به گزارش هنرآنلاین، بزرگداشت هشتادمین سالگرد ورود پناهندگان لهستانی به ایران در خلال سفر وزیر امورخارجه لهستان زیبگینون رائو روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم علی‌ باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امورخارجه، وزیر امور خارجه لهستان، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، ماچئی فایوکوفسکی سفیر لهستان، سفرا و روسای نمایندگی‌ها سیاسی مقیم تهران حضور داشتند.

در ابتدای برنامه پس از پخش سرود ملی لهستان و جمهوری اسلامی ایران، زیبگینون رائو، وزیر امورخارجه لهستان با ادای احترام به مقامات و مهمان‌های حاضر در جمع به ایراد سخنرانی پرداخت.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه سخنران بعدی این مراسم بود و سخنانش را با اشاره به روابط دو کشور و پس از خوشامدگویی به حضار آغاز کرد: امروز علاوه بر روز جشن ملی و مراسم روز ملی قانون اساسی لهستان، سالگرد میزبانی ایران از هم‌نوعان خودش در هشتاد سال گذشته است. ارزش‌های ایرانی طی قرن‌ها ثابت بوده است چه هزار سال پیش که میزبان راندشدگان یهودی بود و چه آن زمان که هم‌نوعان خودش از ادیان دیگر را جغرافیای خود پذیرفت. ایران در طی دهه‌های گذشته میزبان اتباع کشورهای مختلف به‌خصوص در جنگ جهانی دوم بوده است زمانی که خودش درگیر بسیاری از مشکلات بود.

او افزود: حتی امروزه هم چندین میلیون اتباع افغانی در ایران زندگی می‌کنند و پذیرا آن‌ها هستند. من خوشحالم که بعنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران این فرصت را دارم که این روز را تبریک بگویم.  دیپلماسی مسئولیت مشترک همه ما است که از این ابزار استفاده کنیم. روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی ایران و لهستان در نقطه‌ای قرار دارد که می‌توانیم اعلام کنیم که این روابط در مسیر خودش حرکت می‌کند و امیدواریم رشد ۵۰ درصدی در روابط اقتصادی پیش آمده در سال پیش رو بیش از پیش گسترش پیدا کند.

این مراسم با اجرای رسیتال پیانو به مناسبت دو رویداد نمادین، جشن ملی لهستان و هشتادمین سالگرد ورود پناهندگان لهستانی به ایران، با نوازندگی متین لادانی پیانیست ایرانی و توماش ریتر پیانیست لهستانی به پایان رسید.