سرویس تجسمی هنرآنلاین: نادر سیحون مدیر گالری‌های سیحون در گفتگو با هنرآنلاین گفت: گالری سیحون به دلیل پیشینه‌ای که دارد نمی‌تواند میزبان هر نمایشگاهی باشد و من گاهی خط قرمزهایی را برای این گالری در نظر گرفته‌ام و برای برگزاری نمایشگاه وسواس خاصی به خرج می‌دهیم. اما برای گالری سیحون در سال جدید دو برنامه ویژه و متفاوت داریم و قرار است که به حوزه‌های جدید هنری ورود کنیم.

او  ادامه داد: گالری یک فضای خصوصی است و در انتخاب هنرمندان سلیقه شخصی دخالت دارد. خود من نیز پیش از این با سلیقه شخصی کار می‌‏کردم اما اکنون این روند را تغییر داده‌ام و از دو نفر از هنرمندان پیشکسوت برای انتخاب نمایشگاه‌ها مشورت می‌گیرم.

مدیر گالری سیحون گفت: ما بیشتر به آثار مدرن علاقه داریم هرچند گاه سبک‎های دیگر آثار هنری را نیز به نمایش می‌گذاریم. با این حال بیشتر برای ما مهم است با هنرمندانی کار کنیم که آثارشان ضعف تکنیکی نداشته باشد و کارشان به قوام و قدرت لازم برای برگزاری نمایشگاه رسیده باشد.

سیحون اظهار کرد: بسیاری از اوقات ما هنرمندان را خودمان انتخاب می‏‌کنیم و برای من معرفی هنرمندان جوان یکی از کارهای بسیار مهم است و این موضوع یکی از برنامه‌های مداوم ماست.

او گفت: ما امسال و پس از تعطیلات نوروزی نمایشگاهی از آثار  منصور نصرت نظامی و افشین باقری را در گالری‌های سیحون خواهیم داشت.

مدیر گالری سیحون با انتقاد از آشفتگی بازار هنر اظهار کرد: متاسفانه قیمت‎هایی که بعضی گالری‎های ناآشنا روی آثار هنری می‏‌گذارند موجب شده است که با رشد بی‎رویه قیمت‎ها مواجه شویم و کسی که نخستین نمایشگاه خود را برگزار کرده است توقع دارد آثارش به قیمت‌های نامتعارفی قیمت‎گذاری شده و به فروش رسد.

سیحون درباره روند رو به افزایش گالری‎ها در تهران گفت: هرچه تعداد گالری‎ها بیشتر باشد و مردم بیشتر با کارهای هنری آشنا شوند نتایج مثبت‎تری به بار خواهد آمد. با این حال وجه منفی این موضوع آن است که کسی گالری باز می‏‌کند اگر در کار هنری تجربه نداشته باشد و از آگاهی لازم برای این کار بهره‎مند نباشد ناخوداگاه مشکلاتی را به بار خواهد آورد.

او افزود: به نظر من بد نیست که مرکز هنرهای تجسمی به کار گالری‎ها نظارت داشته باشد و به کسانی که با گالری‎داری به شکل کامل آشنایی ندارند، مشاوره ارائه کند یا خود گالری‎ها فرد آگاهی را به عنوان مشاور هنری انتخاب کرده و از تجربیات او استفاده کنند.

مدیر گالری سیحون گفت: زمانی که قرار بود من مدیر گالری شوم سخت‌گیری بسیاری در مورد این کار وجود داشت. شرایط در یکی دو سال اخیر آسان‎تر شده است و اینکه وزارت ارشاد روی این موضوع نظارت بیشتری داشته باشد می‌‏تواند مفید باشد.

او با اشاره به اینکه گالری‎داری کار ساده‌‎ای نیست افزود: شما برای گالری‏‌دار شدن باید از این کار شناخت داشته باشید، هنرمندان را بشناسید و از چیدمان آثار در گالری آگاه باشید. به علاوه باید نحوه صحیح قیمت‎گذاری را نیز بدانید، گالری‏‌داری شغلی شبانه‌‏روزی است و بیشتر اوقات در منزل نیز باید به کارهای مربوط به آن پرداخت.

سیحون گفت: نکته دیگر این است که گالری‎دار باید در قبال زحمت و اعتماد هنرمند احساس مسئولیت کند و شرایطی را ایجاد کند که حتی اگر نتوانست آثار او را بفروشد دست کم هنرمند را به خوبی معرفی کرده و افراد زیادی را برای بازدید از نمایشگاه و آشنایی با هنرمند به گالری دعوت کند.گالری‌داری این روزها این قدر نیاز به پرکاری دارد که به واقع خواب را از چشمان من ربوده و من روز تعطیل و غیر تعطیل ندارم.