به گزارش هنرآنلاین، با آغاز ماه مبارک رمضان فصل چهارم «زیرخاکی» به روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود که ساخته و نوشته جلیل سامان است و در آن بازیگرانی همچون پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، اصغر نقی‌زاده، گیتی قاسمی، هومن برق‌نورد و سیاوش چراغی پور به ایفای نقش پرداخته‌اند.این سریال در فصول قبل خود گروهک منافقین را هدف و تروریست‌های آن را پخمه نشان می‌داد و کنار آن کنایه و تکیه‌هایی را به شکل پنهان به رژیم صهیونیستی می‌انداخت، اما در این فصل سامان، این تکیه‌ها را به رژیم غاصب آشکار کرد.

 

جلیل سامان کارگردان و نویسنده «زیرخاکی»  درباره این موضوع گفت: شروع فیلمبرداری این فصل زیر خاکی مصادف با آغاز درگیری صهیونیست‌ها و مردم بی‌دفاع غزه شد و من نیز مانند بقیه از این موضوع حالم بد بود.

 

وی افزود: از جنایت‌های هولناک رژیم صهیونیستی مانند عتیقه دزدی آنها قبلاً در داستانمان گفته بودیم و در قصه اصلی نیز مفصل‌تر به جنایات آنها می‌پرداختیم ولی متاسفانه فرصت اجرا نداشتیم و باید تا پایان سال 1402 کار تولید را تمام می کردیم. ما فقط توانستیم در چند سکانس به این موضوع اشاره کنیم و متاسفانه این موضوع تبدیل به روند داستانی نشد.

 

کارگردان سریال محبوب «زیرخاکی» درباره سکانسی که در آن گفته شده بود در سرزمین‌های اشغالی موزه‌ای وجود دارد که سه برابر موزه لوور پاریس آثار ایرانی نگه داری می شود بیان کرد: عتیقه دزدی اسرائیلی‌ها ثابت شده است و موضوع آثار دزدیده شده موجود در فلسطین اشغالی مستند است و من از کارشناسان میراث فرهنگی آن را شنیده‌ام.

 

در سریال «زیرخاکی» که در بین رقبای خود یعنی «هفت سر اژدها» که از شبکه سه و «رستگاری» که از شبکه دو سیما پخش می‌شود پر بیننده‌تر است سکانسی وجود دارد که در آن فریبرز که حتی توانایی هجی کردن نام اسرائیل را ندارد می‌گوید «کشور...» و همان سکانس کافی بود تا مخالفان زیر خاکی این سریال را تخریب کنند.
 
جلیل سامان کارگردان و تهیه‌کننده این سریال دراین‌باره بیان کرد: از شخصیت ساده و بی سوادی مثل فریبرز نباید توقع داشت فلسطین اشغالی بگوید.
 
وی ادامه داد: قطعاً کسی که اسرائیل را کشور می‌خواند ابلهی مانند فریبرز باغ بیشه است!
 
نویسنده این سریال تصریح کرد: در فیلمنامه شخصیت‌های متعددی وجود دارند و معمولا یک یا چند شخصیت الگو داریم، شخصیت الگو شخصیتی است که معیار سنجش شخصیت‌های دیگر است و معمولا بخشی از افکار نویسنده در قالب رفتار و گفتار آن نوشته می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: شخصیت‌هایی مثل مروت پور و تا حدودی کشور خانم در «زیرخاکی» شخصیت‌های الگو هستند؛ شخصیتی مثل فریبرز گرچه شخصیت اصلی است اما حامل افکار و اعتقادات سازندگان آن نیست و بهتر است بیننده برای قضاوت درباره اعتقادات سازندگان سریال با شخصیت ابلهی مثل فریبرز همراه نشوند.