خبرگزاری هنرآنلاین: شکی نیست که دفاع مقدس، سرشار از معارف و حکمت‌هایی است که نسل جدید باید آنها را سرلوحه کار خود قرار دهد؛ چگونگی انتقال این معارف ارزشمند قطعا نیازمند این است که زبان نسل جدید را بدانیم و به همان طریق با این نسل سخن بگوییم.

پیشرفت تکنولوژی، به همراه خود تغییراتی در جامعه بشری ایجاد کرد که سهم سبک زندگی نسل جوان و نوجوان از این تغییرات، قابل توجه است. با توسعه روزافزون فناوری و ظهور بازی‌های ویدیویی، بسیاری از جوانان، نوجوانان و حتی کهنسالان ما علاقمند به استفاده از این نوع بازی‌ها شدند. همین قضیه، از بازی‌های رایانه‌ای کالاهایی فرهنگی ساخت که می‌توان در جهت تبلیغ و ترویج مفاهیم فرهنگی از آنها بهره برد. پس یقینا این کالاهای فرهنگی، می‌توانند محمل خوبی برای ترویج ارزش‌های دفاع مقدس باشند.

اهمیت این کالاهای فرهنگی به قدری بالاست که حتی در شهر تبریز، یک شهرک بازی‌های رایانه‌ای دفاع مقدس راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند از آن شهرک بازدید کنند و در آن به بازی‌های رایانه‌ای بپردازند. این شهرک که بیش از سه ماه از تاسیس آن در استان آذربایجان شرقی می‌گذرد، تاکنون استقبال خوبی را از سوی مردم شاهد بوده است.

در رابطه با استفاده هدفمند از بازی‌های رایانه‌ای برای ترویج ارزش‌های دفاع مقدس، با امیر دربندی یکی از راویان دفاع مقدس گفتگو کردیم و نظر وی را در این باره پرسیدیم. امیر دربندی به «هنرآنلاین» گفت: به دفاع مقدس باید نگاه ویژه‌ای داشت. همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار اولین روز هفته دفاع مقدس بیان کردند، خیلی کار دراین زمینه شده است اما این کارها باید صدبرابر شود. صدبرابر شدن این کارها مستلزم این است که از زوایای مختلف به دفاع مقدس پرداخت و نگاه کرد.

 

age-of-honor-review

وی در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم این صد برابر شدن محقق شود، می‌بایست با تکنولوژی فرهنگی روز قدم به قدم به جلو برویم تا بتوانیم مفاهیم و معارف دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کنیم. امروزه با یک سخنرانی و پشت تریبون رفتن، نشان دادن چند عدد عکس، نوشتن کتاب و... شاید جوان ما جذب نشود. جوانان و نوجوانان ما زبان روز را بلندند و اگر با تکنولوژی روز جلو برویم، بهتر می‌توانیم مفاهیم و معارف دفاع مقدس را به آنها بیاموزیم. به عنوان مثال در وقایع دفاع مقدس صحنه‌های اکشن و هیجان‌انگیز و پرحادثه بسیار است. همه این‌ها قابلیت دارند که بصورت بازی‌های رایانه‌ای دربیایند. دفاع مقدس منبعی سرشار برای الهام بازی‌های رایانه‌ای است.

این روایتگر دفاع مقدس اضافه کرد: مثلا پروازهایی که خلبانان هوانیروز داشتند، مثل شهیدان احمد کشوری، علی‌اکبر شیرودی، محسن زرافشان، حسین قاسمی، شهید سهیلیان، شهید نجاریان و... هر کدامشان می‌توانند دستمایه‌ای برای ساختن بازی‌های رایانه‌ای باشند. همچنین پروازهایی که شهدای خلبان نیروی هوایی ارتش انجام دادند، مثل شهیدان عباس بابایی، عباس دوران، حسین خلعتبری و... هم دراین زمینه کارآمد هستند.

وی همچنین تاکید کرد: مقام معظم رهبری درسالهای گذشته بسیار تاکید داشتند که دفاع مقدس مثل معدن طلاست و باید فنون مختلف استخراج ازاین معدن را پیدا کنیم. این معدن طلا در حقیقت همان استحکام وخودباوری است. پیروزی‌هایی را در دفاع مقدس به دست آورده‌ایم و حالا باید فناوری‌هایی پیدا کنیم که بتواند این مفاهیم را به نسل‌های بعدی منتقل کند. مثل بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن و نمایشگاه‌های مختلفی که در این زمینه‌ها می‌توان تشکیل داد.

دربندی یادآور شد: بچه‌های امروزی دیگر حوصله درخانه ماندن و خواندن کتاب را کمتر دارند. این نسل کمتر زیر بار خواندن کتاب و مقاله و مجله می‌رود ولی می‌توانیم از این علاقه بچه‌ها به بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنیم. بازی‌هایی مثل جنگ خلیج فارس، بیت المقدس، فتح‌المبین و طریق القدس. برای این کار لازم است که یک تعمیق انجام بدهیم؛ جاذبه‌ها را دربیاوریم. مفاهیم و معارفی در دفاع مقدس وجود دارد که باید تلاش کنیم آنها را منتقل کنیم.

وی در پایان گفت: طبیعی است که بازی‌های رایانه‌ای تبدیل به جزئی از زندگی ما شده است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، جزئی از زندگی روزانه ما اختصاص به همین موضوع دارد. این قضیه ساعت های زیادی از وقت جوانان، بچه‌ها و حتی بزرگسالان را به خود اختصاص داده است. بی‌توجهی به بازی‌های رایانه‌ای بی‌توجهی به خود ماست؛ بی‌توجهی به گذر زمان است؛ بی‌توجهی به روزآمد بودن فنون مختلف و جدید است.