گروه سینما هنرآنلاین: محمدباقر مفیدی‌کیا در حاشیه مراسم ترحیم پروانه معصومی گفت: اصالت شخصیت خانم معصومی، هم در ابعاد هنرمندی و هم در سبک زندگی‌ او قابل مشاهده است. در واقع، آدم‌های خاص به نوعی خودشان را نشان می‌دهند. همین که او، مکان متفاوتی را برای زندگی انتخاب می‌کند، نشان دهندۀ خاص بودن شخصیت اوست.

 وی افزود: سابقۀ خانم معصومی در سینمای روشنفکری از بسیاری از بازیگران مطرح این عرصه بیشتر بود، اما سبک زندگی متفاوت، یک سری حواشی برایش ایجاد کرد و فکر می‌کنم مسأله «زن» بودن، این فشارها را مضاعف می‌کرد. مثلاً اگر او یک «مَرد» بود و سبک زندگی متفاوتی انتخاب می‌کرد، چندان از سمت جامعه روشنفکری مورد هجمه قرار نمی‌گرفت اما با این وجود، دقیقاً تحمل همین سختی‌هایی که بر اساس شرایط به او تحمیل می‌شد، از ارزش و قدرت روحی‌‌اش پرده برداشت.

کارگردان فیلم «لکه» اضافه کرد: معتقدم در سینما و تلویزیون بعد از انقلاب، به ویژه در دو دهه اخیر، آن طور که باید از قابلیت‌های هنرمندی چون خانم پروانه معصومی استفاده نشد؛ چرا که او این توانمندی را داشت که در نقش‌های بسیار پیچیده‌تر و عمیق‌تری ایفای نقش کند. هر چند که در سریال امام علی (ع) یا کارهای دیگر، نقش‌های قابل توجهی داشتند اما به نظرم توانمندی او بیش از این‌ها بود و قدری از سوی سینماگران جبهه انقلاب، نسبت به خانم معصومی کم لطفی شد در حالی که می‌توانستند نگاه جدی‌تری به او داشته باشند و صرفاً نقش‌های کلیشه‌ای مثل مادر و ... نباشد.

مفیدی‌کیا در پایان گفت: خانم معصومی، توانایی بازی در نقش‌های عمیق و چند لایه را داشت و شنیده بودم با اینکه سنش بالا بود اما دیالوگ‌ها را حفظ می‌کرد در حالی که خیلی از بازیگرانی که در این سن هستند از عهدۀ حفظ دیالوگ‌ها برنمی‌آیند. از دوستان شنیده‌ام که این اواخر به عنوان مادر شهید، ایفای نقش کرده بود و با نقشی که به او واگذار می‌شد ارتباط عمیقی برقرار می‌کرد، اما در جامعۀ هنری از وجود او آن طور که باید بهره نبردیم. 

هر چند که خانم معصومی با همۀ کم توجهی‌هایی که به او شد با بزرگ منشی برخورد می‌کرد و درگیر این مسائل نبود و حتی در کارهای کوچک صد ثانیه‌ای هم بازی می‌کرد که این هم حکایت از منش و مرامی دارد که در محضر خدا گم نمی‌شود و اجر عظیمی دارد.