خبرگزاری هنرآنلاین: آیین کلنگ‌زنی پروژه شهرک هنر صبح امروز در شهر جدید پرند برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا جعفری معاون وزارت راه و شهرسازی، حجت‌الاسلام اسماعیل کاظمی امام جمعه پرند، سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، آرش صیادی مدیرعامل شرکت عمران پرند، محمدرضا برکت معاون عمرانی وزارت ارشاد و حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی از مسئولین حاضر در این مراسم بودند. هنرمندانی از جمله منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده سینما، پوران درخشنده کارگردان سینما، اسماعیل آذر نویسنده و مجری، شهرام شکوهی خواننده به همراه بازیگرانی همچون علیرام نورایی، جلیل فرجاد، گیتی معینی، جعفر دهقان نیز در این آیین حضور یافته بودند.

اجرای این مراسم را اسماعیل آذر بر عهده داشت. آذر در ابتدا با اشاره به بی‌سابقه بودن چنین اقداماتی در زمینه مسکن هنرمندان، گفت: تا جایی که من در خاطر دارم در ادوار وزارت فرهنگ چنین اقداماتی هیچگاه نداشته‌ایم. این گام بعد از سالها اتفاق افتاد و امروز می‌بینیم که جامه عمل پوشیده است.

اسماعیل آذر سپس از آرش صیادی مدیرعامل شرکت عمران پرند دعوت کرد تا نخستین سخنران این مراسم باشد. صیادی گفت: اگر تا به امروز قدمی برداشته شده است، بخاطر آن قدم‌ها بر خودمان می‌بالیم. امروز به میمنت حضور شما، اولین مرحله این پروژه برای هنرمندان آغاز می‌شود و در ادامه به یاری خدا این پروژه را توسعه می‌دهیم. در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی نیز اگرچه دستگاه‌های مربوطه همکاری کمی داشتند اما تلاش کردیم حتی‌الامکان امکانات موردنیاز را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۱۱ هزار واحد در این محدوده ایجاد خواهد شد و امیدواریم از ظرفیت حضور هنرمندان برای توسعه فرهنگی و آموزشی استفاده شود. پرند بواسطه حضور این هنرمندان به نقطه‌ عطفی در عرصه هنر تبدیل خواهد شد و همانگونه که داستایوفسکی نوشته، تنها چیزی که در انتها باقی می‌ماند و ماندگار است، هنر است.

در بخش دیگر مراسم حجت‌الاسلام اسماعیل کاظمی امام جمعه پرند تاکید کرد: در دولت های گذشته سرانه فرهنگی دولتی برای شهر پرند صفر بوده و متاسفانه توجهی به این منطقه نشده است. خدا را شاکریم که در این دولت اتفاقات خوبی رقم خورده است. کلنگ‌زنی امروز نیز از گام‌های موثری است که برداشته می‌شود. آنچه امروز در قالب پروژه شهرک هنر آغاز می‌شود، یکی از مطالبات جدی ما بوده است. همچنین در این خصوص مطالبه داشتیم که معماری سازه‌های این منطقه به سبک ایرانی-اسلامی انجام شود و در شهرک پرند معماری ویژه‌ای داشته باشیم.

کاظمی اضافه کرد: در خصوص سرانه‌های دیگر فرهنگی دولتی باید بگویم در این دو سال تقریبا ۲۵ مدرسه ایجاد و تحویل شد. اگر از ابتدای تاسیس تا امروز این سیر صعودی ادامه می‌داشت، امید مردم بیش از این می‌بود که متاسفانه ادامه‌دار نبود. امیدواریم این سیر ادامه یابد. در حوزه مدرسه، مسجد، سینما و... مشکلات زیادی وجود دارد. ۴۰۰ هزار نفر جمعیت داریم اما نه شهرداری و فرمانداری داریم و نه حتی دهداری؛ انگار که به معنای واقعی کلمه اینجا یک منطقه خودمختار تشکیل شده است!

در ادامه علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی، ابتدا سلام گرم وزیر را به حاضران جلسه ابلاغ کرد. او سپس اعلام کرد که دکتر بذرپاش علیرغم علاقه به حضور در مراسم، بدلیل سفر خارجه از این حضور جامانده است. جعفری در ادامه در خصوص پروژه شهرک هنر خاطرنشان کرد: از همت عزیزان برای آغاز این عملیات تشکر می‌کنم. همت انقلابی و جهادی دولت سیزدهم است که سبب شده امروز امید داشته باشیم که این بیابان در کمتر از دوسال آینده، پویایی و سرزندگی به خود ببیند.

وی یادآور شد: تجربه‌ای که در عرصه ساخت مسکن داشته‌ایم، امروز در نهضت ملی مسکن باید مورد استفاده قرار گیرد. در ادوار قبلی مسکن‌سازی داشتیم ولی امروز بایستی شهرسازی داشته باشیم. در شهر زندگی در همه ابعاد ساری و جاری است و پرند باید چنین شود. توجه به شهرسازی ایرانی-اسلامی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید از توجه به زیست اسلامی غافل شد.

جعفری همچنین عنوان کرد: نکته بعدی ادامه دادن این جهاد است. ما برای همه اقشار جامعه اعم از ورزشکار و خبرنگار و هنرمند بایستی این جهاد را ادامه دهیم. امید داریم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت خود دستگاه‌های دولتی و خصوصی و صنعتی، برای این حوزه‌ها فعالیت عمرانی داشته باشیم.

سپس محمدرضا برکت معاون عمرانی وزیر ارشاد در سخنانش اشاره داشت: سال گذشته بود که وزیر فرهنگ ما را مامور کرد که پیگیر مسکن هنرمندان شویم. از آن به بعد آقای وزیر هر کجا من را می‌دید پیگیر روند پیشرفت این قضیه می‌شد. امروز یک روز به یاد ماندنی در تاریخ وزارت ارشاد است. با مساعدت وزارت راه و شهرسازی این طرح را پیاده کردیم و حدود ۷۸۰۰ ثبت‌نام کننده در سرتاسر کشور داشتیم که برای نزدیک به ۵ هزار مورد آنها فرم ج ثبت شده است. در تهران هم ۲۸۰۰ ثبت‌نامی داشتیم که ۱۸۰۰ مورد واجد شرایط بودند.

در ادامه مراسم، حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس، در سخنانی اظهار داشت: در پوست خود نمی‌گنجیم که پروژه مسکن هنرمندان که یکی از زیباترین اتفاقات در شهر پرند است، در حال آغاز شدن است. امیدواریم بانک‌هایی مثل بانک توسعه و بانک گردشگری نیز به مناسبت همین اتفاق، تسهیلاتی در اختیار هنرمندان و دیگر اقشار فرهنگی قرار دهند.

سپس منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده باسابقه سینما در رابطه با شهرک هنر گفت: وقتی از مسکن و سکنی گزیدن حرف می‌زنیم، در حقیقت از آرامش یافتن سخن می‌رانیم. سکنی گزیدن فقط به دیوار و سقف نیست که البته هست. سکنی یعنی تعلق. سکنی در یک سرزمین یعنی متعلق هستیم به آن سرزمین.

وی ادامه داد: آنچه امروز اتفاق می افتد، یقینا امر خیر است. من در مقام خدمتگزار اصناف سینمای ایران، هنرمندان، اهل فرهنگ، روزنامه نگاران و... از دست‌اندرکاران سپاسگزارم که چتر گسترده صندوق اعتباری هنر را بر سر این اقشار گسترانیده‌اند. سالها بود که در پی امر مسکن هنرمندان بودیم تا حق بخشی از همکارانمان که به هزار و یک دلیل گفته و ناگفته از این نعمت محروم هستند، ادا شود.
شاهسواری افزود: همه ما ممکن است اختلاف دیدگاه داشته باشیم اما انصاف حکم می‌کند که قید کنم که صمیمانه‌تر و پیگیرانه‌تر از دکتر اسماعیلی در این امر ندیدم و از ایشان سپاسگزارم.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: ما نمی‌خواهیم فقط مسکن بسازیم؛ بلکه می‌خواهیم فضایی سرشار از آرامش بسازیم‌. انشاءالله که سرانجام این پروژه خیر باشد و هر چه سریعتر بیاییم و در کنار هنرمندان در پرند، یک فنجان چای گرم بنوشیم.

در مهم‌ترین بخش مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون رفت. وی پس از ابراز همدردی با غربت بی‌پناهان غزه، گفت: من همیشه اصرار داشته‌ام که برخی سرفصل‌های تحولی برجسته باشد. همه اقدامات فرهنگی، توسعه‌ای، آموزشی و ساخت اماکن همه جزو وظایف ماست. می‌توانم کارنامه قابل توجهی فعالیت‌های دو سال اخیر وزارتخانه ارائه دهم اما مجال نیست‌.

وزیر فرهنگ ادامه داد: در پی ایجاد حکمرانی نوین فرهنگی هستیم. در برنامه هفتم توسعه مشغول این کار هستیم و این مسیر با شتاب و تدبیر و عقلانیت رو به جلو در حال حرکت است. تمام تاکید دولت بر این است که جربان فرهنگی و هنری کشور به دور از حاشیه بتواند از این نگاه وسیع دولت برخوردار شود. حل مسائل معیشتی و مسکن هنر هم از جمله موضوعاتی است که برایمان اولویت دارد.

وی اضافه کرد: ما امروز بیش از ۱۰۰ هزار عضو صندوق اعتباری هنر داریم؛ تا ابتدای دوره حدود ۴ هزار خبرنگار داشتیم که در حال حاضر این رقم به 12 هزار و پانصد نفر رسیده است. نه‌تنها برای ادارات کل و نهادهای وابسته باید مسکن مناسب تهیه شود بلکه برای اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هم بایستی این اتفاق بیفتد؛ چرا آنها نیز عضو همین خانواده هستند و ما خدمتگزار آنها هستیم.

وزیر ارشاد همچنین گفت: این پروژه نشان داد دولت به پیوست فرهنگی پروژه‌هایش هم اهمیت می‌دهد. شهری مثل پرند قرار است به یگی از باراندازهای مهم جمعیتی تبدیل شود. باید بتوانیم پرند را به یک پایگاه فرهنگی و هنری تبدیل کنیم. متروی پرند نیز در همین روزها افتتاح خواهد شد و دیگر امکانات را نیز به مرور در شهر پرند مشاهده خواهیم کرد. شهر پرند مجموعه‌های فرهنگی و هنری بزرگی را به خود خواهد دید و به یاری خدا جشنواره‌های فرهنگی بزرگی اینجا برگزار خواهد شد.گام‌های بعدی را نیز به زودی در این راستا برمی‌داریم. انشاءالله در دیگر استانهای کشور نیز این اقدام ادامه خواهد یافت. دوره فعلی فرهنگ و هنر، دوره جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی در قبال اهالی فرهنگ و رسانه است. همه در کنار هم هستیم جهت ساختن یک دوره طلایی برای اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه.

در آخرین بخش مراسم، کلنگ‌زنی پروژه شهرک هنر توسط ابوالفضل پورعرب، گیتی معینی، جلیل فرجاد، یکی از خبرنگاران حاضر و شخص وزیر فرهنگ انجام شد و محمدمهدی اسماعیلی پس از مشاهده نقشه منطقه، به شکلی نمادین دستور آغاز ساخت شهرک هنر را صادر کرد.