سرویس استان‌های هنرآنلاین: رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان گفت: تعداد ٥٠ اثر از آثار راه یافته هنرمندان فارس به جشنواره تجسمی فجر، شامل ٦ اثر منتخب از پروژه های ارائه شده و منتخبی از پوسترها است که این اثار در شیراز نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

مصطفی راسخی اظهار داشت:جشنواره فجر تجسمی امسال برای اولین بار و بعد از برگزاری پیاپی آن در موسسه فرهنگی و هنری صبا از ٣ تا ٣٠ بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر دایر است و هنرمندانی از فارس نیز در آن حضور دارند.

وی بیان داشت: رویکرد امسال جشنواره تجسمی فجر همانند دوره گذشته آن، رویکردی بینارشته‌ای است، نگاهی که در آن ایده هنرمند و خلاقیت هنری مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی فارس اظهار داشت:هیئت انتخاب این جشنواره آن‌گونه که در نشست خبری آن اعلام کرده بودند در انتخاب آثار این دوره به جنبه‌های اثرگذاری آثار هنری توجه داشته‌اند. اثرگذاری که در تعریف محض ایده هنری و بسط آن به واسطه تکنیک و در نهایت ارائه، اثری جامع باشد.

وی ادامه داد: آثار نهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، توسط اعضای شورای هنری این جشنواره جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری، کامبیز درم‌بخش، محمدباقر آقامیری، رضا یساولی، نادر قشقایی، علی شیرازی، اصغر کفشیان مقدم، سید نظام‌الدین امامی‌فر ، مهران هوشیار، مجتبی آقایی دبیر جشنواره و مهنوش مشیری با توجه به تصاویر آثار، استیتمنت‌ها و ... در سه مرحله انتخاب و آثار نهایی نمایشگاه نیز برگزیده شدند.

راسخی با اشاره به ارائه چشمگیر پروژه‌های چیدمانی در جشنواره فجر،تصریح کرد:در جشنواره امسال ١٢٥ اثر حضور دارند که ١٠٢ اثر در بخش رقابتی جشنواره و بقیه آن‌ها در بخش مفاخر به نمایش در می‌آید. از میان این آثار ٥٣ اثر به صورت پروژه‌ای ارائه شده و ٧٢ تک اثر وجود دارد.

وی همچنین عنوان کرد: آنطور که دبیرخانه جشنواره اعلام داشته شهرستانی‌ها در جشنواره نهم فجر حضور پررنگ‌تری دارند تا جایی که تعداد آن‌ها از هنرمندان پایتخت‌نشین پیشی گرفته است. تعداد شرکت‌کنندگان شهرستانی در نهمین جشنواره تجسمی فجر  ٦٥ نفر است و از تهران نیز ٤٥ نفر حضور دارند. همچنین ١٠ هنرمند خارجی نیز از سه کشور ایالات متحده آمریکا، بلژیک و برزیل در بخش نهایی نهمین جشنواره تجسمی حضور دارند.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی فارس تصریح کرد:علیرغم پیشتازی زنان در مرحله اول داوری، تعداد هنرمندان مرد حاضر در بخش رقابتی نهمین جشنواره بین‌المللی فجر از تعداد زنان بیشتر است و بر این اساس ٦٤ درصد از آثار هنرمندان در بخش نهایی جشنواره مختص به هنرمندان مرد و ٣٦ در صد آثار متعلق به زنان است.

وی یکی از نکات قابل توجه جشنواره نهم را حضور هنرمندان با طیف‌های مختلف در مدارک تحصیلی دانست و افزود: در میان راه‌یافتگان به مرحله نهایی این جشنواره ٤٨ درصد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ،٢٦ درصد کارشناسی ارشد و ١,٦ درصد دارای مدرک دکتری هستند. ٩ درصد شرکت‌کنندگان دارای مدرک تحصیلی کاردانی، ١٠ درصد دیپلمه و ٢.٦ درصد در حال تحصیل هستند. کمتر از ١ درصد از شرکت‌کنندگان نیز تحصیلات حوزوی دارند.

راسخی همچنین بیان داشت:در نهمین جشنواره تجسمی فجر امسال در کنار اسامی هنرمندان جوان که بیشتر آن‌ها برای اولین بار است که در این جشنواره شرکت کرده‌اند نام هنرمندان باسابقه‌ای هم چون آنه محمد تاتاری، بهزاد شیشه‌گران و پیمان مهدی‌زاده نیز به چشم می‌خورد و در واقع ٤٦ در صد آثار نهایی جشنواره متعلق به هنرمندانی است که برای نخستین بار در این جشنواره شرکت می‌کنند.

نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با میزبانی موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران  از ۳ بهمن ما آغاز شده و تا سی  ام همین  ماه  در تهران د ایر است.