به گزارش هنرآنلاین، محمدحسین ایمانی خوشخو؛ رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: جشنواره‌های هنری فجر نقطه عطف در رویدادها و فرایندهای هنری هستند و حاشیه‌هایی هم دارند که برای کاهش حاشیه‌ها و مسائل به مدیریت قوی و منسجم نیاز دارند.

ایمانی خوشخو با اشاره به نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر گفت: نخستین دوره این جشنواره به خوبی برگزار شد و زمینه ای را فراهم کرد تا این جشنواره در سال‌های آینده گسترده تر برگزار شود.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر توجه به اصالت هنری در صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: در صنایع دستی و هنرهای سنتی اصالت هنری اولویت دارد و در ادامه اقتصاد این هنر نیز می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. ضرورت دارد که حوزه‌ها و نهادهای مدیریت رشته‌هایی مانند نگارگری، خوشنویسی، سفال و سرامیک و فرش مشخص شود تا بتوان برنامه منسجمی برای هنرهای سنتی و صنایع دستی طراحی کرد.

بهمن نامورمطلق؛ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: طرح برگزاری جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر به همت کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و با حمایت رییس سازمان میراث فرهنگی نخستین دوره این جشنواره برگزار شد. این جشنواره فرصت تازه ای را برای صنایع دستی و هنرهای سنتی فراهم کرد و هنرمندان این حوزه از جشنواره استقبال کردند. با موافقت و حمایت رییس سازمان میراث فرهنگی دبیرخانه دائمی جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر راه اندازی خواهد شد.

نامورمطلق با اشاره به بازار صنایع دستی افزود: ما در تولید صنایع دستی جز سه کشور نخست اما در فروش جز 30 کشور هستیم و متاسفانه بازارهای صنایع دستی را بویژه در گذشته از دست دادیم. ضرورت دارد که در سیاست خارجی و رایزنی‌های اقتصادی و فرهنگی به صنایع دستی، هنرهای سنتی و فرش توجه شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اقتصاد فرهنگ و بویژه صنایع دستی و هنرهای سنتی را مورد توجه قرار دهد. صنایع دستی و هنرهای سنتی در رسانه‌ها و صدا و سیما جایگاه چندانی ندارد و در واقع صنایع دستی صدا ندارد.

نامورمطلق در ادامه گفت: صنایع دستی تمرکززدایی شده و توزیع شده است و در شهرها و مناطق مختلف کشور هنرمندان و فعالانی در این حوزه کار می‌کنند. پاسخگویی به نیازهای نسل جوان از نظر زیبایی شناسی در صنایع دستی در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی مورد توجه است و جوانانی با نگاه نو در این حوزه فعالیت می‌کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشتت ساختاری را عاملی برای تضعیف صنایع دستی و هنرهای سنتی خواند و گفت: یکی از مسائل در حوزه ساختار صنایع دستی و هنرهای سنتی جدایی و تشتت است و صنایع دستی، برخی هنرهای سنتی، فرش و ... به طور جداگانه در ساختارهای گوناگون برنامه ریزی می‌شود که ضرورت دارد این رشته‌های هنری در یک ساختار تعریف شود.

علی شیزری؛ مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی و دبیر نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر در این جلسه با ارائه گزارشی از جشنواره گفت: کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی آذرماه امسال برگزاری جشنواره صنایع دستی و هنرهای نستی فجر را مصوب کرد و در فاصله کمتر از دو ماه برگزاری این جشنواره برنامه ریزی شد. در این دوره از استان‌ها درخواست شد تا آثار برگزیده خود را ارسال کنند و در نهایت 172 اثر از 75 هنرمند در دو بخش کلاسیک و نگاه نو از 11 تا 15 بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شد. این جشنواره با هدف تبیین اهمیت و جایگاه صنایع دستی، معرفی آخرین تلاش‌های هنرمندان و ارتقای کیفی آثار فرصتی برای هم نشینی هنرمندان و صنایع دستی فراهم کرد.

شیزری افزود: نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر دو محور نمایشگاه و تجلیل از هنرمندان را داشت که در بخش کلاسیک و نوگرا هشت هنرمند برگزیده شدند و از هنرمندانی که در سال 2016 نشان بین المللی مرغوبیت کالا در زمینه صنایع دستی را دریافت کرده‌اند، تجلیل شد. همچنین سرو زرین برای این جشنواره طراحی شد و برگزیدیگان جشنواره سرو زرین دریافت کردند.

در ادامه جلسه اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات خود را درباره جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر و رویدادها و مسائل روز هنر بیان کردند.