بخش سینما و تلویزیون«هنرآنلاین»: پیاده‌روی اربعین از آن دست سوژه‌هایی است که تب آن این روزها بالا گرفته است و بستر مناسبی برای تولید محتوای تصویری است. مستندسازان بسیاری این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به امیر تاجیک اشاره کرد.

امیر تاجیک مستندساز، با اشاره به قدمت طولانی مستندسازی اربعین به خبرنگار هنرآنلاین گفت: وقتی درمورد مستندسازی اربعین صحبت می‌کنیم، نباید خودمان را محدود به فیلم‌ها و عکس‌هایی کنیم که توسط هنرمندان تولید می‌شوند. مستندسازی از اربعین به قدمت قیام کربلا و تلاش‌هایی است که توسط اسیران کربلا در طریق العلما صورت گرفته است. اگر آن جان‌فشانی‌ها و بازگو کردن حقایق و مسائل کربلا نبود امروز یقینا بشریت از اتفاقی که افتاده بود اطلاعی نداشت و یا تحریف‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته بود. در واقع حضرت زینب(س) و ائمه معصومین(ع) گام اصلی و مهم را در این زمینه برداشتند که نگذاشتند آن چه اتفاق افتاد تحریف شود. ما امروز پیاده‌روی اربعین را در امتداد همان حرکت می‌دانیم.

وی افزود: در زمان رژیم بعث پیاده‌روی اربعین ممنوع بود و این رژیم اجازه نمی‌داد که زائرین خود را به کربلا برسانند.درواقع این حرکت را یک عمل سیاسی برداشت می‌کرد. افراد به صورت مخفیانه به کربلا می‌رفتند و اگر بازداشت می‌شدند احکام سنگینی برایشان صادر می‌شد.اکنون این مسیر که اصل و حاشیه‌ای دارد، مهم‌ترین ماموریت هنرمندانی است که می‌خواهند در حوزه مستندسازی فعالیت کنند. من هم سهم کوچکی داشتم و آثاری در این زمینه تولید کردم و امسال هم به همین منظور راهی کربلا هستم. قرار است یک مجموعه مستند در رابطه با شخصیت‌های قهرمان و خدمت‌رسان این مسیر داشته باشیم.

کارگردان مستند«مسیر عاشقی» با بیان این که تولید اثر در خصوص پیاده‌روی اربعین منحصر به فرد است عنوان کرد: اولین ویژگی این مسیر شناخت قهرمانان متعددی است که در حال خدمت‌رسانی هستند. تعداد زیادی از خادمین امام حسین(ع) وجود دارند که هرکدام برای خدمت‌رسانی به زائران داستان منحصر به فرد دارند. جذابیت دیگر این سوژه، تنوع و تکثر افرادی است که از کشورهای مختلف، با زبان‌ها، نژادها و ادیان مختلف حضور دارند. مثلا من در مستندی که ساختم به مسیحیانی که در این مسیر خدمت می‌کنند اشاره کرده بودم. خدمت به امام حسین(ع) و زائران ایشان موضوع منحصر به فرد شیعیان نیست. حتی اهل تسنن هم خدمت‌رسانی می‌کنند. هرکدام از افراد سعی می‌کنند نقش کوچکی در این مسیر داشته باشند. من هم به عنوان یک فیلمساز برایم جذاب بود که در یک بازه زمانی خاص این تعداد از سوژه‌ها و موضوعات در دسترس باشد.

او تاکید کرد: تحقیق درمورد سوژه‌ای که می‌خواهیم درباره‌اش فیلم بسازیم بسیار مهم است.طبیعتا اگر فیلمسازی می‌خواهد در این مسیر فیلم‌ ماندگاری تولید کند به واسطه تعدد سوژه‌ها و تنوع شخصیت‌های جذاب، ، باید زمان خوبی را هم به پژوهش درمورد سوژه اختصاص دهد. من هم اولین بار که به پیاده‌روی اربعین آمدم، تنها به شناسایی موضوعات پرداختم.

تاجیک با اشاره بر این که چندین مسیر برای پیاده‌روی اربعین وجود دارد، گفت: چندین مسیر مختلف برای پیاده‌روی وجود دارد که حتی از کشورهای دیگر است. اما یک مسیر اصلی از نجف به کربلا وجود دارد که تولیداتی که تا امروز داشتیم عمدتا بر همین مسیر اصلی متمرکز بوده است و کمتر به مسیرهای دیگر پرداخته شده است.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم این حوزه این است که فیلمسازان توجه و تمرکز بر شخصیت‌ها دارند و سعی دارند مستند پرتره بسازند. من تلاشم بر تمرکز بر روایت‌ها بود. هزاران هزار روایت وجود دارد که می‌توان از آن‌ها گفت. من همیشه می‌گویم که واقعه پیاده‌روی اربعین بهشت سوژه‌ها برای مستندسازان است. این جمعیت عظیم و تنوع زمانی و مکانی و تعدد سوژه‌ها هنوز جای کار بیشتری دارد.