سرویس تجسمی هنرآنلاین: مژگان قدوسی صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه اطلاعات فرهنگی و هنری "پیش نگاه" درباره چاپ و رونمایی کتاب سال این مجموعه به هنرآنلاین گفت: این کتاب اولین آرشیو نمایشگاه‌های تجسمی و فعالیت‌های گالری‌هاست که در سال 94 برگزار شده است.

وی ادامه داد: تمامی آرت ورک‌های هنرمندان با زیرنویس فارسی و انگلیسی به همراه یادداشتی از خانم لیلی گلستان، زروان روح‌بخشان و خود من در این اثر به چاپ رسیده است.

مدیر مسئول "پیش نگاه" گفت: این کتاب در 300 صفحه و در تیراژ 1200 نسخه و با قیمت 80 هزارتومان به چاپ رسیده است که طبیعتا به خاطر نوع چاپ باید قیمت آن بسیار بیشتر از این چیزی که هست می‌شد اما به دلیل این که می‌خواستیم  در دسترس همه قرار بگیرد قیمت آن را این‌گونه در نظر گرفتیم.

وی بیان کرد: هدف از چاپ این مجموعه ایجاد یک سند از فعالیت کل هنرمندان در سال 94 بود. مرجع‌ای که هنرمندان و گالری‌داران بتوانند با رجوع به آن ببینند چه اتفاقی در زمینه هنری آن‌ها رخ داده است.

قدوسی گفت: این که چرا ما از سال 92 جمع‌آوری این اسناد را انجام نداده‌ایم و تنها به انتشار فعالیت نمایشگاه‌های سال 94 بسنده کردیم به اسپانسر ما بر می‌گردد. من با بسیاری از ناشران صحبت کردم و وارد این ارتباط شدم، اما هیچ‌یک پا پیش نگذاشتند چرا که انتشار این کتاب خروجی مالی چندانی نداشت ولی در نهایت آقای مازیار مصور رحمانی هزینه‌های چاپ این کتاب را تقبل کردند و اتفاق خوبی در این حوزه شکل گرفته است.

وی اظهار داشت: ما در سال 92 تنها با 10 گالری همکاری می‌کردیم اما کم کم سدها شکسته شد و امروز ما به طور متوسط در هر ماه نمایشگاه 35 گالری را معرفی می‌کنیم و آثار 1270 آرتیست در این کتاب به چاپ رسیده است. "پیش نگاه" فارغ از داوری و هرگونه جهت‌گیری دعوتی است برای مخاطب تا ببیند، جستجو کنند و بیابند، این تمام هدف "پیش نگاه" است.

مدیر مسئول "پیش نگاه" گفت: با رشد و افزایش تعداد مراکز و مکان‌های عرضه آثار هنری، نیاز به مجموعه‌ای که بتواند برنامه اتفاقات هنرهای تجسمی شهر را در قالبی ساده و با هدف اطلاع‌رسانی به مخاطب عرضه کند، نیازی جدی به نظر می‌رسد. البته در گذشته هم به صورت پراکنده عده‌ای از هنردوستان و دست اندرکاران هنرهای تجسمی تلاش‌های شایان توجه‌ای در اشکال گوناگون با این هدف انجام داده‌اند که هرکدام به دلایلی متوقف یا معلق شد. 

قدوسی گفت: من لازم می‌دانم این توضیح را بدهم که چاپ این مجموعه در حدود دوسال پیش به پیشنهاد جمعی از گالری‌داران و حمایت آنان آغاز شد و با توجه به هدف اصلی آن که همان اطلاع‌رسانی‌ست پس از چندی تحت عنوان یک کانون تبلیغاتی به ثبت رسید. در این مدت تلاش بسیار کردم که "پیش نگاه " در مسیر آگاهی بخشی خود همواره رضایت مخاطبان و صاحبان هنر را جلب کند و بتواند فرهنگ دیدن، لذت بردن و خرید آثار هنری را در میان لایه‌های بیشتری از جامعه گسترش دهد.

وی اظهار داشت: گمان می‌کنم تمامی تلاش‌ها برای جمع‌آوری برنامه نمایشگاه‌ها و رخدادهای تجسمی ناقص خواهد ماند اگر از حافظه مخاطبین زدوده شود. البته ممکن است اولین شماره کتاب سال همانند مجموعه ماهانه در ابتدا با کاستی‌هایی همراه باشد که امیدوارم با توجه به محدودیت‌های مالی و زمان کوتاه، ایده تا اجرا، مجموعه حاصل مورد پسند صاحب‌نظران قرارگیرد. به طور قطع برای ارتقاء کیفیت این کتاب مشتاق رهنمودهای تمام علاقه‌مندان هستم.

مدیر مسئول "پیش نگاه" در پایان گفت: ما برنامه‌ای داریم که همه ساله در فصل پاییز این کتاب سال را منتشر کنیم و امیدوارم این اتفاق ادامه داشته باشد.

آیین رونمایی از "کتاب سال پیش نگاه" روز جمعه 15 بهمن‌ماه ساعت 17 تا 19در بنیاد لاجوردی واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان نجات‌الهی‌(ویلا)، خیابان سپند‌شرقی، پلاک‌20، ساختمان 32 برگزار می‌شود.