گروه سینما هنرآنلاین: جریان سینمای ایران طی این سالها همواره یک جریان دغدغه‌مند بوده است. اگرچه در موقعیت‌های مختلف دغدغه‌های مختلفی بر افکار سینماگران ما حاکم بوده اما سینمای ایران همواره تلاش کرده در مسیری قدم بگذارد که از خنثی بودن دوری کند و به سمت تاثیرگذاری حرکت کند. خصوصا در موقعیت‌هایی که شنیده شدن صدای مظلومان جهان از جمله مردم غزه که اخیرا جنایات بسیاری علیه آنها صورت گرفت، یکی از اولویت‌های ما بوده است.

جریان مقاومت یکی از دغدغه‌های سینمای ماست و همواره توجه ویژه‌ای به این جریان وجود داشته است و ثبت و ضبط مجاهدت‌های جریان و در امان نگه داشتن آن از تحریف سودجویان، همواره برای سینماگران ما حائز اهمیت بوده است. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در این باره به هنرآنلاین گفت: تحریف تاریخ نکته بسیار مهمی است که باید برای مقابله با آن از روایت‌های درست تاریخی استفاده کرد. فیلم‌هایی که هشت سال دفاع‌مقدس را به تصویر کشیده‌اند، به مثابه تلاش‌هایی در همین زمینه ماحصل زحمات فیلمسازان ما هستند. جریان سینمایی ما تلاش کرده تا روایتی صادقانه از جریان مقاومت داشته باشد و خروجی همه این تلاش‌ها، اسنادی تاریخی است که به یادگار باقی خواهد ماند. این اسناد شاید کفایت نکند؛ چرا که خیلی از مردم دنیا از سینمای ایران انتظار دارند و سینمای ایران را معادل سینمای جهان اسلام می‌دانند. دلیلش هم این است که فیلمسازان متخصص و متعهدی در سینمای ایران حضور دارند؛ به همین خاطر نگاه مردم ما و همینطور مردم دنیا به این فیلمسازان است و انتظار دارند سینمای ایران در این حوزه‌ها روایتگری کند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: این موضوع سبب شده که توجه و درخواست از سینماگران ما رو به افزایش باشد. ما به عنوان کسانی که نماینده اصلی جهان اسلام و سینمایش هستیم، بایستی برای روایات صادقانه از جنایت‌ها تلاش کنیم. سلاح ما برای دفاع از مردم مظلوم هر نقطه از دنیا، همین ابزار هنر است. ابزار هنر متفاوت از ابزارهای دیگر است. ابزار هنر بر قلب‌ها، افکار و اندیشه‌ها حکومت می‌کند. جهان از ما انتظار دارد که بتوانیم روایتگر صادقی نسبت به تاریخ باشیم و تلاش‌هایی را که برای تحریف تاریخ انجام می‌شود، خنثی کنیم.

خزاعی همچنین در خصوص یکی از فیلم‌های اخیرا اکران‌شده با همین موضوع تحریف تاریخ اضافه کرد: در جشنواره سی‌وپنجم فیلم کودک هم یک فیلم خوب با همین مضمون تحریف تاریخ توسط رژیم صهیونیستی داشتیم. فیلم «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به همین موضوع اشاره داشت و جایزه ویژه داوران را کسب کرد که جایزه مهمی است و نمی‌توان از کنار آن گذشت.

وی درباره عنایت داوران جشنواره فیلم کودک نسبت به این فیلم گفت: داوران جشنواره هم نگاه تخصصی به آثار دارند و هم نگاه محتوایی؛ یعنی محتوا در کنار تخصص و تخصص در کنار محتوا. «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» جزو فیلم‌های خوبی بود که در جشنواره حضور داشت؛ مخاطبین کودک و نوجوان هم از آن استقبال کردند و استقبال‌ها در حالی بود که این کار جزو اولین تجربیات این فیلمساز بود و این موضوع قابل تقدیر است. امیدوارم در اکران عمومی اتفاقات بهتری برای آن رقم بخورد.