به گزارش هنرآنلاین، در دنیای پرهیاهوی داستان‌سرایی، اقتباس به عنوان روشی خلاقانه و کارآمد، نقشی کلیدی در خلق آثاری ماندگار ایفا می‌کند. این فرآیند، گامی فراتر از صرفاً بازگویی یک داستان موجود است و فرصتی برای بازآفرینی، غنی‌سازی و ارتقای آن به سطحی والاتر فراهم می‌کند.

اقتباس، ابزاری قدرتمند در دست هنرمندان است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با بهره‌گیری از ایده‌ها و مفاهیم موجود، داستانی منحصر به فرد و جذاب خلق کنند. این فرآیند به آن‌ها کمک می‌کند تا از تجربیات و دیدگاه‌های دیگران بهره برده و اثری عمیق‌تر و پرمغزتر خلق کنند.

اقتباس به نویسندگان و فیلمسازان اجازه می‌دهد تا از داستان‌هایی استفاده کنند که قبلاً مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته‌اند. این موضوع می‌تواند به موفقیت بیشتر اثر آن‌ها کمک کند.

اقتباس، دریچه‌ای به سوی دنیایی از داستان‌ها، شخصیت‌ها و مضامین گوناگون می‌گشاید. این موضوع به نویسندگان و فیلمسازان کمک می‌کند تا آثاری غنی‌تر و پرمغزتر خلق کنند.

اقتباس، فرصتی برای خلق آثاری در ژانرهای مختلف فراهم می‌کند. این موضوع می‌تواند به جذب مخاطبان بیشتر و ارتقای سطح کیفی آثار تولیدی کمک کند.

در این گزارش، قصد داریم به بررسی برخی از سریال‌های اقتباسی موفق در نمایش خانگی ایران بپردازیم و به بهانه پخش سریال «قطب شمال» از روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، نگاهی به سریال‌های نمایش خانگی که با اقتباس از کتاب ساخته شده‌اند بیندازیم.

 

سریال قطب شمال | رمان کنت مونت کریستو

  • کارگردان: امین محمودی

اولین تجربه کارگردانی امین محمودی اقتباسی از رمان معروف کنت مونت کریستو اثر نویسنده شهیر فرانسوی الکساندر دوما است که یک رمان معروف کلاسیک است. این رمان آنقدر جذابیت‌های ذاتی داستانی دارد که تا امروز در سینمای جهان اقتباس‌های زیادی از آن انجام شده است و تجربه سریال‌سازی از آن در فضای سریال‌های ایرانی می‌تواند جذاب باشد.

 

سریال زخم کاری | رمان بیست زخم کاری

  • کارگردان: محمدحسین مهدویان

سریال زخم کاری ساخته محمدحسین مهدویان از اولین جرقه‌های اقتباس در نمایش خانگی است. مهدویان با اقتباس رمانی از محمود حسینی‌زاد به نام بیست زخم کاری روایتی مافیایی از شخصیتی به نام مالک را به تصویر کشید که در کش‌مکش بین قدرت و ثروت آدم‌های بسیاری را از میان بر می‌دارد. مهدویان اگرچه نیم‌نگاهی هم به نمایش‌نامه‌های مطرح شکسپیر از جمله مکبث داشت و در فصل دوم این سریال به سراغ هملت شکسپیر رفت ولی به صورت کلی می‌توان ساختمان اصلی سریال زخم کاری را متاثر از رمان بیست زخم کاری دانست.

سریال یاغی | رمان سالتو

  • کارگردان: محمد کارت

محمد کارت بعد از موفقیت ساخت اولین فیلمش یعنی شنای پروانه خیلی سریع دست به ریسک زد و به سراغ سریال‌سازی رفت و اولین سریالش را با اقتباس از رمان سالتو نوشته مهدی افروزمنش ساخت. یاغی روایتی از پسرکی جنوب شهری است که تلاش می‌کند در رشته کشتی پیشرفت کند اما موانع جلوی پایش مانع از آن می‌شود ولی در نهایت او راه سخت خودش را طی می‌کند. در برآیند کلی می‌توان سریال یاغی را یک سریال موفق دانست که اگرچه در قسمت‌های پایانی دچار افت شد ولی در مجموع با توجه به روند داستانی و وفاداری به متن رمان سالتو یک سریال دیدنی بود.

 

سریال سووشون | رمان سووشون

  • کارگردان: نرگس آبیار

رمان سووشون سیمین دانشور یکی از مهم‌ترین کتاب‌های ادبیات داستانی معاصر به شمار می‌رود که روایتی خواندنی دارد و نسل‌های مختلف خوانندگان و طرفداران بسیاری داشته است. در طول این سال‌ها فیلمسازان بسیاری تلاش کردند تا این رمان را تبدیل به فیلم یا سریال کنند. از جمله محمد متوسلانی که چند دهه برای اقتباس از این رمان تلاش کرد اما در نهایت این اتفاق نیفتاد. حالا خبر رسیده نرگس آبیار پس از چند تجربه موفق در سینما و ساخت فیلم‌هایی چون ابلق و شبی که ماه کامل شد به سراغ ساخت این سریال رفته است که قرار است از یکی از پلتفرم‌ها پخش شود. نقش اصلی این سریال را بهنوش طباطبایی بازی کرده است و به نظر می‌رسد یکی از آثار پرخرج نمایش خانگی باشد.