" گروه تئاتر هنرآنلاین": این روزها با یک بررسی  و نگاه آماری می توان گفت که یکی از ابزار و ملزومات حوزه هنرهای نمایشی، آثاری با قابلیت بالای فنی و محتوای غنی است؛ مسئله ای بسیار مهم که جزو ضرورت ها و نیازهای این روزهای جامعه ما به شمار می رود. از این روز این روزها بوستان ولایت میزبان «جهان بانو» است که روایتی جامع از حضور زنان در جامعه  را به روی صحنه می برد؛ نمایشی که از یک سیر تاریخی قوی و مستند بهره برده و علاوه بر آن داستان نمایش منطبق بر روایات و آیات قرآنی است.

«جهان بانو» نمایشی است جامع  با محوریت بانوان، از حوا تا به حال. «جهان بانو» جهان بانوان است؛ بانوان پاک‌طینت. این نمایش داستانی‌ زیبا برای زنان و باور و شناخت بیشتر از شأن و جایگاه زن در جامعه است.

«جهان بانو» روایتی از اتفاقات تاریخی است و به جهت نمایش اتفاقات تاریخی، دارای پروداکشن سنگینی از جمله دکورهای عظیم و نورپردازی بسیار خاص است. گروه ۸ نفره کارگردانی وظایف متعددی از جمله بازیگردانی و طراحی حرکات را بر عهده دارند و در مدت زمان محدودی تلاش کردند بازیگران را آماده اجرای نمایش کنند. همه عوامل حاضر در نمایش جزو بهترین‌های سینما و تئاتر در حوزه فعالیت خود هستند که دور هم جمع شدند و کار را پیش می‌برند.
با توجه به داشتن مخاطب از هر رده سنی اگر امکان  اجرا‌ی نمایش‌های میدانی در دیگر شهرهای ایران فراهم شود، طیف گسترده‌ای از اقشار جامعه با این نوع کارهای فرهنگی سازنده و تاثیرگذار آشنا و مأنوس خواهند شد. متاسفانه به دلیل نبود امکانات و تجهیزات کامل و زیرساخت‌های مناسب برای اجرای چنین نمایش‌های بزرگی در دیگر شهرها، مخاطبان بسیاری از تماشای چنین آثاری محروم می‌شوند که حل این معضل نیازمند  مساعدت و همکاری مسؤولان است.

از سوی دیگر سال گذشته نمایش «جهان بانو» در امتداد نمایش‌های «روشنای شب تار» و «تنهاتر از مسیح» در فرمت میدانی و سه‌وجهی در بوستان ولایت آغاز شد. فصل دوم این نمایش با حدود ۳۰۰ بازیگر روی صحنه رفت. علاوه بر بازیگران، حدود ۳۰۰ نفر عوامل پشت صحنه هر روز در حال تلاش مستمر برای اجرای شبانه این اثر زیبا و ماندگارهستند. در هر آیتم «جهان‌بانو» وجهه‌ای خاص به تصویر کشیده می‌شود؛ برای مثال در آیتمی درباره حضرت هاجر، به بردباری ایشان در مسیر زندگی ‌اشاره شده و به این وجه شخصیت بارزشان پرداخته می‌شود.

باید گفت که ساخت آثار متعدد و متنوع نمایشی با موضوع زنان و دختران امری ضروری است و جایگاه بانوان و زنان عفیف ما در دین و فرهنگ ما ویژه است؛مادران و دختران ما مسوولیت‌هایی مهم بر عهده دارند که به‌خوبی نقش خود در خانواده و جامعه را ایفا می‌کنند. بنابراین لازم است این امر خطیر، دستمایه آثار نمایشی باشد.

علاوه بر این، ریتم تند روایت ها باعث می‌شود تماشاگر گذر زمان را احساس نکند و خسته نشود.

یکی از مزیت‌های این نمایش القای مفهوم تاثیر بلاگرها در فرهنگ است. بلاگرها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی اسلامی در میان بانوان دارند و به دلیل جذابیت‌ها و درآمد بالای بلاگری، در سال‌های اخیر استقبال زیادی از این موضوع بویژه در میان خانم‌ها و زوج‌های جوان مشاهده می‌شود که متاسفانه به جای الگو‌برداری از زنان پاک‌طینت تاریخی از کسانی الگو‌برداری می‌کنند که از لحاظ عزت نفس و ارتقای معرفت الهی و انسانی از درون تهی هستند. تکثیر اینگونه روایت‌ها و نمایش‌ها می‌تواند روشنگری مناسبی درباره فرهنگ کشورمان باشد؛ فرهنگی که از جهان‌بانو‌ها حمایت می‌کند. نمایش «جهان بانو» در بوستان بزرگ ولایت به شکل رایگان اجرا می‌شود و هر شب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به تماشای آن می‌نشینند و لذت می‌برند.
محبوبه رجبی