به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن حمایت از برگزاری دومین سالانه "بهارستان"، این رویداد را تاثیرگذار بر فرهنگ جامعه دانست و گفت: سازمان زیباسازی در چند سال اخیر خیلی خوب توانست کارآمدی خود را نشان دهد. اولین بار که تهران یک گالری شد، همه به نوعی مغلوب داستانی شدند که در سطح شهر رخ داد و چون به این موضوع آشنا نبودند، بسیار از این اتفاق خوشحال شدند. من بسیاری از افراد را می‌دیدم که می‌ایستادند و نوشته‌های زیر تابلوها را می‌خواندند و این بسیار به نشاط اجتماعی کمک کرد و به گونه‌ای شد که شخص آقای قالیباف، شهرداری و سایر ارگان‌ها از این جریان حمایت کردند و این اتفاق در سال‌های بعد نیز تکرار شد.

وی ادامه داد: این اتفاق و این بازخورد نشان داد که ما می‌توانیم با یک تفاوت خاص، ناگهان همه چیز را دگرگون کنیم و یک جریان سازی داشته باشیم ضمن این که نمادها را به نوعی ماندگار کنیم.

معاون امور هنری وزارت ارشاد افزود: در شرایطی که ما نیازمند هستیم در جامعه با نشاط باشیم و فضای کلی جامعه تغییر کند، این جریان شکل گرفت و اتفاق خوبی است. سالانه "بهارستان"، جریانی است که آمدن بهار را نوید می‌دهد و شرایط و تغییرات را خیلی نمادین گوشزد می‌کند. سازمان زیباسازی در این زمینه‌ها کارکرد خوبی داشته و باید از آن حمایت کرد تا بهتر و بیشتر شود.

مرادخانی در ادامه به نقش سازمان زیباسازی در ایجاد فضای زیبا و همچنین تغییر دیدگاه شهروندان بیان کرد: در زمینه شهری و زیباسازی شهری کارهای بسیاری می‌توان انجام داد. بعضی اوقات بمباران تبلیغاتی مردم، خیلی خوب نیست و برخی اوقات سکوت تبلیغاتی به فضا کمک می‌کند. وقتی زیر پل‌ها را به زیبایی آراسته می‌کنید دیگر نیاز به نگارش و توضیح ندارد و خودش کافی است تا مردم را خوشحال کند. به نظرم آثاری که در سالانه "بهارستان" ارائه شد می‌تواند بازهم تکرار شود و موجب می‌شود تا مردم به زیبا دیدن، خوب دیدن و نزدیک دیدن عادت کنند. از زمانی‌که در کنار بزرگراه‌های ما آراستگی ایجاد شد، این باعث شد تا هرکسی به خودش اجازه ندهد تا فضا را آلوده کند و هرچقدر محیط اطراف تمیزتر و آراسته‌تر باشد تاکید مردم نسبت به حفظ این زیبایی بیشتر می‌شود. سازمان زیباسازی در این زمینه نقش اساسی و مهمی دارد که هم به لحاظ تبلیغی وهم به لحاظ ایجاد نمادها باید این کار را انجام دهد، چرا که تهران به عنوان پایتخت برای سایر شهرها الگوست.

وی همچنین در خاتمه با پیشنهاد شکل دادن یک جایزه ویژه شهری، افزود: ما باید بتوانیم اتفاقات خوبی را در کشور رقم بزنیم، اتفاقاتی که می‌تواند در همه جای دنیا به عنوان یک اتفاق خوب رقم بخورد را در معرض قرار دهیم و مردم را نیز درگیر این موضوع کنیم. سازمان زیباسازی این استعداد را دارد که برای جامعه شهری یک جایزه ویژه تعریف کند و این جایزه به کسانی تعلق بگیرد که نگاه ویژه‌ای برای بهتر و زیبا نگاه کردن به شهر دارند و هر سال این جایزه به یک نفر تعلق بگیرد. می‌توان یک الگوی ویژه برای این اتفاق داشت و حتی از داوران بین‌المللی نیز دراین زمینه بهره گرفت تا سرآمد و الگوی سایر افراد جامعه باشد.

قباد شیوا: حضور هنرمندان جوان در "بهارستان" مایه خرسندی است

قباد شیوا، هنرمند طراح و گرافیست پیشکسوت ضمن حمایت از برگزاری دومین سالانه "بهارستان"، این رویداد هنری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به نظر من رویدادهایی چون "بهارستان" بسیار خوب هستند و اینکه بخش‌های دولتی چون سازمان زیباسازی سعی می‌کنند که چهره بصری شهر را در آستانه نوروز دچار تغییر و تحول شاد کنند، قابل تحسین است و امیدوارم سال به سال بهتر شود.

وی افزود: به نظر من بخش تخم مرغ‌های نوروزی در "بهارستان" قسمت بسیار جذابی است که بسیار مورد استقبال مردم نیز واقع شد زیرا مردم با فضایی تازه در آن رو به رو شدند ضمن اینکه طرح‌ها و فانتزی‌های اجرا شده نیز بسیار خوب هستند.

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: به نظر من اقداماتی چون "بهارستان" باید بیشتر شود زیرا چنین رویدادهایی تاثیرات هنری بسیار خوبی بر مردم دارد و آنان را به سمت و سوی تازه‌ای سوق می‌دهد.

شیوا با اشاره به بازخورد مثبت مردم در روند اجرایی دومین سالانه "بهارستان" گفت: تاثیرگذاری آثار "بهارستان" را زمانی می‌توان دید که یک سال به اجرای این طرح نپردازیم. در واقع آن زمان خلاء "بهارستان" به خوبی در بین مردم خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: به نظر من شیوه اجرا و طرح‌های بهارستان در این دوره بسیار بهتر از سال قبل بود و من معتقدم که این تداوم هر سال روند بهتری را نیز به دنبال خواهد داشت.

این هنرمند حضور جوانان در این عرصه را باعث خرسندی خواند و گفت: اینکه می‌بینم جوانان در این عرصه حضور پر رنگ دارند و گاها مشغول اجرای کار در سطح شهر هستند برای من بسیار لذت‌بخش است، ضمن اینکه بارها دیده‌ام که مردم نیز از روند اجرای اثر در دل شهر لذت می‌برند و از هنرمندان سؤال می‌پرسند و کنکاش می‌کنند.

مهشید افشارزاده: "بهارستان" ترزیق سرزندگی و شادی در بین مردم است

مهشید افشارزاده بازیگر و کارگران سینما و تلویزیون ضمن حمایت از برگزاری دومین سالانه هنرهای شهری "بهارستان" درباره تبعات زیباسازی فضای شهری درسال نو عنوان کرد: موقعی که شهروندان خسته بر اثر فشارهای روحی و کاری به داخل خیابان می‌آیند و با تصاویر زیبای خیابان‌ها و معابر شهری مواجه می‌شوند، مقداری حال و هوای روحی‌شان تغییر پیدا می‌کند و با نشاط می‌شوند و توجهشان سمت دیدن این محیط‌های زیبا و هنری خواهد شد.

وی افزود: اغلب رنگ‌های معابر، لباس‌ها و ماشین‌ها شهر تهران تیره، سرد و خاکستری است و استفاده از رنگ‌های گرم و شاد در تزئینات شهری یک اقدام مؤثر در جهت ترزیق سرزندگی و شادی در بین مردم است.

کارگردان "سه ستاره" با اشاره به جایگاه ارزشمند هنرهای تجسمی گفت: اغلب هنرهای تجسمی از قبیل نقاشی و مجسمه‌سازی جزو هنرهای مهجور و کمترشناخته شده در میان جامعه ماست و به واسطه سالانه "بهارستان" و عملیاتی شدن آن در کلیه مناطق شهری، هنرمندان جوان می‌توانند از نزدیک با مردم در کوچه و خیابان حرف بزنند و نظرشان را بفهمند و هنرشان را مردمی‌تر ارائه کنند.

لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری "بهارستان" به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال ۱۳۹۶ در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی و تخم‌مرغ‌های نوروزی در سطح شهر تهران برگزار شد و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.