سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حوا مارتا هنرمند ترکیه‌ای روز جمعه 24 دی ماه با عنوان "سیمرغ و دیگر چیزها" در گالری دید در معرض دید علاقمندان به هنر نقاشی قرار گرفت.

او در این آثار فضاهای متفاوتی را ترسیم کرده است. در این مجموعه نقاشی‌ها عنصر تار و عنکبوت به عنوان اصل، مورد توجه قرار هنرمند گرفته و در آنها بیش از هر چیزی به کنش تصویری بر آمده از تلاقی رنگ و خطوط توجه کرده است.

کنشی که در یک مسیر مشخص و از پیش طراحی شده در میان عناصر رنگی خود را نمایان می‌کنند. این جهان در هم‌تنیده به گونه‌ای است که می‌توان از آن به عنوان نمایی متفاوت از طبیعت پیرامونی یاد کرد. رنگ‌ها در این تابلوها هر کدام نماینده یک عنصر طبیعت هستند که در زیر تارهای تنیده شده توسط عنکبوت پنهان و از دید خارج شده‌اند.

این پوشیده شدن به عنوان یک رمز تلقی می‌شود. رمزی که قرار است در آن حقیقت نامکشوف باقی بماند. حقیقتی که شاید از چهره جهان معاصری که هنرمند در آن زیست می‌کند بر آمده باشد. او در واقع در این مجموعه از آثار خود با ایجاد یک در هم‌تنیدگی تصویری و تنوع رنگی، آشفتگی و سر درگمی خود را به نمایش گذاشته است.

فرم حرکتی خطوط و پرسپکتیو در این آثار به گونه‌ای است که مانند دریچه‌ای مخاطب را به جهان خیال‌انگیز هنرمند فرامی‌خواند و او را در دل این جهان خیال‌انگیز چشم‌نواز که به واسطه تنوع رنگ‌ها دیدنی شده به نوعی درگیر سردرگمی خود می‌کند تا در این تلاقی مخاطب، بتواند خود را همسو با هنرمند در کشف جهان اثر رها کند.

مجموعه دیگری که این هنرمند به نمایش در آورده است. با توجه به نقش سیمرغ و حضور آن در تصاویر، بیش‌تر جنبه‌هایی اسطوره‌ای دارد. اسطوره نه به آن معنا که وجود دارد بلکه آن گونه که هنرمند آن‌ها را خیال کرده و ترسیم خیال اوست که در نهایت بر روی بوم جلوه می‌کند.

خیال‌انگیزی آثار این مجموعه به دلیل حضور موجوداتی ناشناخته است که در میان سطوح گسترده رنگی و در محل تلاقی این دو سطح حیات پیدا کرده‌اند. آشفتگی که او در کنار نوعی سکون به وجود آورده حاصل درک درست هنرمند از ترکیب رنگ‌ها و پیکربندی کلی اثر است که با رعایت کمپوزسیون، کنش معناداری را در معرض دید قرار می‌دهد که بدون در نظر گرفتن هیچ تفسیری برای این تصاویر صرفا بر جنبه‌های زیبایی‌شناسی اثر افزوده است.

او با استفاده از رنگ‌های شارپ، زنده و شکستن فضا با ترکیب رنگ‌های گرم و آرام مثل سبز، آبی و سفید نوعی تشویش را در آثارش به تصویر می‌کشد که این تشویش به عنوان یک زیر لایه و از طریق این چینش بر مخاطب نمایان می‌شود و در نهایت می‌تواند در تفسیر آن به مخاطب کمک کند.

مارتا در این نمایشگاه تعدادی اثر دیگر هم به نمایش گذاشته است که از جنس تصاویر گرافیتی و دیوارنگاره‌های شهری است. در این نقاشی‌ها از نشانه‌ها و علائم تصویری و نوشتاری استفاده کرده است که در خود وجهی تاریخی را گنجانده‌اند. در یکی از این آثار حضور قایقران‌ها در میان سطوح خط‌کشی شده به شدت نقش گرفته از المان‌های تصویری و نقاشی‌های دیواری دوران شکوه امپراتوری عثمانی است.

البته می‌توان گفت او با حرکت به سمت نوعی تایپوگرافی توانسته آن‌ها را از معنی خالی کرده و صرفا جلوه‌های بصری آن را مورد استفاده قرار دهد که وجوه زیبایی‌شناسی اثر را ارتقا ببخشند. استفاده او از رنگ‌های محدود و سرد در این طیف از آثار آن‌ها را به نوعی شبیه به  نوعی نقشه کهن کرده است که در قالبی به جهان امروز پا گذاشته‌اند.

نمایشگاه نقاشی‌های

حوا مارتا درباره این نمایشگاه خود به هنر آنلاین گفت: بخشی از این آثار مربوط به نگاه و مطالعه من درباره پرنده اسطوره‌ای سیمرغ است که در ادبیات ایران قابل توجه است و من نیز به آن علاقمند هستم.

وی ادامه داد: این تصاویر برداشت من از این پرنده است که در واقع به تصویر در آمده است و از دریچه فهم خود به این پرنده و جهان آن نگریسته‌ام  و در این راه به جلوه‌های تصویری این پرنده که با توجه به مطالعاتم به دست آمده بود توجه داشتم.

این هنرمند نقاش گفت: من بیشتر به رنگ‌ها و سمبل‌ها و انعکاس آن‌ها به گونه‌ای که مخاطب را به تفکر وا دارد توجه داشتم و این گرایش به سمت سمبل‌ها مثل یک حادثه است که می‌تواند عمق کشف نشده واژه‌ها را تصویری کند.

نمایشگاه نقاشی‌های هنرمند ترک حوا مارتا تا 5 بهمن ماه در این گالری واقع در تهرانپارس، خیابان اتحاد، خیابان 19 غربی، پلاک 188 میزبان علاقمندان به هنر خواهد بود.

علیرضا بخشی استوار