماجراهای طوفان‌الاقصی و اتفاقاتی که این روزها در غزه و فلسطین رخ‌ می‌دهد، شکل گرفت.

او ادامه داد: پیشنهاد اولیه این نشست‌ها از سوی محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره «سینماحقیقت» مطرح شد که بنظر من، پیشنهاد سازنده و درستی بود چراکه همان ابتدای عملیات طوفان الاقصی خیلی از مستندسازان و فعالان ایرانی و خارجی، ضرورت‌های کنش در برابر این ماجرا را درک کرده و خواهان اقداماتی بودند، به همین دلیل و باتوجه به برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» و مباحث مرتبط با مستندسازی، رسانه و دیگر فعالان، فکر می‌کنم ضرورت برگزاری نشست‌هایی با این موضوعات وجود داشت.

این فیلمساز درباره نشست اول توضیح داد: نشست اول با عنوان «سینما و رسانه در مناطق بحرانی» از نگاه مستند و مستندسازی به کارکردهای رسانه در مواقع بحرانی نگاه می‌کند و به آن می‌پردازد. عاید نبا فیلمساز فلسطینی که کارهای زیادی هم در زمینه فلسطین انجام داده، مهمان اصلی و مهم نشست است‌. این فیلمساز مساله فلسطین را با جان و روح خود درک کرده و درباره‌اش فیلم ساخته است. در این نشست با او درباره آثار، دیدگاه و نظراتی که در حوزه رسانه و بحران دارد، صحبت می‌کنیم.

شوقی افزود: مهمان دیگری که در بخش دوم نشست «سینما و رسانه در مناطق بحرانی» حضور دارد، علیرضا کمیلی از کنشگران بین‌المللی فلسطین است که سال‌های سال در حوزه کشور فلسطین و اتفاقات سال‌های گذشته این کشور مثل کشتی آزادی، رخ داده است، به طراحی و اجرا می‌پردازد. درحال حاضر نیز کمیلی به‌صورت جدی در زمینه ماجراهای طوفان‌الاقصی کار می‌کند، او فعال رسانه‌ای فلسطین و پژوهشگر ارشد رسانه‌ای جهان اسلام است که دستی هم بر مستندسازی و پژوهش مستند دارد.

این مستندساز خاطرنشان کرد: نشست دوم غزه با عنوان «وطن شرقی در سینمای مستند» به صورت ویژه در کنار دیگر موضوعات فیلمسازی مثل مستندسازی از راه دور است که این روزها در فلسطین با آن درگیر هستیم. در این نشست مک کانل مستندساز مشهور آمریکایی حضور دارد و درباره شخصیت برجسته فلسطینی صحبت خواهیم کرد.

او در پایان مطرح کرد: همچنین آرلین کلمشا استاد دانشگاه سائوپولوی برزیل که در زمینه فلسطین با ادوارد سعید کار کرده است، در کنار ما و در نشست دوم حضور دارد. اسم پنل نیز باتوجه به رویکردهای ادوارد سعید گذاشته شده است.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از امروز دوشنبه 27 آذرماه آغاز می‌شود و یک بخش ویژه به عنوان «غزه» در آن تدارک دیده شده که شامل پنل و نمایش 5 مستند شاخص است.