سرویس تجسمی هنر آنلاین: گالری لاله در چند سال اخیر با نگاهی ویژه به مدیای چاپ دستی، سعی در زمینه‌سازی فعالیت بیشتر هنرمندان در این رشته داشته و در این مسیر، سالانه تبادل چاپ دستی (کارت پستال) را برنامه‌ریزی و ساماندهی می‌کند.

این سالانه با هدف تبادل و به اشتراک‌گذاری تجربیات جدید هنرمندان شکل گرفته و در طول چند دوره علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است که هر سال در دو بخش بهار و آزاد برگزار می‌شود.

آثار این نمایشگاه در قالب چاپ‌های هنری کالکوگرافی(حکاکی روی فلز)، چوب، لینولئوم، لیتوگرافی و سیلک اسکرین هستند که 96 اثر از میان 176 اثر به انتخاب دبیر سالانه برای ارائه در نمایشگاه انتخاب شده و  مابقی آثار دارای استانداردهای چاپ دستی در آستانه سال نو تبادل شده‌اند.

طبق قوانین سالانه، از 13 نسخه چاپی ارسالی، تعداد 10 نسخه به صورت انتخاب تصادفی به دیگر شرکت کننده‌ها تحویل داده شده است و  همچنین 2 نسخه در آرشیو نگارخانه نگهداری و 1 نسخه نیز برای فروش در نمایشگاه ارائه می‌شود که این اتفاق از نکات بارز چنین رویدادی است.

 

مردم می‌توانند به راحتی تابلوها را به خانه‌هایشان ببرند

سارا چاووشی یکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه در این باره به هنرآنلاین  گفت: یکی از اتفاق‌های قابل توجهی که در این سالانه می‌افتد آن است که برگزارکنندگان آن با نگاهی کاملا شایسته سالارانه آثاری را انتخاب می‌کنند و برای مخاطب خاص و عام به نمایش در می‌آوردند.

او ادامه داد: با چنین رویکردی هم مخاطبان خاص می‌توانند در وجهی دقیق‌تر با این هنر آشنا شوند و از طرفی بنا به حجم و قیمت منصفانه‌ای که این آثار دارند، شرایط مناسبی به وجود آمده است تا مخاطبان عام نیز بتواند این آثار را خریداری کنند و به خانه‌هایشان ببرند.

این هنرمند نقاش گفت: در این سال‌ها به جز این نمایشگاه، بینال‌ها و سالانه‌های دیگری نیز در این حوزه برگزار شده است که هرکدام شرایط خاص خودش را دارد و به واسطه این شرایط توانسته‌اند تکنیک چاپ دستی را از یک تکنیک مهجور و پیش پا افتاده به جایگاه واقعی آن برسانند.

چاووشی گفت: در حال حاضر هنرمندان این مدیای هنری با کسب مقام‌ها و رتبه‌های عالی که در سراسر جهان به دست آورده‌اند، باعث شده‌اند که توجه بیشتری به این تکنیک بشود.

او گفت: قابلیت‌های این تکنیک به گونه‌ای است که می‌توان آن را در ترکیب با دیگر تکنیک‌ها به گونه‌ای وسعت بخشید که این قابلیت‌ها در جذب مخاطب نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال افرادی که طراحی را خوب می‌دانند، توانستند در کار چاپ ترکیب‌های منحصر به فردی را به وجود بیاورند و از این جهت من معتقدم که ظرفیت‌های چاپ دستی بسیار زیاد است.

این هنرمند نقاش گفت: هر چند تجربه‌گرایی در هر مدیای هنری وجود دارد اما در این تکنیک بیشتر صدق می‌کند و یا شاید بهتر آن است که بگویم در این تکنیک بیشتر نمود پیدا می‌کند.

افتتاح نمایشگاه آثار منتخب چهارمین سالانه تبادل چاپ دستی در گالری لاله

 

تبادل هنری منجر به رشد تکنیک چاپ دستی می شود

دانا دهقان دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه نیز گفت: سالانه تبادل چاپ دستی از دو منظر قابل توجه است؛ یک به واسطه تبادل هنری که صورت می‌گیرد و هم به واسطه نمایشگاهی که ارائه می‌شود.

او ادامه داد: تبادل به نظرم ایده و اتفاق راه‌گشایی برای افرادی است که در این تکنیک فعالیت می‌کنند و این اتفاق می‌تواند منجر به بسط و گسترش نگاه هنرمندان در مواجه با این تکنیک باشد که به موازات این اتفاق منجر به گسترش دامنه خلق اثر در تکنیک چاپ دستی می‌شود.

این هنرمند نقاش گفت: من به دلیل آن که نخستین بار است که در این سالانه شرکت می‌کنم و مدت زمان اندکی است که تجربه کار در چاپ دستی را پیدا کرده‌ام، نمی‌توانم درباره قابلیت‌های این تکنیک نظر خاصی بدهم اما به واقع کیفیت آثار این نمایشگاه خوب بود و می‌توان گفت که آثاری که به نمایش در آمده‌اند از لحاظ تکنیکی متوسط رو به بالا بودند.

افتتاح نمایشگاه آثار منتخب چهارمین سالانه تبادل چاپ دستی در گالری لاله

 

ظرفیت‌های چاپ دستی باید گسترش پیدا کند

فرزانه رادمهر دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه نیز به هنرآنلاین گفت: به واسطه برگزاری چنین سالانه‌هایی تکنیک چاپ دستی توانسته به جایگاه واقعی که می‌تواند در عرصه هنرهای تجسمی داشته باشد، نزدیک شده است.

او ادامه داد: این تکنیک از قابلیت‌ها و  ظرفیت‌هایی برخوردار است که این نمایشگاه‌ها می‌تواند در رشد آن‌ها تاثیرگذار باشد. چاپ دستی در ایران هنوز به آن اندازه که در دیگر کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد، شناخته شده نیست؛ در صورتی که اگر این تکنیک شناخته شود یکی از پر اقبال‌ترین تکنیک‌ها در عرصه هنرهای تجسمی است.

 

لازم به یادآوری است که نمایشگاه آثار منتخب چهارمین سالانه تبادل چاپ دستی (کارت پستال) تا 19 اردیبهشت در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله، نگارخانه لاله میزبان علاقمندان به عرصه هنرهای تجسمی است.