خبرگزاری هنرآنلاین: وزارت ارشاد مدتی پیش، از راه‌اندازی بنیاد پویانمایی خبر داد؛ بنیادی که قرار است امور مرتبط با تولید انیمیشن را سازماندهی و کار کردن در این عرصه را برای انیمیشن‌سازان تسهیل کند. در همین رابطه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بود: در شورای عالی سینما و شورای عالی هنر پیشنهاد کردیم که بنیاد پویانمایی راه‌اندازی شود. علی‌رغم اینکه سیاست ما مخالفت با افزایش ساختار است، به دلیل اهمیتی که موضوع پویانمایی دارد، این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم.

اسماعیل یوسفی کارگردان پویانمایی سلام بر ابراهیم است. این مجموعه کاری از گروه نوجوان مرکز پویانمایی صباست و در 4 فصل تولید شده است. با یوسفی درباره وضعیت کنونی انیمیشن در ایران و بنیاد پویانمایی گفت‌وگو کردیم که در ادامه خواهید خواند.

 

هنرآنلاین: وضعیت انیمیشن ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید رو به رشد است یا هنوز خیلی جای کار دارد؟

یوسفی: وضعیت انیمیشن نسبت به سال‌ها و دهه‌های قبل، خدا را شکر رو به رشد است. هم در حوزه نیروی انسانی و هم تولیدات و کیفیت تولید، پیشرفت چشمگیری وجود داشته است. قبلا به ندرت کسی به سراغ انیمیشن سینمایی می‌آمد. اما الان خدا را شکر هر سال در جشنواره فجر، بچه‌ها حضور دارند و یک انیمیشن به جشنواره می‌فرستند. علاوه بر این، صادرات به کشورهای همسایه هم وجود دارد.

اما معضل مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که دیدگاه کارفرمایان که اغلب سازمان‌های دولتی هستند، نسبت به انیمیشن متفاوت است و هنوز انگار کاملا این صنعت را جدی نگرفته‌اند و از نظر زمان و هزینه‌های تولید، خیلی غیرواقعی برخورد می‌کنند. اگر این مشکل حل شود، ظرفیت و توانایی نیروهای کشور آن قدر هست که در حد کشورهای خارجی، انیمیشن بسازند.

هنرآنلاین: در حوزه انیمیشن، صنف یا تشکلی وجود دارد که مطالبات این قشر را پیگیری کند؟

یوسفی: بله صنف انیمیشن وجود دارد، اما بیشتر دنبال این هستند که بانک اطلاعاتی از فعالان حوزه انیمیشن تهیه کنند و مشکلات دست و پاگیر این حوزه را پیگیری کنند؛ اما حوزه مالی، قضیه‌ای نیست که بشود شخصا و رأسا از آن طریق اقدام شود. به نظر من در این زمینه باید در طرف مقابل سطح فرهنگ و اطلاع عمومی بالا برود. سال‌ها پیش که با یکی از مسئولان در حوزه هزینه انیمیشن صحبت می‌کردم، آماری از باک ‌آفیس و هزینه یکی از انیمیشن‌های خارجی را به او دادم و او چند دقیقه متعجب به من نگاه می‌کرد که انگار این اعداد دروغ است! من به او گفتم این اعدادی است که در انیمیشن‌های خارجی هزینه می‌شود، اما هزینه انیمیشن‌های ما یک‌صدم آن انیمیشن‌های خارجی هم نیست. ولی در نهایت آثار ما با آثار شرکت‌هایی مثل پیکسار و دیزنی مقایسه می‌شود.

هنرآنلاین: به نظر شما ایجاد بنیاد پویانمایی می‌تواند خلأ موجود در این حوزه را پر کند؟

یوسفی: با حضور آقای حسینی در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد، اولین کاری که انجام شد این بود که واژه انیمیشن به اسم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اضافه شده بود. حتی ما یکی از کارهای حوزه دفاع مقدس را در آن مرکز معرفی کرده بودیم و استقبال هم شده بود و قرار بود حمایت شود. البته این‌ها در حرف اتفاق می‌افتد، ولی وقتی به عمل و بوروکراسی‌های اداری می‌رسد، متأسفانه اتفاقی نمی‌افتد.

اما در مورد بنیاد پویانمایی؛ خب سال‌ها پیش هم بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی شد. این اتفاق در خبر ممکن است جالب باشد، اما در عمل بعد از هفت هشت سال از راه‌اندازی این بنیاد، اتفاق و پیشرفت خاصی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای رخ نداده است. به هرحال ما امیدواریم راه‌اندازی بنیاد پویانمایی اتفاق خوبی باشد، به سرنوشت بنیاد بازی‌های رایانه‌ای دچار نشود و آثار مثبتی برای انیمیشن‌سازان داشته باشد.